Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B17 |
Creativitat. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer i complir les normes de seguretat d’un laboratori. |
A14
|
B6
|
|
Adquirir l’habilitat de fer experiments emprant d’utillatge bàsic de laboratori. |
|
B4 B9 B10 B15 B16
|
|
Realitzar observacions acurades i mesures quantitatives sota condicions experimentals controlades. |
A1
|
B1 B9 B16
|
C3
|
Treure conclusions a partir de l’anàlisi de les dades i de les teories existents. |
A1 A4
|
B1 B3 B8 B14
|
|
Emetre hipòtesis explicatives dels fets experimental i confegir models per explicar aquests fets. |
|
B3 B8 B11 B14 B15
|
C5
|
Adquirir evidència experimental sobre fets químics. |
A1
|
B1 B2 B9 B10 B15
|
|
Fer la recerca d’informació per portar a terme un procés experimental concret. |
|
B2 B4 B9 B10 B15
|
|
Resoldre problemes oberts i prendre decisions, en base a l’evidència experimental i als coneixements teòrics, de forma responsable, sobre els processos i productes químics. |
|
B6 B11 B19
|
|
Dissenyar, planificar i portar a terme l’experimentació d’una investigació. |
A1
|
B2 B4 B9 B15 B17
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. |
La fàbrica de guix: una simulació. Preparació de solucions. Procés d’obtenció de guix. Cristal.lització i reconeixement de cristalls. Deshidratació del guix i determinació quantitativa de l’aigua de cristalització. Valoració àcid-base. Anàlisis qualitatiu de sulfats i clorurs. Anàlisi quantitatiu de clorurs. Balanç de matèria del procés. |
BLOC 2. |
Cada any es diferent i es programa durant el primer quadrimestre. Veure al moodle l'assignatura Laboratori de Química 1
La realització de l'avantprojecte requereix portar a terme, a escala laboratori, el procés industrial que s'estudia. S'haurà de fer un balanç de matèria emprant tècniques analítiques adients.
|
BLOC 3. |
Es realitza un dels dos temes descrits a continuació en funció de la temàtica de l’avantprojecte.
Els plàstics. Caracterització i identificació de plàstics mitjançant propietats físiques (densitat, flama, duresa, lluïssor, gruix de làmines) i químiques (acció de dissolvents). Introducció a l’espectroscòpia d’infraroig a partir de mostres de plàstics coneguts. Identificació de plàstics desconeguts. Síntesi de polímers. Decisió sobre el mètode mes ràpid i eficaç de determinació de plàstics desconeguts.
El taller de galvanotècnia. Reaccions redox dels metalls amb els àcids. Reaccions redox dels metalls amb sals de metalls. Electrodeposició de coure: balanç de matèria i energia. Determinació de coure(II) per espectroscòpia i per absorció atòmica. Tractament d’una solució residual de coure per diversos mitjans: precipitació amb hidròxid de calç, evaporació-cristal•lització, dilució, cimentació i recuperació electrolítica. Decisió sobre el millor mètode de gestió de la solució residual.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
48 |
48 |
96 |
Avantprojecte |
|
12 |
18 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
12 |
12 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió informativa abans de començar les sessions experimentals. S'explicaran les normes de seguretat i els alumnes es comprometeran a seguir-les si no manifesten cap inconvenient. S'anunciarà el dia i hora de la sssió. |
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques es realitzen de forma individual o en grup de 2 durant 3 setmanes de 14h a 18h. Les setmanes s'indiquen a la guia docent de l'ETSEQ.
Cada setmana es tracta un tema determinat.
Hi han activitats d'avaluacio individual cada setmana i al final de curs. |
Avantprojecte |
Es realitza en equip. Cada equip porta a terme el seu projecte. |
|
Avantprojecte |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes poden rebre atenció personalitzada durant les hores de laboratori sempre que ho necessitin.
Cada dia el professor controla la llibreta dels alumnes en acabar la sessió. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Bloc 1, Bloc 2, Bloc 3 (veure "Altres comentaris"). |
75% |
Avantprojecte |
Treball en equip, realitzat integradament amb la resta d’assignatures del curs acadèmic. Es valora periòdicament i també amb un informe escrit en equip i una presentació seguida d’interpel•lacions individuals. Consultar la web de l’avantprojecte integrat APETIQI. |
25% |
Proves pràctiques |
Durant la setmana els alumnes han de contestar algunes preguntes de caràcter teòric-experimental que formen part de les pràctiques que realitzen.
Al final de cada setmana es fa una prova teòrica i una prova experimental.
|
veure "Altres comentaris" |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Normes d'ús obligat: No compliment causa d'expulsió. Assistència: 80% obligatòria amb absència justificada. Puntuació de cada Bloc: - Llibreta: es lliura la llibreta en acabar cada bloc. (10%) - Problema experimental individual: s'avalua el resultat d'algunes de les pràctiques mentre es fan. (10%) - Prova experimental individual de l'últim dia del bloc: consisteix en la determinació quantitativa de la concentració d'un producte. (55%) - Prova teòrica individual de l'últim dia del bloc: és una mescla de preguntes conceptuals i problemes d'interpretació, càlcul i aplicació. (25%) Els alumnes que no superin les proves teòriques o pràctiques de cada bloc han de recuperar-les el dia de l'examen final. Si suspenen alguna d'aquestes proves a l'examen final suspenen tota l'assignatura. La nota final es calcula tenint en compte el valor de cada bloc: Bloc 1 33% Bloc 2 (avantprojecte) 7% Bloc 3 35% Nota global de l'avantprojecte 25%. La nota de les proves realitzades el dia de l'examen final es qualificarà amb un màxim de 7 i subsituirà la nota que es va obtenir durant el curs per aquella prova. |
Bàsica |
Atkins, P. y Jones, L., Química: Molécules, Materia, Cambio, 3era edición, Editorial Omega, S.A.
|
|
Complementària |
, Handbook of Chemistry and Physics, The Chemical Rubber Co., 71st Edition, 1990-1991
, Hazardous Chemicals Data Book, G. Weiss, Noyes data Corporation, New Jersey, USA 1986
Luis Avendaño, Iniciación a los Plásticos, Centro Español de plásticos, Barcelona 1992
, Los Plásticos: Material de nuestro tiempo, Editado por ANAIP i CEP, 1991
Dietrich Braun, Métodos Sencillos de Identificación de Plásticos, Segunda Edición, Pulsar, S.A., Barcelona 1989
Gillespie, Humphreys, Baird, Robinson, Química, Editorial Reverté, S.A., Barcelona 1990
The Royal Society of Chemistry, Safe Practices in Chemical Labortories, Burlington House, Londres 1989
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LABORATORI DE QUÍMICA II/20021018 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TERMOELECTROQUÍMICA/20021021 | QUÍMICA ORGÀNICA/20021022 | QUÍMICA ANALÍTICA/20021023 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE QUÍMICA/20021020 |
|
|