DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FONAMENTS DE QUÍMICA Codi 20021020
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GIAMBERINI -, MARTA
Adreça electrònica marta.giamberini@urv.cat
diana.angarita@urv.cat
Professors/es
GIAMBERINI -, MARTA
ANGARITA ARIAS, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement i la comprensió de les propietats de les substàncies i de les interaccions entre elles, i aplicar els esmentats conceptes a casos pràctics per tal de posar una base sòlida dels fets, conceptes i teories fonamentals de la química. Utilitzar els procediments propis de la metodologia científica en el procés d’aprenentatge..

Competències
Codi  
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Construir l'enllaç químic de qualsevol molècula o ió. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l'hidrogen i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "s" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "p" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Explicar les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base a la naturalesa interna de la matèria, segons els models atòmics i l'enllaç químic A5
B1
B2
B3
B8
B14
B15
B16
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de fonaments de química B3
B10
B11
C1
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13
B18

Continguts
Tema Subtema
La matèria Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions
La taula periòdica L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d
A l’interior dels materials Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars.
Nomenclatura i formulació La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució.
Les reaccions químiques Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Reaccions de precipitació: les solucions aquoses, les reaccions entre les solucions d’electròlits forts, les equacions iòniques i les equacions iòniques netes, la precipitació i el seus usos. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions.
L’estequiometria de la reacció Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió.
Equilibri químic Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri.
Cinética química Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
22.5 45 67.5
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
 
Atenció personalitzada
3.5 0 3.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Avantprojecte Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Avantprojecte
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La correcta resolució d'aquests exercicis pot suposar fins a 1 punt addicional en la nota final, sempre que es compleixin els següents requisits:
- La nota mitjana d'ambdós parcials ha d'ésser igual o superior a 4.5.
- Al menys un 80% dels exercicis han hagut d'ésser realitzats.
Fins a un 10% addicional.
Proves objectives de preguntes curtes Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final. 75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals.


Fonts d'informació

Bàsica Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H, Química General, ISBN 84-205-3533-8,
Atkins, P. y Jones, L, Química: Molécules, Materia, Cambio, Editorial Omega, S.A., 3era edición,, Barcelona 1998.

Complementària , Química. Un proyecto de la ACS, American Chemical Society, Editorial Reverté, 1a edición, 2005, ISBN 8429170014
Sales, J., Vilarrasa, J.,, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada, 2003, ISBN 8429175512

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent