DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TERMOELECTROQUÍMICA Codi 20021021
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GARCIA VALLS, RICARD
Adreça electrònica ricard.garcia@urv.cat
adriana.aristizabal@urv.cat
Professors/es
GARCIA VALLS, RICARD
ARISTIZÁBAL CASTRILLÓN, ADRIANA
Web http://www.sre.urv.es/formacio/etseq/apetiqi/
Descripció general i informació rellevant Els alumnes al finalitzar l'assignatura seran capaços d'usar eines termodinàmiques per a (1) fer balanços d'energia que involucrin cicles termodinàmics (2) estudiar de manera quantitativa canvis d'estat de mescles i substàncies pures (3) analitzar sistemes d'equilibri químic i electroquímic.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1) Poder utilitzar les equacions d’estat dels gasos per a predir el comportament P-V-T de gasos i vapors. A4
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
2) Poder calcular entalpies d’un gas ideal a partir de les seves capacitats calorífiques. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
3) Donat un procés, poder-ne calcular el canvi d’entropia del sistema, l’ambient i l’univers. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
4) Poder calcular la qualitat H, U, S, Q i W d’un vapor subjecte a un procés descrit, en equilibri i en estat estacionari. A1
A2
A4
A5
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
5) Poder calcular W, l’eficiència de Carnot, Q1, Q2, T1 i T2 d’una màquina tèrmica. A1
A2
A4
A5
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
6) Calcular l’activitat del component i-èssim d’una barreja basant-se en un estat de referència. A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
7) Donades condicions d’equilibri d’una barreja ideal, calcular les composicions d’equilibri x-y mitjançant la llei de Raoult. A4
A5
A6
A9
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
8) Poder discutir diagrames Pxy i Txy per a barreges ideals. A4
A5
A6
A9
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
9) Calcular punts de bombolla i de rosada. A4
A5
A6
A9
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
10) Predir condicions d’equilibri d’un sistema reactiu a partir de la funció de Gibbs. A1
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
11) Expressar el quocient de reacció i la constant d’equilibri, relacionant-ho amb la funció de Gibbs. A1
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
12) Aplicar el principi de Le-Chatelier i utilitzar les expressions anteriors per a expressar la relació entre l’estat d’equilibri i la pressió total d’un sistema reactiu. A1
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
13) A partir de les constants d’equilibri a una pressió i temperatura, predir el valor d’aquestes constants en d’altres condicions. A1
A4
A5
A6
A9
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
14) Determinar el potencial estàndard de reaccions rédox. A1
A2
A4
A5
A6
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
15) Aplicar els conceptes termodinàmics per a decidir si una cel•la és galvànica o electrolítica a partir de la informació sobre la configuració de la cel•la i les concentracions dels components. A1
A2
A4
A5
A6
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5
16) Calcular les forces electromotrius de cel•les a partir de la informació anterior. A1
A2
A4
A5
A6
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
0. La primera llei de la termodinàmica.
1. La segona llei de la termodinámica.
2. Equilibri de fases: sistemes d' un component.
3. Equilibri de fases: sistemas multicomponents.
4. Equilibri químic.
5. Equilibri electroquímic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Avantprojecte
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
19 19 38
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura i la metodologia docent emprada.
Sessió Magistral Les sessions magistrals estaran centrades sobre casos, que podran coincidir amb la temàtica de l'avatprojecte
Avantprojecte Caldrà que apliquin els continguts de l'assignatra per a resoldre el problema obert plantejat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aquesta é suna activitat presencial en la que els alumnes resoldran individualment o en parelles uns llistats d'exercicis que seran avaluats i corregits de manera que en part de les sessions es rebrà "feedback".

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
A part de les sessions de "feedback" en hores de classe es podrà consultar en hores de despatx per dubtes sobre qualsevol de les activitats de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 35%
Proves objectives de preguntes curtes Els alumnes poden aprovar sense anar a l'examen final si treuen un mínim de 5,0 en l'examen que es durà a terme durant la 15ª setmana de quadrimestre i que podrà contar en un 40% de la nota final. En cas d'anar a l'examen final, cal obtenir una nota de 4,0 com a mínim per fer mitja amb la resta de l'avaluació continuada.
És a dir, que el 40% de la nota es reparteix en una doble oportunitat que serveix a més com a feedback d’aquells que han d’anar a la prova final.
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica SMITH, S.; VAN NESS, H.C., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, 5a ed. McGraw-Hill, 1997

Complementària KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamic, Prentice Hall PTR, 1999
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.)., Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990

Recomanacions