Codi |
|
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Utilitzar correctament les representacions dels compostos orgànics. |
|
B8
|
|
Relacionar l'estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques. |
|
B1 B3 B14
|
|
Relacionar l'estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats químiques. |
|
B1 B3 B14
|
|
Relacionar l'estructura de diferents espècies amb la seva estabilitat. |
|
B1 B3 B14
|
|
Predir el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles. |
|
B1 B3 B14 B19
|
|
Predir la formació de subproductes de reacció. |
|
B1 B3 B14 B19
|
|
Cercar a la bibliografia dades de propietats físiques i químiques. |
|
B4 B10 B15
|
C1
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B7 B8
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Química Orgànica. |
Química Orgànica: definició, història i importància. Característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura dels compostos orgànics. |
2. Estructura i enllaç en les molècules orgàniques. |
Fòrmules estructurals dels compostos orgànics. L'enllaç covalent en els compostos del carboni. Angles i distàncies d'enllaç. Electronegativitat i polaritat dels enllaços. Enllaços deslocalitzats: la ressonància. Compostos aromàtics. |
3. Estructura i propietats dels compostos orgànics. |
Forces més febles que els enllaços covalents. Estructura i propietats físiques. Acidesa i basicitat dels compostos orgànics. |
4. Estereoquímica. |
Estructura tridimensional de les molècules orgàniques: l'estereoisomeria. Representació d'estructures tridimensionals. Rotació al voltant d'enllaços senzills: anàlisi conformacional. Restricció de la rotació als enllaços dobles. Quiralitat. Compostos amb un carboni quiral: enantiòmers. Compostos amb dos o més carbonis quirals: diastereoisòmers. |
5. Tipus de reaccions i reactius en Química Orgànica. |
Mecanismes de reacció i tipus de reaccions en Química Orgànica. Perfil energètic d'una reacció. Intermedis de reacció. Termodinàmica i cinètica de les reaccions orgàniques. Nucleofilia i electrofilia dels reactius orgànics. |
6. Reaccions dels compostos orgànics amb reactius nucleòfils. |
Reactius nucleòfils. Reaccions de substitució nucleòfila. Reaccions d'eliminació. Reaccions d'addició nucleòfila al grup carbonil. Reaccions de substitució nucleòfila sobre el grup carbonil. |
7. Reaccions dels compostos orgànics amb reactius electròfils. |
Reactius electròfils. Reaccions d'addició electròfila a enllaços múltiples. Reaccions de substitució electròfila aromàtica. |
8. Reaccions dels compostos orgànics amb radicals. |
Reaccions radicalàries. Halogenació d'hidrocarburs. Reaccions d'addició radicalària als alquens. |
9. Química Orgànica Industrial. |
Matèries primeres orgàniques: el carbó, el petroli, el gas natural i la biomassa. Productes intermedis bàsics en la indústria petroquímica. |
10. Els polímers. |
Polímers sintètics. Polímers d'addició. Polímers de condensació. Polímers d'interés industrial. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
58 |
87 |
Avantprojecte |
|
12 |
24 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
11 |
22 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició dels objectius de l'assignatura i del programa.
Comentari de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Avantprojecte |
Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Sessió Magistral |
Avantprojecte |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Prova grupal. Treball en equip realitzat integradament amb la resta d'assignatures del quadrimestre. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La correcta resolució d'aquests exercicis pot incidir de manera positiva en la nota final. |
% no establert |
Proves objectives de preguntes curtes |
Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final.
|
75% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals. |
Bàsica |
E. Quiñoá, R. Riguera, Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica, 2ª ed. McGraw-Hill, 2004
R.Z. Majan, Formulación y nomenclatura en Química Orgánica, 2ª ed. Promociones Publicaciones Universitarias, 1986
S.V. Luis Lafuente y otros, Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I, 1997
H. Hart y otros, Organic Chemistry. A Short Course, 11ª ed. Houghton Mifflin Company, 2003
|
|
Complementària |
J. Sales, J. Vilarrasa, Introducció a la nomenclatura química (inorgànica i orgànica), 5ª ed. Reverté, 2003
J. McMurry, Química Orgánica, 5ª ed. International Thomson Editores, 2001
A. Streitwieser, C.H. Heathcok, Química Orgánica, 3ª ed. McGraw-Hill, 1986
H. Meislich y otros, Química Orgánica, 3ª ed. McGraw-Hill, 2001
K.P.C. Vollhardt, N.E. Schore, Química Orgánica. Estructura y función, 3ª ed. Omega, 2000
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TERMOELECTROQUÍMICA/20021021 | QUÍMICA ANALÍTICA/20021023 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE QUÍMICA/20021020 |
|
|