DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MÈTODES NUMÈRICS Codi 20021101
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Adreça electrònica dolors.puigjaner@urv.cat
Professors/es
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Aplicar les tècniques més elementals de càlcul numèric. Resoldre problemes matemàtics amb l’ajut de l’ordinador. Resoldre equacions diferencials per integració numérica. Modelitzar sistemes senzills per mètodes discrets.

Competències
Codi  
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Calcular les solucions d'una equació no lineal. A3
B2
B11
B13
B16
C5
Calcular les interpolacions polinòmiques de funcions. A3
B2
B4
B12
C1
Emprar correctament les fórmules de derivació i integració numèrica, en funció de la precissió desitjada. A3
B5
B6
B7
B8
Aprendre a resoldre sistemes d'equacions lineals. Saber difernciar entre mètodes directes i mètodes iteratius. Saber decidir quin és el mètode més adient per a resoldre un problema determinat. A3
B9
B10
B14
B17
C3
Resoldre numèricament equacions diferncials ordinàries. Saber diferenciar entre mètodes d'un pas i mètodes multipas. A3
B1
B2
B3
B14
B15
C5

Continguts
Tema Subtema
1. RESOLUCIÓ D'EQUACIONS NO LINEALS. Mètode de la bisecció. Mètode de Newton. Mètodes de punt fix.
2. INTERPOLACIÓ DE FUNCIONS. Interpolació polinòmica: mètode de Lagrange, mètode de les diferències dividides. error comès.
3. DERIVACIÓ I INTEGRACIÓ NUMÈRIQUES. Derivades primeres i d'ordre superior: fórmules de derivació. Extrapolació de Richardson. Fórmules de quadratura de Newton-Côtes. Fórmules compostes de quadratura.
4. SISTEMES D'EQUACIONS LINEALS. Mètode d'eliminació de Gauss i estratègies de pivotatge. . Mètodes iteratius.
5. EQUACIONS DIFERENCIALS. Mètodes d'un pas: Euler i Runge-Kutta. Mètodes multipas: Adams-Bashforth-Moulton.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 30 45
Avantprojecte
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
Pràctiques a través de TIC
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves pràctiques
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions de teoria
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de problemes
Pràctiques a través de TIC Programació en Fortran d'un parell de mètodes numèrics.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Resolució de dubtes que sorgeixin durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Pràctiques a través de TIC Treball pràctic d'implementació d'un o més métodes. 25%
Proves pràctiques Quatre o cinc proves individuals on l'alumne haura de resoldre problemes 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: 100% examen final.

Nota. Els alumnes que no fagin avantprojecte hauran de demanar en el termini d'un mes des del començament de les classes que se'ls assigni una activitat substitutòria. La petició s'haurà de fer via correu electronic al professor/a coordinador/a de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica J. Douglas Faires, R. Burden, Métodos Numéricos, Ed Thomson,
AUBANELL, A. (et al.), Eines bàsiques de càlcul numèric, Manuals de la UAB,

Complementària , Internet, ,
KINCAID, D. (et al.), Análisis numérico, Ed. Addison-Wesley,
CHAPRA, S. C. (et. al.), Métodos numéricos para ingenieros, Ed. McGraw-Hill,
GRAU, M. (et al.), Càlcul numèric, Edicions UPC,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Càlcul i Algebra.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent