Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer els mecanismes de transferència de calor: conducció, convecció i radiació. |
A2 A3 A9
|
B1 B2 B4 B11 B16
|
C4 C5
|
Identificar i diferenciar els mecanismes que actuen en problemes de transferència de calor. |
A2 A9
|
B1 B2 B3 B4 B8 B11 B12 B15 B16
|
C5
|
Identificar les unitats de les variables en el sistema internacional. |
A3 A9
|
B1 B2 B11 B15 B16
|
C3 C5
|
Conèixer els ordres de magnitud de les variables. |
A2 A9
|
B1 B2 B11 B15 B16
|
C2
|
Aplicar els mètodes de càlcul per cadascun dels mecanismes de transferència de calor. |
A1 A2 A3 A6 A9 A15
|
B1 B4 B11
|
C2 C4 C5
|
Utilitzar el coneixements adquirits en el càlcul de sistemes i/o equips de transferència de calor. |
A1 A2 A3 A4 A6 A9 A13 A14 A15
|
B1 B4 B6 B8 B10 B11 B17
|
C2 C5
|
Conèixer el funcionament dels equips de refrigeració per compressió mecànica de vapor. |
A1 A2 A3 A4 A7 A9 A13
|
B1 B2 B4 B7 B11
|
C5
|
Resoldre problemes de disseny en grup. |
A1 A2 A3 A4 A9 A12 A15
|
B1 B3 B5 B6 B9 B12 B13 B14 B15 B17 B18 B19
|
C2 C4 C5
|
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques. |
A2 A9 A15
|
B1 B10 B11
|
C1 C5
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B1 B7 B8 B14 B15
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció.
• Mecanismes de transmissió de calor.
• Conceptes fonamentals i modalitats bàsiques de transmissió de calor.
• Analogia elèctrica. Mecanismes de transferència de calor en sèrie i paral•lel.
|
2. |
Conducció unidimensional en règim estacionari sense generació de calor.
• Equació general de conducció.
• Conducció en estat estacionari sense generació de calor. Ge-ometria plana cilíndrica i esfèrica
• Transferència de calor mitjançant aletes. |
3. |
Convecció
• Conceptes fonamentals en la transferència de calor per convecció.
• Paràmetres adimensionals per a la correlació de les dades de convecció.
• Transferència de calor per convecció forçada en flux extern.
• Transferència de calor per convecció en el flux intern en tubs i conductes.
• Convecció natural.
• Transferència de calor en ebullició i condensació.
|
4. |
Equips de bescanvi de calor
• Tipus de bescanviadors.
• Criteris de selecció. Selecció entre possibles opcions.
• Coeficient de transferència de calor global.
• Diferència de temperatura mitjana logarítmica.
• Eficàcia dels bescanviadors de calor. Mètode NTU per al disseny i anàlisi de un bescanviador de calor.
• Mètode Kern pel càlcul de bescanviadors de carcassa i tubs sense canvi de fase. |
5. |
Radiació
• Introducció. Aspectes físics de la radiació electromagnètica.
• Radiació d'un cos negre, lleis de Planck, Wien i Stefan-Boltzmann.
• Emissió superficial. Absorció, reflexió i transmissió superficials.
• L'efecte hivernacle.
• Superfície gris. Llei de Kirchhoff.
• Factors de visió. Relació entre factors de visió.
• Intercanvi de radiació entre superfícies negres.
• Intercanvi de radiació entre superfícies grises.
• Pantalles de radiació.
• Intercanvi de radiació en medis participatius.
|
6. |
Fred Industrial
• Termodinàmica i principis físics de la refrigeració.
• Fluids refrigerants, nomenclatura, propietats i problemàtica ambiental
• Refrigeració per compressió mecànica del vapor. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Seminaris |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
17 |
17 |
34 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius de l'assignatura i repàs de conceptes relacionats amb l’assignatura que els alumnes han vist en assignatures anteriors |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. S'alterna el treball individual amb el treball en equip. |
Seminaris |
Introducció de programes de càlcul per a facilitar la ressolució dels problemes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al principi de curs es lliura als alumnes una col·lecció de problemes resolts mitjançant el software EES. Per cada tema es seleccionen una sèrie de problemes que els alumnes han de treballar en grup fora de l’horari de classe. A les classes de problemes els alumnes surten a la pissarra i comenten als seus companys com es resol un dels problemes seleccionats. Si és necessari, poden rebre l’ajut dels seus companys de grup. |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al principi de curs es lliura als alumnes una col·lecció de problemes resolts mitjançant el software EES. Per cada tema es seleccionen una sèrie de problemes que els alumnes han de treballar en grup fora de l’horari de classe. A les classes de problemes els alumnes surten a la pissarra i comenten als seus companys com es resol un dels problemes seleccionats. Si és necessari, poden rebre l’ajut dels seus companys de grup. |
10 % |
Proves pràctiques |
Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i dos problemes a resoldre (30%).
Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i dos o tres problemes a resoldre. Es realitza al final de quadrimestre (45%). |
75% |
Altres |
Liurament de dos problemes de disseny |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Incropera, F.R.; DeWitt, D.P., Fundamentos de transferencia de calor, Prentice Hall; 4a Ed., Mèxic, 1999
|
|
Complementària |
|
- Bejan, A.; Heat Transfer. John Wiley & Sons, 1993.
- Bonals,L.A.; Ruiz, R.; Transmissió de calor: teoria; Ed. UPC. Col·lecció Aula Teòrica, núm 21, Barcelona , 1994
- Çengel, Y.A.; Heat transfer: A practical approach. McGraw-Hill, 1998
- Hewitt, G.F.; Shires, G.L.; Bott, T.R.; Process heat transfer; CRC Press,Inc., 1994
- Holman, J.P. Transferencia de calor. McGraw Hill, 8a Ed, 2000
- Kern, D. Q.; Process heat transfer. New York McGraw-Hill cop. 1990
- Kreith,F.; Bohn, M.S.; Principles of Heat Transfer. West Publishing Company, New York 1993.
- Pinazo J. M. , Torrella E.; Problemas de transferencia de calor. Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.
- Koelet, P.C.; Frío Industrial: Fundamentos Diseño y Aplicaciones. Ediciones Madrid Vicente, 1997.
- Internet.
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Termoelectroquímica, Enginyeria Fluidomecànica. |
|