Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
A7 |
El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos. |
A9 |
El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor. |
A12 |
L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions. |
A13 |
La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
A15 |
L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B17 |
Creativitat. |
B18 |
Lideratge. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els mecanismes de transferència de calor: conducció, convecció i radiació. |
A2 A3 A9
|
B1 B2 B4 B11 B16
|
C4 C5
|
Identificar i diferenciar els mecanismes que actuen en problemes de transferència de calor. |
A2 A9
|
B1 B2 B3 B4 B8 B11 B12 B15 B16
|
C5
|
Identificar les unitats de les variables en el sistema internacional. |
A3 A9
|
B1 B2 B11 B15 B16
|
C3 C5
|
Conèixer els ordres de magnitud de les variables. |
A2 A9
|
B1 B2 B11 B15 B16
|
C2
|
Aplicar els mètodes de càlcul per cadascun dels mecanismes de transferència de calor. |
A1 A2 A3 A6 A9 A15
|
B1 B4 B11
|
C2 C4 C5
|
Utilitzar el coneixements adquirits en el càlcul de sistemes i/o equips de transferència de calor. |
A1 A2 A3 A4 A6 A9 A13 A14 A15
|
B1 B4 B6 B8 B10 B11 B17
|
C2 C5
|
Conèixer el funcionament dels equips de refrigeració per compressió mecànica de vapor. |
A1 A2 A3 A4 A7 A9 A13
|
B1 B2 B4 B7 B11
|
C5
|
Resoldre problemes de disseny en grup. |
A1 A2 A3 A4 A9 A12 A15
|
B1 B3 B5 B6 B9 B12 B13 B14 B15 B17 B18 B19
|
C2 C4 C5
|
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques. |
A2 A9 A15
|
B1 B10 B11
|
C1 C5
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B1 B7 B8 B14 B15
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció.
• Mecanismes de transmissió de calor.
• Conceptes fonamentals i modalitats bàsiques de transmissió de calor.
• Analogia elèctrica. Mecanismes de transferència de calor en sèrie i paral•lel.
|
2. |
Conducció unidimensional en règim estacionari sense generació de calor.
• Equació general de conducció.
• Conducció en estat estacionari sense generació de calor. Ge-ometria plana cilíndrica i esfèrica
• Transferència de calor mitjançant aletes. |
3. |
Convecció
• Conceptes fonamentals en la transferència de calor per convecció.
• Paràmetres adimensionals per a la correlació de les dades de convecció.
• Transferència de calor per convecció forçada en flux extern.
• Transferència de calor per convecció en el flux intern en tubs i conductes.
• Convecció natural.
• Transferència de calor en ebullició i condensació.
|
4. |
Equips de bescanvi de calor
• Tipus de bescanviadors.
• Criteris de selecció. Selecció entre possibles opcions.
• Coeficient de transferència de calor global.
• Diferència de temperatura mitjana logarítmica.
• Eficàcia dels bescanviadors de calor. Mètode NTU per al disseny i anàlisi de un bescanviador de calor.
• Mètode Kern pel càlcul de bescanviadors de carcassa i tubs sense canvi de fase. |
5. |
Radiació
• Introducció. Aspectes físics de la radiació electromagnètica.
• Radiació d'un cos negre, lleis de Planck, Wien i Stefan-Boltzmann.
• Emissió superficial. Absorció, reflexió i transmissió superficials.
• L'efecte hivernacle.
• Superfície gris. Llei de Kirchhoff.
• Factors de visió. Relació entre factors de visió.
• Intercanvi de radiació entre superfícies negres.
• Intercanvi de radiació entre superfícies grises.
• Pantalles de radiació.
• Intercanvi de radiació en medis participatius.
|
6. |
Fred Industrial
• Termodinàmica i principis físics de la refrigeració.
• Fluids refrigerants, nomenclatura, propietats i problemàtica ambiental
• Refrigeració per compressió mecànica del vapor. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Seminaris |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
17 |
17 |
34 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius de l'assignatura i repàs de conceptes relacionats amb l’assignatura que els alumnes han vist en assignatures anteriors |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. S'alterna el treball individual amb el treball en equip. |
Seminaris |
Introducció de programes de càlcul per a facilitar la ressolució dels problemes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per cada tema es seleccionen una sèrie de problemes que els alumnes han de treballar en grup fora de l’horari de classe. |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball individual o en grups petits |
La participació en classe pot millorar la nota un 10% |
Proves pràctiques |
Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i problemes a resoldre (35%).
Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i problemes a resoldre. Es realitza al final de quadrimestre (40%). Nota mínima 3,5 |
75 % |
Altres |
Avantprojecte |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Incropera, F.R.; DeWitt, D.P., Fundamentos de transferencia de calor, Prentice Hall; 4a Ed., Mèxic, 1999
|
|
Complementària |
|
- Bejan, A.; Heat Transfer. John Wiley & Sons, 1993.
- Bonals,L.A.; Ruiz, R.; Transmissió de calor: teoria; Ed. UPC. Col·lecció Aula Teòrica, núm 21, Barcelona , 1994
- Çengel, Y.A.; Heat transfer: A practical approach. McGraw-Hill, 1998
- Hewitt, G.F.; Shires, G.L.; Bott, T.R.; Process heat transfer; CRC Press,Inc., 1994
- Holman, J.P. Transferencia de calor. McGraw Hill, 8a Ed, 2000
- Kern, D. Q.; Process heat transfer. New York McGraw-Hill cop. 1990
- Kreith,F.; Bohn, M.S.; Principles of Heat Transfer. West Publishing Company, New York 1993.
- Pinazo J. M. , Torrella E.; Problemas de transferencia de calor. Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.
- Koelet, P.C.; Frío Industrial: Fundamentos Diseño y Aplicaciones. Ediciones Madrid Vicente, 1997.
- Internet.
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Termoelectroquímica, Enginyeria Fluidomecànica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|