Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A7 |
El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B17 |
Creativitat. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Entendre el la necessitat d’usar un sistema de control en un procés químic i l’estructura d’aquest basada en llaços de control individuals. |
A1 A7 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B17
|
C5
|
Identificar els diferents instruments usats en el control de processos i els diferents tipus d’aquests elements de mesura, decisió i acció. Identificar el diferents tipus de senyals de control emprades i quan s’usen cada una de elles. |
A7
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B17
|
C5
|
Aprendre a dissenyar i calcular cada element de control per separat així com les tècniques de calibració i ajust que existeixen.
|
A1 A7 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B17
|
C5
|
Dissenyar una proposta de control d’una operació d’una planta de procés. |
A1 A7 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B17
|
C5
|
Analitzar diferents alternatives a llaços bàsics de control i la intercció entre ells. |
A1 A7 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B17
|
C5
|
Tema |
Subtema |
0 |
GENERALITATS DE LA INSTRUMENTACIÓ INDUSTRIAL. Introducció. Definicions en control. Classes d'instruments. |
1 |
FILOSOFÍA DE CONTROL Criteris per a definir llaços de control. Tipus i aplicacions. Variables de control i variables controlades. |
2. |
TRANSMISSORS. Generalitats. Transmissors pneumàtics. Transmissors electrònics.
Comparacions de transmissors.
|
3. |
MESURA DE PRESSIÓ. Unitats i classes de pressió. Elements mecànics. Elements
pneumàtics. Elements electromecànics. Elements electrònics de buit. |
4. |
MESURA DE CABAL. Mesuradors volumètrics. Mesuradors de cabal massa. Comparació de mesuradors de cabal. |
5. |
MESURA DE NIVELL. Mesuradors de nivell de líquids. Mesuradors de nivell de sòlids. |
6. |
MESURA DE TEMPERATURA. Introducció. Termòmetre de vidre. Termòmetre
bimetàl•lic. Termòmetre de bulb i capil•lar. Termòmetre de resistència. Termoparells.
Velocitat de resposta dels instruments de temperatura. Taula comparativa de
característiques.
|
7. |
ELEMENTS FINALS DE CONTROL. Vàlvules de control. Elements finals electrònics.
Altres elements finals de control.
|
8. |
CALIBRACIÓ DELS INSTRUMENTS. Introducció. Errors dels instruments. Instruments de pressió, nivell i cabal. Calibratge d'instruments de temperatura. Comprovació de vàlvules de control. Aparells electrònics de comprovació. |
9. |
Disseny de llaços de control. Selecció de variables controlables i manipulables. Selecció del tipus de controlador. Configuració de sistemes de control. |
Laboratori 1. |
Ajust de controladors. Mètode de Ziegler Nichols. |
Laboratori 2. |
Interacció i desacoplament de llaços de control. Càlcul de desacopladors. |
Laboratori 3. |
Control en cascada. Configuraci de control en destil.lació. |
Laboratori 4. |
Control en Feed Back i Feed-Fordward. Control mixt FB-FF. Ajust de controladors en control Feed-Fordward. |
Laboratori 5. |
Elements de mesura de temperatura |
Laboratori 6. |
Elements de mesura de cabal i de nivell |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
12 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la assignatura i dels seus objectius. |
Sessió Magistral |
Exposició, amb l'ajut d'elements audiovisuals (Power Point) dels conceptes fonamentals i raonaments bàsics que componen els conceptes inclosos en cadascuna de les unitats temàtiques que composen l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes desenvolupen de forma pràctica diverses activitats complementaries que potèncien l'aprenentatge de la assignatura.
La metodologia inclou activitats individuals i d'altres que fomenten la resolució de problemes oberts amb treball en equip. |
Pràctiques a laboratoris |
S'han escollit un ventall de pràctiques de laboratori refocen l'aprenentatge dels elements principals descrits a les sessions teòriques. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes son atesos pel professorat en sessions individualitzades per tal d'aclarir i/o reforçar aquells punts del temari que presentin una dificultat particular en cada cas. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Nota global de les pràctiques de laboratori, la qual te en compte per part iguals l’avaluació de un informe escrit, que contindrà un resum de la tasca i resultats obtinguts en el laboratori, de cada pràctica i la de un examen de individual que es realitzarà en el laboratori. |
20% |
Proves pràctiques |
Test individual de seguiment que es realitzarà durant una de les sessions de teoria (20%).
Test individual de seguiment que es realitzarà durant una de les sessions de teoria (20%).
Test Individual. A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (40%). |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es duu a terme en dues convocatòries. La primera de les quals es realitza a final del període d'impartició de la matèria (gener) mentre que la segona es realitza a final del curs acadèmic de la universitat (juny). En la primera convocatoria (gener) s'aplica el mètode d'avaluació continuada que te en compte el seguiment personalitzat de l'alumne durat el període de classes i la realització de determinades activitats que es valoraran. A petició de l'alumne, i només per causes justificades de caràcter laboral o d'incompatibilitat horària, el professor pot autoritzar la renuncia a l'avaluació continuada. Per tal de demanar la renuncia a l'avaluació continuada l'alumne demanarà un imprès a secretaria de l'escola, el qual haurà d'omplir i exposar els motius pels quals demana aquesta renuncia i ho demanarà al professor de l'assignatura. Aquest ho estudiarà junt amb el altres professors del curs i comunicarà a l'alumne la concessió o no de la renuncia a l'avaluació continuada. El període de presentació de sol•licitud a la renuncia serà durant les dues primeres setmanes d'impartició de l'assignatura. Avaluació continuada. L'avaluació continuada dels alumnes comporta la realització i valoració de les activitats amb la ponderació detallada adalt en cada cas. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. La realització de les pràctiques de laboratori es requisit imprescindible per la realització de l'avaluació de l'assignatura. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. En aquesta convocatòria es tindrà en compte també la nota assolida en el laboratori per part de l'alumne durant el període d'impartició del mateix. |
Bàsica |
CREUS, A., Instrumentación industrial, Boixareu Editores, 1985
|
|
Complementària |
STEPHANOPOULLOS, G., Chemical Proces Control. An Introduction to Theory and Practice, Prentice Hall Inc., 1984
, Consultes en Internet. Enciclopèdies sobre processos i productes químics, ,
CONSIDINE, D. M., Hanbook of Applied Instrumentation, McGraw-Hill Book Co.,
LIPTAK, B. G., Instrumentation in the Processing Industries, Chilton Book Company,
SEBORG; EDGAR; MELLICHAMP, Proces Dynamics and Control, John Wiley & Sons, 1989
LUYBEN, W. L., Proces Modelling, Simulation and Control for Chemical Engineers, 2a ed. McGraw-Hill Book Company, Nova York, 1990
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROJECTE DE FI DE CARRERA I/20021024 | PROJECTE DE FI DE CARRERA II/20021109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CÀLCUL/20021004 | OFICINA TÈCNICA EN ENGINYERIA QUÍMICA/20021007 | CONTROL DE PROCESSOS/20021010 | CÀLCUL I DISSENY DE BESCANVI DE CALOR/20021202 | FENÒMENS DE TRANSPORT/20021214 | OPERACIONS BÀSIQUES DE SEPARACIÓ/20021236 |
|
|