DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ESTADÍSTICA I MANTENIMENT Codi 20021203
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Quimica
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.mateo@urv.cat
Professors/es
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre les tècniques del càlcul de fiabilitat: models de temps de vida, proves de vida, anàlisi de la fiabilitat de sistemes. Introduir les eines per a la gestió d'estocs.

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Calcular la vida mitjana, el temps mitjà fins a la fallada i el temps mitjà entre fallades i la taxa de fallada. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
En un model exponencial, donats dos d'aquest tres elements: la mitjana poblacional o la taxa de fallada, la fiabilitat i un punt; calcular l'element que falta. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
En un model exponencial, obtenir l'interval de confiança per a la mitjana, la taxa de fallada i la fiabilitat de cert producte quan tenim mostres: de dades completes, de durada prefixada i temps desconeguts, de durada prefixada i temps coneguts, de durada prefixada sense fallades i amb un nombre prefixat de fallades. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Donats els paràmetres alpha i ß d'una distribució Weibull, trobar la fiabilitat en un punt, qualsevol percentil, la mediana, la mitjana, la variància i la desviació típica. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir de les dades d'una mostra completa, estimar gràficament, pel mètode del màxim de versemblança i pel mètode explícit els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
En una prova de vida, distingir diversos tipus de censurament. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir de les dades d'una mostra censurada, estimar gràficament i pel mètode del màxim de versemblança els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una prova de vida accelerada i suposant que la relació que existeix entre un paràmetre de posició i la vida del dispositiu segueix cert model especificat, calcular l'estimació dels paràmetres associats a una distribució donada (exponencial, Weibull o lognormal). A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir de la fiabilitat de cada component, calcular la fiabilitat d'un sistema on els seus components poden estar situats en diverses configuracions. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Calcular la fiabilitat d'un sistema on hi ha components en standby. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Transformar un diagrama de blocs de fiabilitat en un arbre de fallades i a l'inrevés. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir d'una sèrie temporal seguint un esquema additiu o multiplicatiu, descompondre la sèrie i fer prediccions puntuals per a valors futurs. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una sèrie temporal estacionària, amb tendència lineal o amb estacionalitat, aplicar les tècniques corresponents per obtenir prediccions puntuals i per interval per a valors futurs. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Trobar la quantitat òptima de comanda quan tenim un model bàsic de quantitat econòmica de comanda, un model de reposició contínua, descomptes segons la mida del lot i decisió en un període. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Calcular en quin moment s'ha de fer una comanda quan tenim un sistema de revisió continu i quan tenim un sistema de revisió periòdic. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes fonamentals en fiabilitat. 1.1. Fiabilitat i fallada.
1.2. Característiques de fiabilitat.
1.3. Vida mitjana i característiques afins.
1.4. Taxa de fallada.
2. Fiabilitat amb taxa de fallada constant. 2.1. El model exponencial.
2.2. Estimadors i intervals de confiança.
2.3. Proves amb dades completes.
2.4. Proves amb durada prefixada.
2.5. Proves amb nombre de fallades prefixat.
3. El model de Weibull: dades completes. 3.1. Descripció del model.
3.2. Gràfics de probabilitat.
3.3. Mètodes analítics amb dades completes.
4. El model de Weibull: dades censurades. 4.1. Tipus de dades en proves de vida.
4.2. Anàlisi gràfica de dades.
4.3. Anàlisi amb supressió de modes de fallada.
4.4. Dades censurades per la dreta: estimació segons el màxim de versemblança.
5. Proves de vida accelerades. 5.1. Introducció.
5.2. El model d'Arrhenius.
5.3. El model de la potència inversa.
6. Anàlisi de la fiabilitat d'un sistema. 6.1. Conceptes de sistema i de component.
6.2. Sistemes en sèrie.
6.3. Sistemes en paral•lel.
6.4. Anàlisi mitjançant arbres de fallades.
7. Sèries temporals. 7.1. Introducció.
7.2. Descomposició de les sèries temporals.
7.3. Tècniques de predicció no causal.
8. Control d'estocs. 8.1. Introducció.
8.2. Quina quantitat s'ha demanar?
8.3. Quan s'ha demanar?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 60 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 14 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques:
Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes.
25%
Proves objectives de preguntes curtes Examen final de caràcter de síntesi. Es pot usar qualsevol mena de material escrit. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica G. Gómez Melis i M. A., Canela Campos: Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
E. Griful Ponsati, Fiabilidad Industrial, Edicions UPC (edició virtual). www.edicionsupc.es/virtuals/fmatcat.htm, 2002

Complementària J. Krajewski i B. Ritzman, Operations Management, Addison Wesley, 1993

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Estadística Aplicada, Càlcul.