Codi |
|
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A14 |
L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Calcular la vida mitjana, el temps mitjà fins a la fallada i el temps mitjà entre fallades i la taxa de fallada. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
En un model exponencial, donats dos d'aquest tres elements: la mitjana poblacional o la taxa de fallada, la fiabilitat i un punt; calcular l'element que falta. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
En un model exponencial, obtenir l'interval de confiança per a la mitjana, la taxa de fallada i la fiabilitat de cert producte quan tenim mostres: de dades completes, de durada prefixada i temps desconeguts, de durada prefixada i temps coneguts, de durada prefixada sense fallades i amb un nombre prefixat de fallades. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Donats els paràmetres alpha i ß d'una distribució Weibull, trobar la fiabilitat en un punt, qualsevol percentil, la mediana, la mitjana, la variància i la desviació típica. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
A partir de les dades d'una mostra completa, estimar gràficament, pel mètode del màxim de versemblança i pel mètode explícit els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
En una prova de vida, distingir diversos tipus de censurament. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
A partir de les dades d'una mostra censurada, estimar gràficament i pel mètode del màxim de versemblança els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
A partir d'una prova de vida accelerada i suposant que la relació que existeix entre un paràmetre de posició i la vida del dispositiu segueix cert model especificat, calcular l'estimació dels paràmetres associats a una distribució donada (exponencial, Weibull o lognormal). |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
A partir de la fiabilitat de cada component, calcular la fiabilitat d'un sistema on els seus components poden estar situats en diverses configuracions. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Calcular la fiabilitat d'un sistema on hi ha components en standby. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Transformar un diagrama de blocs de fiabilitat en un arbre de fallades i a l'inrevés. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
A partir d'una sèrie temporal seguint un esquema additiu o multiplicatiu, descompondre la sèrie i fer prediccions puntuals per a valors futurs. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
A partir d'una sèrie temporal estacionària, amb tendència lineal o amb estacionalitat, aplicar les tècniques corresponents per obtenir prediccions puntuals i per interval per a valors futurs. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Trobar la quantitat òptima de comanda quan tenim un model bàsic de quantitat econòmica de comanda, un model de reposició contínua, descomptes segons la mida del lot i decisió en un període. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Calcular en quin moment s'ha de fer una comanda quan tenim un sistema de revisió continu i quan tenim un sistema de revisió periòdic. |
A3 A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes fonamentals en fiabilitat. |
1.1. Fiabilitat i fallada.
1.2. Característiques de fiabilitat.
1.3. Vida mitjana i característiques afins.
1.4. Taxa de fallada.
|
2. Fiabilitat amb taxa de fallada constant. |
2.1. El model exponencial.
2.2. Estimadors i intervals de confiança.
2.3. Proves amb dades completes.
2.4. Proves amb durada prefixada.
2.5. Proves amb nombre de fallades prefixat.
|
3. El model de Weibull: dades completes. |
3.1. Descripció del model.
3.2. Gràfics de probabilitat.
3.3. Mètodes analítics amb dades completes.
|
4. El model de Weibull: dades censurades. |
4.1. Tipus de dades en proves de vida.
4.2. Anàlisi gràfica de dades.
4.3. Anàlisi amb supressió de modes de fallada.
4.4. Dades censurades per la dreta: estimació segons el màxim de versemblança.
|
5. Proves de vida accelerades. |
5.1. Introducció.
5.2. El model d'Arrhenius.
5.3. El model de la potència inversa.
|
6. Anàlisi de la fiabilitat d'un sistema. |
6.1. Conceptes de sistema i de component.
6.2. Sistemes en sèrie.
6.3. Sistemes en paral•lel.
6.4. Anàlisi mitjançant arbres de fallades.
|
7. Sèries temporals. |
7.1. Introducció.
7.2. Descomposició de les sèries temporals.
7.3. Tècniques de predicció no causal.
|
8. Control d'estocs. |
8.1. Introducció.
8.2. Quina quantitat s'ha demanar?
8.3. Quan s'ha demanar?
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
14 |
14 |
28 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació. |
Sessió Magistral |
El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis a l'aula. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. |
25% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques:
Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen final de caràcter de síntesi. Es pot usar qualsevol mena de material escrit. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
G. Gómez Melis i M. A., Canela Campos: Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
E. Griful Ponsati, Fiabilidad Industrial, Edicions UPC (edició virtual). www.edicionsupc.es/virtuals/fmatcat.htm, 2002
|
|
Complementària |
J. Krajewski i B. Ritzman, Operations Management, Addison Wesley, 1993
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Estadística Aplicada, Càlcul. |
|