Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulació de processos. |
A3 A5 A9 A10
|
B2 B8 B11 B14
|
C2
|
Identificar les avantatges i limitacions de la simulació de processos. |
|
B1 B3
|
|
Resoldre autònomament els conflictes inherents a la simulació de processos. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
|
Aprendre els conceptes necessaris para simular y analitzar processos en estat estacionari utilitzant Hysys.Plant. |
A3 A6 A9 A10
|
B11
|
|
Qüestionar sistemàticament la estructura y condiciones de operació de un procés. |
|
B2 B3 B4
|
|
Determinar las condiciones òptimes d’operació respectant les restriccions del procés i/o del producte. |
A3 A5
|
B1 B3 B8 B10 B14
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
Els simuladors de processos. Que son? Aspectes generals de la simulació de processos. Avantatges i inconvenients.
Exercicis pràctics de resolució d’exemples guiats de simulació.
|
2. |
Sistemes i Unitats. Unitats de dades d’entrada i de presentació de resultats.
Els models termodinàmics emprats en simulació. Bases de la termodinàmica en simulació. Mètodes per estriar models termodinàmics. Compostos. |
3. |
L’equilibri Líquid Vapor. Destil•lació i absorció. |
4. |
L’Equilibri líquid – líquid. Extracció. Termodinàmica no ideal. |
5. |
La reacció química i la base de la cinètica de les reaccions.
Els reactors químics. Reactors de conversió i reactors reals. Reactors catalítics. |
6. |
La connexió d’operacions unitàries per formar processos. Recirculacions i Purgues.
Operacions de càlcul i lògiques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aspectes basics de simulacio de processos
Aspectes basics per fer servir Hysys.Plant |
Sessió Magistral |
Introducció bàsica a les operacions unitàries que es modelitzaran |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a l'aula de PC amb el simulador de processos |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Horari d'atenció: dilluns de 9:00 a 12:00 i dimecres de 15:00 a 18:00 |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Simulació d’una operació d’equilibri líquid - vapor usant una termodinàmica basada en Equacions d’estat (10%).
Simulació d’una operació d’equilibri líquid - líquid usant termodinàmica basada en coeficients d’activitat (10%).
Simulació d’un reactor químic amb cinètica no elemental (10%).
Simulació de DOS processos globals d’obtenció d’un producte químic a partir de les matèries primeres (30%). |
60% |
Proves pràctiques |
Test Individual. A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (a resoldre a la sala d'ordinadors). |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es duu a terme en dues convocatòries. La primera de les quals es realitza a final del període d'impartició de la matèria (gener) mentre que la segona es realitza a final del curs acadèmic de la universitat (juny). En la primera convocatoria (gener) s'aplica el mètode d'avaluació continuada que te en compte el seguiment personalitzat de l'alumne durat el període de classes i la realització de determinades activitats que es valoraran. A petició de l'alumne, i només per causes justificades de caràcter laboral o d'incompatibilitat horària, el professor pot autoritzar la renuncia a l'avaluació continuada. Per tal de demanar la renuncia a l'avaluació continuada l'alumne demanarà un imprès a secretaria de l'escola, el qual haurà d'omplir i exposar els motius pels quals demana aquesta renuncia i ho demanarà al professor de l'assignatura. Aquest ho estudiarà junt amb el altres professors del curs i comunicarà a l'alumne la concessió o no de la renuncia a l'avaluació continuada. El període de presentació de sol•licitud a la renuncia serà durant les dues primeres setmanes d'impartició de l'assignatura. Avaluació continuada. L'avaluació continuada dels alumnes comporta la realització i valoració de les activitats amb la ponderació detallada en cada cas (veure descripció i qualificació de "Resolució de problemes" i "Proves pràctiques"). Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. |
Bàsica |
ASPENTECH, Hysys, Plant reference manual, Aspen Technology, Ma, EEUU, 2002
BRANAN, C. BRRANON, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, NY, EEUU, 1998
|
|
Complementària |
, Consultes en Internet. Enciclopèdies sobre processos i productes químics, ,
KISTER, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997
CARLSON, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Ed. Reverté, Barcelona, 1980
SOWELL, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Tèrmica, Termoelectroquímica, Cinètica Aplicada, Disseny de reactors Químics, Operacions Bàsiques de Separació i Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor. |
|