DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura SIMULACIÓ D'OPERACIONS UNITÀRIES Codi 20021234
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Quimica
Coordinador/a
JIMENEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ ESTELLER, LAUREANO
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada a l’aprenentatge de disseny de processos de tractament químic amb l’ajut de programes de simulació comercials.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulació de processos. A3
A5
A9
A10
B2
B8
B11
B14
C2
Identificar les avantatges i limitacions de la simulació de processos. B1
B3
Resoldre autònomament els conflictes inherents a la simulació de processos. B1
B2
B3
B4
B5
Aprendre els conceptes necessaris para simular y analitzar processos en estat estacionari utilitzant Hysys.Plant. A3
A6
A9
A10
B11
Qüestionar sistemàticament la estructura y condiciones de operació de un procés. B2
B3
B4
Determinar las condiciones òptimes d’operació respectant les restriccions del procés i/o del producte. A3
A5
B1
B3
B8
B10
B14

Continguts
Tema Subtema
1. Els simuladors de processos. Que son? Aspectes generals de la simulació de processos. Avantatges i inconvenients.
Exercicis pràctics de resolució d’exemples guiats de simulació.
2. Sistemes i Unitats. Unitats de dades d’entrada i de presentació de resultats.
Els models termodinàmics emprats en simulació. Bases de la termodinàmica en simulació. Mètodes per estriar models termodinàmics. Compostos.
3. L’equilibri Líquid Vapor. Destil•lació i absorció.
4. L’Equilibri líquid – líquid. Extracció. Termodinàmica no ideal.
5. La reacció química i la base de la cinètica de les reaccions.
Els reactors químics. Reactors de conversió i reactors reals. Reactors catalítics.
6. La connexió d’operacions unitàries per formar processos. Recirculacions i Purgues.
Operacions de càlcul i lògiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes basics de simulacio de processos
Aspectes basics per fer servir Hysys.Plant
Sessió Magistral Introducció bàsica a les operacions unitàries que es modelitzaran
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a l'aula de PC amb el simulador de processos

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Horari d'atenció: dilluns de 9:00 a 12:00 i dimecres de 15:00 a 18:00

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Simulació d’una operació d’equilibri líquid - vapor usant una termodinàmica basada en Equacions d’estat (10%).

Simulació d’una operació d’equilibri líquid - líquid usant termodinàmica basada en coeficients d’activitat (10%).

Simulació d’un reactor químic amb cinètica no elemental (10%).

Simulació de DOS processos globals d’obtenció d’un producte químic a partir de les matèries primeres (30%).
60%
Proves pràctiques Test Individual. A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (a resoldre a la sala d'ordinadors). 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es duu a terme en dues convocatòries. La primera de les quals es realitza a final del període d'impartició de la matèria (gener) mentre que la segona es realitza a final del curs acadèmic de la universitat (juny). En la primera convocatoria (gener) s'aplica el mètode d'avaluació continuada que te en compte el seguiment personalitzat de l'alumne durat el període de classes i la realització de determinades activitats que es valoraran. A petició de l'alumne, i només per causes justificades de caràcter laboral o d'incompatibilitat horària, el professor pot autoritzar la renuncia a l'avaluació continuada. Per tal de demanar la renuncia a l'avaluació continuada l'alumne demanarà un imprès a secretaria de l'escola, el qual haurà d'omplir i exposar els motius pels quals demana aquesta renuncia i ho demanarà al professor de l'assignatura. Aquest ho estudiarà junt amb el altres professors del curs i comunicarà a l'alumne la concessió o no de la renuncia a l'avaluació continuada. El període de presentació de sol•licitud a la renuncia serà durant les dues primeres setmanes d'impartició de l'assignatura. Avaluació continuada. L'avaluació continuada dels alumnes comporta la realització i valoració de les activitats amb la ponderació detallada en cada cas (veure descripció i qualificació de "Resolució de problemes" i "Proves pràctiques"). Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent.


Fonts d'informació

Bàsica ASPENTECH, Hysys, Plant reference manual, Aspen Technology, Ma, EEUU, 2002
BRANAN, C. BRRANON, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, NY, EEUU, 1998

Complementària , Consultes en Internet. Enciclopèdies sobre processos i productes químics, ,
KISTER, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997
CARLSON, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Ed. Reverté, Barcelona, 1980
SOWELL, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Tèrmica, Termoelectroquímica, Cinètica Aplicada, Disseny de reactors Químics, Operacions Bàsiques de Separació i Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor.