DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CONTROL I MONITORITZACIÓ DEL MEDI AMBIENT Codi 20021235
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
jesus.sueiras@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
SUEIRAS ROMERO, JESÚS EDUARDO
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
Web
Descripció general i informació rellevant A partir de les propietats fisco-quimiques s'evalua el transport dels contaminants en els diferents medis i es va un estudi predictiu del risc.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar els conceptes relacionats amb l'avaluació del impacte i anàlisi de risc. A13
B1
B5
B19
C2
C3
Adquirir els coneixements ambientals relacionats amb el desenvolupament sostigut. A13
A15
B1
B6
B7
B19
C2
C4
Analitzar les propietats dels contaminants per ser aplicats en el transport i la distribució. A1
A3
A4
A13
B1
B3
C2
C4
Sintetitzar i discutir els coneixements ambientals relacionats amb l'anàlisi de risc. A13
A14
A15
B1
B3
B6
B11
B13
B14
B19
C1
C3
C5
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. A13
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
C1
C3
C4
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. A13
B8
B10
B16
B18
B19
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Eines de Gestió Ambiental. Desenvolupament sostigut:
- Desenvolupament sostenible: Agenda 21
- Sistemes de gestió Ambiental: EMA. ISO 14000
2. Contaminants atmosfèrics. Indicadors de la contaminació. Tècniques
analítiques.
- Fonts de contaminació i tipus de mesura
- Registre Europeu d'emissions (EPER)
- Compromis de Kioto
3. Efectes de la contaminació sobre la salut i el medi ambient.
REACH (Reglamentació sobre l'ús dels productes químics
4. Propitats dels contaminants. Bioacumulació, persistència, i toxicitat.
5. Transport i distribució dels contaminants en el medi ambient.
- Models de transport
- Aplicació del model CHemCAN
6. Avaluació del risc sobre la salut i els ecosistemes.
Models multicompartimentals (Models de MAckay)
7. Eines per l’avaluació del risc. Models multicompartimentals, Avaluació
probabilística.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 60 80
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presnetació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica d el'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i en grups i demants periòdicament. 40%
Proves pràctiques Prova individual. 40%
Altres

Presentació i defensa dels treballs

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Proves pràctiques: Serà necessari tenir una nota superior a 3 en el examen per a fer la mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica
  • ASANTE-DUAH, K. Risk Assessment in Environemntal Management. A guide for managing chemicals contamination problems. John Wiley and Sons 1998. ISBN: 0-471-98147-8
Complementària
Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Per tractar-se d’un curs introductori no es requereix haver cursat en particular cap altra matèria de l’ensenyament. Es recomana coneixements de quìmica analìtica.