DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura OPERACIONS BÀSIQUES DE SEPARACIÓ Codi 20021236
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica anamaria.segarra@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
Professors/es
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Web
Descripció general i informació rellevant Se pretende estudiar en la primera parte la termodinámica necesaria para calcular los diagramas de fase para el diseño de equipamiento de separación que se trata en la segunda parte de la asignatura. El alumno aprenderá hacer un diseño básico de los equipos más habituales de la industria química.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber interpretar diagramas de equilibrio termodinámico. Conocer los criterios de equilibrio termodinámico A1
A4
B1
B3
B8
B15
C5
Conocer la definición de la solución ideal. Conocer la Ley de Raoult y Henry y calcular el punto de burbuja y rocío. A4
B1
B8
C5
Describir las operaciones más típicas de etapas de equilibrio, los equipos necesarios, y el concepto de etapa de equilibrio. Cálcular balance de materia, líneas de operación, número de estapas de equilibrio por métodos gráficos A1
A6
B1
B3
B8
B16
C5
Describir el equipo necesario para contacto continuo. Cálculo del balance de materia diferencial, y de la altura equivalente a un plato teórico (HETP). A1
A11
B1
B3
B8
B16
C5
Describir los diferentes tipos de destilación: flash, destilación con reflujo, y sus equipos. Cálculo de líneas de operación, de número de etapas por el método de McCabe-Thiele y relación de reflujo mínimo. A1
A11
B1
B3
B8
B16
C5
Buscar en la literatura los valores de las propiedades físicas y termodinámicas. B3
B10
B11
C1
C5
Comunicarse eficientemente de forma escrita. B7
C1
C4
Trabajar en equipo con plena responsabilidad individual. B12
B13

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducción

1.1. Procesos de separación
1.2. Mecanismos de separación
1.3. Pureza y recuperación
1.4. Factor de separación
1.5. ¿Cómo elegir procesos de separación?
2.- Equilibrio de fases
2.1. Ley de Raoult y Ley de Henry
2.2. Equilibrio líquido-vapor: azeótropos
2.3. Equilibrio líquido-líquido
2.4. Etapa de equilibrio: eficacia y flash
3.- Destilación
3.1. Introducción
3.2. Balances de materia y energía
3.3. Método de McCabe-Thiele
3.4. Eficacia
3.4. Caldera y condensador
3.5. Destilación discontinua
4.- Absorción/desorción de gases
4.1. Introducción
4.2. Balances de materia y energía
4.3. Método de McCabe-Thiele
5.- Extracció 5.1. Introducción
5.2. Balances de materiia
5.3. Método de McCabe-Thiele
6.- Altres operacions unitàries 6.1. aspectes generals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 7.5 22.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis
5 20 25
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Classes teòriques on veure els equips i el seu funcionament
Sessió Magistral Donar els fonaments pel disseny d'equips i instal.lacions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resoldre, de forma guiada problemes. Poc a poc resoldre de forma autonoma problemes amb complexitat creixent
Resolució de problemes, exercicis Resoldre problemes fora de l'aula de forma independent i amb responsabilitat dels resultats

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Consulta al profesor durante las horas de atencion: siempre confirmar antes via e-mail. Asiste a las reuniones de seguimiento convocadas.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Entrega periódica de ejercicios realizados individualmente (nota 0 o 10) 25%
Resolució de problemes, exercicis Entrega de un proyecto (integrador del curso o por grupos 25%
Proves pràctiques Exámen final. Individual. Operaciones Básicas de Separación (50%). 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Smith, S.; Van Ness, H.C., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, 5a ed. McGraw-Hill, 1997
MCCABE; SMITH; HARRIOT, Unit Operations of Chemical Engineering, , 1993

Complementària KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
COULSON; RICHARDSON; SINNOT, Chemical Engineering. Vol. 2 i 6, , 1993
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20021017
ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20021106