DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONAMENTS D'INFORMÀTICA Codi 20031005
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
GARCIA GUTSENS, ANTONIO
Adreça electrònica juandomingo.molina@urv.cat
antonio.garcia@urv.cat
Professors/es
MOLINA GOMEZ, JUAN DOMINGO
GARCIA GUTSENS, ANTONIO
Web http://www.etse.urv.es/EngElec/assig/ii/
Descripció general i informació rellevant Aconseguir una visió general del món de la informàtica. Estudiar el disseny d’algorismes. Codificar aquests algorismes utilitzant un llenguatge imperatiu. Aprofundir en la sintaxi i ús dels elements del llenguatge. Utilitzar el disseny descendent com a mètode de resolució de problemes.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Implementar els algoritmes en el llenguatge de programació.
Documentar un programa.
Prendre consciència de la complexitat dels algoritmes i escollir la opció més òptima.
Apreciar la claredat del codi d'un programa.
Abstraure els detalls concrets d'un programa, i adaptar una solució coneguda a un nou problema.
Descomposar i estructurar un problema (identificant entrades/sortides, funcions principals requerides).
Utilitzar un entorn de programació.

Continguts
Tema Subtema
Presentació Visió global del món de la informàtica.
Nocions bàsiques en la programació.
Estructures algorísmiques bàsiques i tipus de dades elementals Tipus simples.
Expressions.
Prioritats d'operadors.
L'assignació.
Estructures alternatives.
Estructures iteratives.
Introducció al disseny d'algorismes Entrada / Sortida.
Accions i Funcions.
Algorisme de cerca i algorisme de recorregut.
Algorismes d'ordenació.

Tipus de dades estructurats Taules i registres.
Disseny d’algorismes Disseny descendent.
Pas de paràmetres.
Variables locals i variables globals.
Àmbit de les variables i rutines.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 26 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
Fòrums de discussió
0 1 1
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves objectives de tipus test
0 2 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà, per a cada part del temari, una petita introducció dels objectius i raons dels continguts, per tenir una visió més concreta del procés de programació i implementació.
Sessió Magistral S’explicaran els temes utilitzant exemples que permetran veure com aplicar la teoria a l’hora de fer un programa. S’utilitzarà el pseudocodi i el llenguatge de programació C.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per a cada tema del curs es plantejarà una llista d’exercicis, que s’hauran de preparar a casa i alguns d’ells es resoldran a classe.
Pràctiques a través de TIC En aquestes classes es proposaran exercicis per a complementar la formació teòrica de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Es recomanarà a l’alumne que realitzi problemes addicionals per a consolidar els coneixements de l’assignatura.
Fòrums de discussió Es plantejaran diferents temes d’actualitat relacionats amb l’assignatura on l’alumne podrà fer les aportacions que consideri adequades.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Resolució de problemes, exercicis
Activitats Introductòries
Descripció
El professor estarà disponible en tot moment via correu electrònic i es pot concertar dia i hora per qualsevol dubte referent a l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC S’avaluarà el codi implementat (claredat, estructuració, eficiència), el treball realitzat (anàlisi i disseny de la solució) i la presentació (informe i defensa). 40
Resolució de problemes, exercicis S’avaluarà la participació en aquestes sessions en a resolució de problemes i exercicis fets a classe i a pràctiques. L'avaluació és de caure orientatiu. [5]
Fòrums de discussió Si el professor ho troba addient es proposarà un tema relacionat amb l'assignatura i s'avaluarà la participació de l'alumnat [5]
Proves de Desenvolupament Al llarg del curs haurà d’utilitzar els coneixements adquirits per resoldre determinats problemes. 25
Proves objectives de preguntes curtes Al llarg del curs es realitzaran proves per analitzar el seguiment dels conceptes per part de l’alumne. [5]
Proves objectives de tipus test Es realitzaran proves de tipus test de durada curta per avaluar els conceptes estudiats a classe i el procés d'aprenetatge dins l'assignatura 10
Proves pràctiques Al llarg del curs es realitzaran proves al laboratori per a valorar la resposta de l'alumne a problemes concrets 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

[5] Opcionalment, s'afegirà aquesta qualificació (5% de l'assignatura) en funció del caire participatiu a classe. Aquest percentatge s'afegirà al total de l'assignatura arribant com a màxim a un 115% el total de la mateixa.


Fonts d'informació

Bàsica Joyanes Aguilar, L.; Zahonero Martínez, I., Programación en C, McGraw Hill, 2001
Joyanes Aguilar, L.; Zahonero Martínez, I., Programación en C, McGraw Hill, 2001
Joyanes Aguilar, L.; Castillo, A.; Sánchez, L.; Zahonero, I., Programación en C. Libro de problemas, McGraw Hill, 2002

Complementària Gregorio Rodríguez, C.; Llana Díaz, L.F.; Martínez Unanue, R.; Palao Gostanza, P.; Pareja Flores, C., Ejercicios de Programación. Creativos y Recreativos en C++., Prentice Hall, 2002

Recomanacions