DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura FONAMENTS D'INFORMÀTICA Codi 20031005
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MOLINA GÓMEZ, JUAN DOMINGO
Adreça electrònica juandomingo.molina@urv.cat
antonio.garcia@urv.cat
Professors/es
MOLINA GÓMEZ, JUAN DOMINGO
GARCÍA GUTSENS, ANTONIO
Web http://www.etse.urv.es/EngElec/assig/ii/
Descripció general i informació rellevant Aconseguir una visió general del món de la informàtica. Estudiar el disseny d’algorismes. Codificar aquests algorismes utilitzant un llenguatge imperatiu. Aprofundir en la sintaxi i ús dels elements del llenguatge. Utilitzar el disseny descendent com a mètode de resolució de problemes.

Competències
Codi  
A10 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de desicions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Implementar els algoritmes en el llenguatge de programació. B2
B3
Documentar un programa. A10
Prendre consciència de la complexitat dels algoritmes i escollir la opció més òptima. B3
B12
Apreciar la claredat del codi d'un programa. B1
Abstraure els detalls concrets d'un programa, i adaptar una solució coneguda a un nou problema. B1
C2
Descomposar i estructurar un problema (identificant entrades/sortides, funcions principals requerides). B2
B9
Utilitzar un entorn de programació. A10
C2

Continguts
Tema Subtema
Història de la Informàtica En aquest apartat veurem l'evolució històrica dels sistemes de computació des de la prehistoria fins als nostres dies.
Introducció a la Informàtica Aproximació al tractament informàtic de les dades.
Estructura d'un ordinador. Elements Hardware del PC Arquitectura Von Neumann. Componentes d'un PC. Perifèrics.

Metodologia i tecnologia de la programació Cicle de vida del software. Diseny d'algoritmes. Pseudocodi.
Introducció als Sistemes Operatius, Fitxers i Bases de Dades Que es un sistema operatiu i com funciona.Conceptes bàsics sobre el funcionamient del sistema de fitxers dels diferents sistemes operatius i bases de dades

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 26 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà, per a cada part del temari, una petita introducció dels objectius i raons dels continguts, per tenir una visió més concreta del procés de programació i implementació.
Sessió Magistral S’explicaran els temes utilitzant exemples que permetran veure com aplicar la teoria a l’hora de fer un programa. S’utilitzarà el pseudocodi i el llenguatge de programació C.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per a cada tema del curs es plantejarà una llista d’exercicis, que s’hauran de preparar a casa i alguns d’ells es resoldran a classe.
Pràctiques a través de TIC En aquestes classes es proposaran exercicis per a complementar la formació teòrica de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Es recomanarà a l’alumne que realitzi problemes addicionals per a consolidar els coneixements de l’assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Resolució de problemes, exercicis
Activitats Introductòries
Descripció
El professor estarà disponible en tot moment via correu electrònic i es pot concertar dia i hora per qualsevol dubte referent a l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC S’avaluarà el codi implementat (claredat, estructuració, eficiència), el treball realitzat (anàlisi i disseny de la solució) i la presentació (informe i defensa). 10
Resolució de problemes, exercicis S’avaluarà la participació en aquestes sessions en a resolució de problemes i exercicis fets a classe i a pràctiques. L'avaluació és de caure orientatiu. [5]
Proves de Desenvolupament Al llarg del curs haurà d’utilitzar els coneixements adquirits per resoldre determinats problemes. 50
Proves objectives de preguntes curtes Al llarg del curs es realitzaran proves per analitzar el seguiment dels conceptes per part de l’alumne. [5]
Proves pràctiques Al llarg del curs es realitzaran proves al laboratori per a valorar la resposta de l'alumne a problemes concrets 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

[5] Opcionalment, s'afegirà aquesta qualificació (5% de l'assignatura) en funció del caire participatiu a classe. Aquest percentatge s'afegirà al total de l'assignatura arribant com a màxim a un 110% el total de la mateixa.


Fonts d'informació

Bàsica Joyanes Aguilar, L.; Zahonero Martínez, I., Programación en C, McGraw Hill, 2001
Joyanes Aguilar, L.; Zahonero Martínez, I., Programación en C, McGraw Hill, 2001
Joyanes Aguilar, L.; Castillo, A.; Sánchez, L.; Zahonero, I., Programación en C. Libro de problemas, McGraw Hill, 2002

Complementària Gregorio Rodríguez, C.; Llana Díaz, L.F.; Martínez Unanue, R.; Palao Gostanza, P.; Pareja Flores, C., Ejercicios de Programación. Creativos y Recreativos en C++., Prentice Hall, 2002

Recomanacions