DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MÈTODES ESTADÍSTICS DE L'ENGINYERIA Codi 20031006
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MORENO CABELLO, MARIANO
Adreça electrònica jorge.merino@urv.cat
mariano.moreno@urv.cat
Professors/es
MERINO PUERTA, JORGE JUAN
MORENO CABELLO, MARIANO
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i utilitzar els conceptes fonamentals de càlcul, mètodes numèrics i geometria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Determinar les mesures de tendència central i qualsevol percentil d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar el recorregut, la desviació mitjana, la variància, la desviació típica i el coeficient de variació d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats on es combinen successos dependents i independents. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb variables aleatòries discretes i contínues. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar la funció de probabilitat, la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. discreta. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Completar la funció de densitat d'una v. a. contínua. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar la funció de distribució, l'esperança i la variància d'una v. a. contínua. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Aplicar la desigualtat de Txebixef per fitar la probabilitat d'un succés quan només se sap l'esperança i la variància d'una v. a. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar probabilitats de diversos successos quan es treballa amb alguna de les distribucions següents: binomial, Poisson, uniforme discreta, uniforme contínua, exponencial, normal, t de Student, khi-quadrat, F de Fisher. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Usar l'aproximació d'una distribució per una altra quan sigui adient. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar límits de control per a variables, atributs i nombre de defectes. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C5
Determinar l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A1
A2
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A1
A2
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Aplicar contrastos d’hipòtesis per al control de recepció. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Determinar si un o diversos factors influeixen sobre una variable resposta. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Determinar la recta, obtinguda per mínims quadrats, que relaciona dues variables a partir de dades mostrals i calcular les seves mesures de bondat d’ajust. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Construir intervals de predicció per a valors individuals i per a valors esperats. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Determinar els paràmetres de relacions no lineals entre dues variables que es puguin transformar en lineals. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Decidir quina és la funció que millor s'ajusta a unes dades donades. A1
A2
B2
B3
B4
B5
C2
C3
C5
Aplicar un paquet estadístic per a la resolució de problemes. A2
B1
B2
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l’anàlisi de dades. 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística.
1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística.
1.3. Classificació de les variables estadístiques.
1.4. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques.
1.5. Agrupació de dades en intervals.
1.6. Paràmetres de posició.
1.7. Paràmetres de dispersió.
2. Teoria de la probabilitat. 2.1. Experiments aleatoris. Espai mostral.
2.2. Successos. Àlgebra de successos.
2.3. Concepte de probabilitat i propietats.
2.4. Independència de successos. Probabilitat condicionada.
2.5. Teorema de la probabilitat total. Teorema de Bayes.
3. Variables aleatòries. 3.1. Concepte de variable aleatòria.
3.2. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució.
3.3. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució.
3.4. Esperança matemàtica.
3.5. Variància.
3.6. Desigualtat de Txebixef.
4. Models de distribució de probabilitats. 4.1. Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme.
4.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal.
4.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1).
4.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor.
4.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central.
4.6. Exemples d’aproximació d’algunes distribucions a la distribució normal.
4.7. Ús de les taules estadístiques.
4.8. Límits de control.
5. Teoria de l’estimació. 5.1. Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals.
5.2. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència.
5.3. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança.
5.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança.
5.5. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
6. Contrast d’hipòtesis. 6.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis.
6.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació.
6.3. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació.
6.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
6.5. Control de recepció.
7. Anàlisi de la variància. 7.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància.
7.2. Disseny d’un factor.
7.3. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats.
8. Regressió lineal. 8.1. Model de regressió mostral simple.
8.2. Estimació de  i  pel mètode dels mínims quadrats.
8.3. Mesures de bondat d’ajust.
8.4. Contrastos de significació.
8.5. Construcció d’intervals de predicció.
8.6. Regressió no lineal.
8.7. Regressió lineal múltiple.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
23 34.5 57.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
31 31 62
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament de problemes per aprofundir diversos aspectes del temari. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova parcial de caràcter eliminatori: en horari de classe de teoria, 30%.

Examen final de caràcter síntesi: si no s’ha superat satisfactòriament la prova parcial es pot recuperar resolent uns problemes corresponents a la part de teoria no superada en el parcial, 50%
80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Domingo i Ferrer, J., Estadística tècnica. Una introducció constructivista, Universitat Rovira i Virgili, 1998
Peña, D., Estadística: modelos y métodos. Vols. I i II, Ed. Alianza, 1991
Canavos, G., Probabilidad y Estadística, McGraw-Hill, 1988
Fabregat, J., Probabilidad y estadística elemental. Ejercicios resueltos, Edicions UPC, 1991
Walpole, R. E.; Myers, R. H., Probabilidad y Estadística para ingenieros, McGraw-Hill, 1989

Complementària , Apunts propis de l’assignatura, ,
Cuadras, C. M., Problemas de probabilidades y estadística. Vols. I i II, Ed. PPU, 1992
, Sèrie Schaum, Diferents títols, Ed. McGraw-Hill,

Recomanacions