Codi |
|
A1 |
Conèixer i utilitzar els conceptes fonamentals de càlcul, mètodes numèrics i geometria. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats. |
A6 |
Projectar i fer manteniment d'instal·lacions, climatització i de subministraments en les diverses indústries. |
A7 |
Projectar, construir i mantenir grups mecànics. |
A8 |
Redactar projeces, valoracions i informes propis de l'especialitat. |
A9 |
Conèixer els elemens de normalització i simbologia de representació gràfica. |
A10 |
Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient. |
B9 |
Planificació i organització. |
B10 |
Capacitat de lideratge. |
B11 |
Motivació per la qualitat. |
B12 |
Presa de desicions. |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els mecanismes de transferència de calor: conducció, convecció i radiació. |
A6 A8
|
B1 B2 B4 B7 B9
|
C1 C5
|
Identificar i diferenciar els mecanismes que actuen en problemes de transferència de calor. |
A1 A2 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9 B12
|
C1 C5
|
Identificar les unitats de les variables en el sistema internacional. |
A1 A2 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9 B11 B13
|
C1 C3 C4 C5
|
Conèixer els ordres de magnitud de les variables. |
A1 A2 A6 A8 A10
|
B1 B2 B3 B4 B11 B12
|
|
Aplicar els mètodes de càlcul per cadascun dels mecanismes de transferència de calor. |
A1 A2 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2 C3 C5
|
Utilitzar el coneixements adquirits en el càlcul de sistemes i/o equips de transferència de calor. |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2 C3 C5
|
Resoldre problemes de disseny en grup. |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10 B11 B12
|
C1 C2 C5
|
conèixer i interpretar els principis bàsics de la Termodinàmica Tècnica |
A1 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9 B12 B13
|
C1
|
Conèixer els cicles tèrmics de les Màquines Tèrmiques Directes, així com els principis termodinàmics que els regeixen |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9 B12 B13
|
C1 C3 C5
|
Utilitzar els pricipis bàsics de la Termodinàmica Tècnica per tal de solucionar els problemes de les Màquines Tèrmiques Directes (MTD). |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2 C3 C5
|
Conèixer i interpretar els conceptes de: rendiment, treball i potència de les MTD. |
A1 A2 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció.
|
• Mecanismes de transmissió de calor.
• Conceptes fonamentals i modalitats bàsiques de transmissió de calor.
• Analogia elèctrica. Mecanismes de transferència de calor en sèrie i paral•lel.
|
2. Conducció unidimensional en règim estacionari sense generació de calor.
|
• Equació general de conducció.
• Conducció en estat estacionari sense generació de calor. Ge-ometria plana cilíndrica i esfèrica
• Transferència de calor mitjançant aletes. |
Conducció en esta transitori |
· Conducció en un cos de resistència tèrmica nul·la.
· Conducció en sistemes unidimensionals.
|
3. Convecció.
|
• Conceptes fonamentals en la transferència de calor per convecció.
• Paràmetres adimensionals per a la correlació de les dades de convecció.
• Transferència de calor per convecció forçada en flux extern.
• Transferència de calor per convecció en el flux intern en tubs i conductes.
• Convecció natural.
• Transferència de calor en ebullició i condensació. |
4. Equips de bescanvi de calor. |
• Tipus de bescanviadors.
• Criteris de selecció. Selecció entre possibles opcions.
• Coeficient de transferència de calor global.
• Diferència de temperatura mitjana logarítmica.
• Eficàcia dels bescanviadors de calor. Mètode NTU per al disseny i anàlisi de un bescanviador de calor.
• Mètode Kern pel càlcul de bescanviadors de carcassa i tubs sense canvi de fase. |
5. Radiació. |
• Introducció. Aspectes físics de la radiació electromagnètica.
• Radiació d'un cos negre, lleis de Planck, Wien i Stefan-Boltzmann.
• Emissió superficial. Absorció, reflexió i transmissió superficials.
• L'efecte hivernacle.
• Superfície gris. Llei de Kirchhoff.
• Factors de visió. Relació entre factors de visió.
• Intercanvi de radiació entre superfícies negres.
• Intercanvi de radiació entre superfícies grises.
• Pantalles de radiació.
|
6. Definicions y conceptes preliminars |
* Sistemas termodinámicos.
*Propiedades de los sistemas
*Procesos y cambios de estado.
*Ecuaciones de estado. |
7. Primer principio de la Termodinámica |
*Enunciados y definiciones.
*Primer principio.
*Trabajo en ST cerrados.
*Energía interna.
*Capacidad calorífica.
*Primer principio en ST abiertos. |
8. Segundo principio de la Termodinámica. |
*Introducción.
*Segundo principio.
*Ciclo y teorema de Carnot. |
9. Estudio de la Entropía. |
*Entropía y segundo principio.
*Cálculo de la entropía.
*Representaciones entrópicas.
*Cálculo de la exergía. |
10. Fluidos condensables. |
*introducción.
*Vaporización.
*Calores de formación.
*Volumen específico.
*Cálculo de la entalpía.
*Cálculo de entropía. |
11. Motores térmico alternativos. |
*Clasificación de las máquinas térmicas
*Conceptos fundaentales.
*Motores térmicos alternativos endotérmicos.
*Ciclos operativos.
*Esquema y nomenclatura de los MACI.
*Estudio orgánico de los MACI. |
12. Ciclo de los motores alternativos. |
*Ciclo teórico de Otto.
*Ciclo deformado y ciclo real.
*Ciclo teórico Diesel. |
13. Trabajos, rendimientos y potencias. |
*Trabajos en los motores térmicos.
*Rendimientos.
*Potencias y par motor. Curvas.
*Consumo específico. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
100 |
150 |
Seminaris |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
25 |
25 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
Proves pràctiques |
|
7 |
0 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius de l'assignatura i de la relació dels objectius amb les competències de l'ensenyament. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. S'alterna el treball individual amb el treball en equip. |
Seminaris |
Introducció de programes de càlcul per a facilitar la ressolució dels problemes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al principi de curs es lliura als alumnes una col·lecció de problemes. Per cada tema es seleccionen una sèrie de problemes que els alumnes han de treballar fora de l’horari de classe. A les classes de problemes seleccionats es resolen a la pissarra. |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Les notes de la part de Transferència de Calor i de la part de Termodinàmica són independents. Cal aprovar les dues parts per aprovar l’assignatura. Si es suspèn una de les parts, la nota de la part aprovada es guarda per a l’any següent.
Per la part de Termodinàmica hi ha un examen parcial (50 % de la nota) i un examen final (50% de la nota). Si s’aprova l’examen parcial, a l’examen final no entra el temari del primer parcial.
Per la part de Transferència de Calor hi ha un examen parcial (40 % de la nota) i un examen final (45% de la nota). Si s’aprova l’examen parcial, a l’examen final no entra el temari del primer parcial. El 15 % restant surt de la nota obtinguda en dos problemes de disseny que els alumnes han resoldre i lliurar en grups de tres o quatre. Als alumnes que justifiquin el no seguir l’avaluació continuada aquest 15 % de la nota es repartirà entre l’examen parcial i final que passaran a valer el 50 i 50 % de la nota, respectivament.
|
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Incropera, F.R.; DeWitt, D.P., Fundamentos de transferencia de calor, Prentice Hall; 4a Ed., Mèxic 1999
Agüera Soriano, J, Termodinámica Lógica y Motores Térmicos, Ciencia, 5 Ed. 1993
|
|
Complementària |
Çengel, Y.A., Heat transfer: A practical approach, McGraw-Hill, 1998
, Internet, ,
Kreith,F.; Bohn, M.S., Principles of Heat Transfer, West Publishing Company, New York 1993
Pinazo J. M. , Torrella E., Problemas de transferencia de calor, Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia,
Kern, D. Q., Process heat transfer, McGraw-Hill cop., New York, 1990
Holman, J.P., Transferencia de calor, McGraw Hill, 8a Ed, 2000
Bonals,L.A.; Ruiz, R., Transmissió de calor: teoria, Ed. UPC. Col•lecció Aula Teòrica, núm 21, Barcelona, 1994
|
|
|