DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I Codi 20031010
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
URBINA PONS, CRISTINA VICTORIA
Adreça electrònica cristinavictoria.urbina@urv.cat
Professors/es
URBINA PONS, CRISTINA VICTORIA
Web http://sre.urv.net/moodle
Descripció general i informació rellevant Fonaments de cinemàtica i estàtica de màquines i mecanismes.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i utilitzar els conceptes fonamentals de càlcul, mètodes numèrics i geometria.
A2 Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A3 Projectar i calcular estructures de ferro i formigó.
A4 Conèixer i saber aplicar els còdis estructurals.
A5 Analitzar, adequació i resistènca d'elements mecànics complexos.
A7 Projectar, construir i mantenir grups mecànics.
A8 Redactar projeces, valoracions i informes propis de l'especialitat.
A9 Conèixer els elemens de normalització i simbologia de representació gràfica.
A10 Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel desenvolupament de les tasques pròpies.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de desicions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i identificar les condicions d’equilibri d’un sòlid rígid al pla i a l’espai. A1
A5
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B12
Transferir els coneixements adquirits a Fonaments de Física. A1
A2
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B9
Analitzar l’equilibri d’una màquina aplicant els principis d’Estàtica. A1
A2
A3
A5
A7
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B12
C2
Comprendre i utilitzar amb propietat la terminologia pròpia de la Cinemàtica de mecanismes plans. A1
A4
A5
A8
A9
A10
B1
B4
B5
B7
C2
C5
Conèixer el diferents mètodes d’analisis cinemàtica complert d’un mecanisme pla. A1
A2
A5
A7
A9
A10
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
C2
C5
Realitzar l’analisis cinemàtica complert d’un mecanisme pla. A1
A2
A5
A8
A9
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B12
C2
Avaluar la idoneïtat del disseny d’un mecanisme en front de la seva aplicabilitat. A2
A5
A8
A9
B2
B3
B4
B5
B7
B9
C2
Adquirir els principis de la cinemàtica dels manipuladors industrials. A1
A9
B1
B3
B5
Resoldre els problemes proposats sobre Estàtica i Cinemàtica a l’aula en grup. A1
A2
A5
A10
B1
B2
B3
B5
B7
B9
B12
B13
C2
C5
Sintetitzar i valorar els resultats dels problemes fets i / o proposats a l’aula en grup. B2
B3
B5
B12
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Conèixer els objectius de l’assignatura, terminologia i conceptes bàsics.
2. Tipus de forces. Conèixer i Diferenciar els tipus de forces existents.
3. Estàtica de la partícula. Principis de l’estàtica aplicats al cas d’una partícula al pla i a l’espai.
4. Sistemes de forces i moments. Estudi dels sistemes de forces i moments, i la seva reducció.
5. Estàtica del sòlid rígid. Estudi de les condicions de l’equilibri de cossos rígids al pla i a l’espai.
6. Equilibri d’un conjunt de sòlids. Estudi del equilibri a màquines i estructures.
7. Forces de fregament. Estudi de les resistències passives. Causes i models.
8. Terminologia cinemàtica. Estudi de la terminologia, esquematització de mecanismes i graus de llibertat.
9. Posicions i trajectòries. Estudi de les trajectòries i posicions dels mecanismes pla.
10. Velocitats. Estudi dels mètodes del càlcul de velocitats de mecanismes plans.
11. Introducció als manipuladors. Estudi de la cinemàtica directa dels manipuladors industrials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
21 21 42
Resolució de problemes, exercicis
15 22.5 37.5
Pràctiques a través de TIC
2 16 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 30 50
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del temari, de la metodologia a seguir, de la avaluació i del treball que han de fer per seguir satisfactòriament el curs.
Sessió Magistral Exposició dels temes, amb preguntes per part de l’alumne i el professor i amb ressolució de problemes per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis Realització d’un problema a l’aula cada setmana, el qual s’entregarà al final de la classe i es retornarà corregit a la següent classe de problemes. Compta per l’avaluació final. Individual.
Realització dels problemes de la col.lecció de problemes de la bibliografia recomenada.

Resolució dels problemes proposats via web amb ordinador.
Pràctiques a través de TIC Resolucio via moodle d'exercicis proposats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària resolució d'exercicis durant les classes considerades magistrals

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
Consultes al despatx. Consultes concretes i dubtes: e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Exercici per parelles a classe setmanals, mes exercicis individuals via moodle 20%
Proves pràctiques Prova pràctica I (Prova individual: 35%).

Prova pràctica II (Prova individual. Es realitza al final de quadrimestre: 45%).
80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Renuncia a l'avaluació continuada: Els alumnes que renunciïn a l'avaluació continuada ho comunicaran al professor, per escrit, signat amb còpia. Plaç: fins la tercera setmana de classe. L'avaluació es farà amb un examen final, diferent al de l'avaluació continuada i amb pes del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica C. Urbina, Cinemática : conceptos básicos y problemas, , 2005
C. Urbina, Estática: conceptos básicos y problemas, , 2005
SIMÓN, Fundamentos de Teoría de Máquinas, Bellisco,
C. Urbina, Introducción a la cinemática de los manipuladores, ,
MERIAM, Mecánica para ingenieros. Estática, Reverté,
BEER, JHONSTON., Mecánica Vectorial para Ingenieros. Estática, Mc Graw Hill,
CARDONA, Teoria de màquines, UPC,

Complementària ERDMAN, Diseño de mecanismos, Prentice Hall,
BEDFORD & FOWLER, Mecánica para ingeniería. Estática, Addisson & Wesley,
, Programa Winmecc 4.0, ,
NIETO, Síntesis de Mecanismos, Editorial AC,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES II/20031011
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20031015
LABORATORI DE MÀQUINES I MECANISMES/20031105
LABORATORI D'ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20031107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
EXPRESSIÓ GRÀFICA I DISSENY ASSISTIT PER ORDINADOR II/20031002

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EXPRESSIÓ GRÀFICA I DISENY ASSISTIT PER ORDINADOR I/20031001
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/20031004
 
Altres comentaris
Es recomana haver superat Fonaments de Física.