DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CÀLCUL I DISSENY DE BESCANVI DE CALOR Codi 20031218
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BOER ., DIETER-THOMAS
Adreça electrònica dieter.boer@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
Professors/es
BOER ., DIETER-THOMAS
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
Web
Descripció general i informació rellevant Aplicar i estendre els fonaments teòrics d’enginyeria tèrmica a la solució dels problemes pràctics relacionats amb la selecció, operació, càlcul i disseny dels bescanviadors de calor més freqüents en la indústria química.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i utilitzar els conceptes fonamentals de càlcul, mètodes numèrics i geometria.
A6 Projectar i fer manteniment d'instal·lacions, climatització i de subministraments en les diverses indústries.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient.
B9 Planificació i organització.
B12 Presa de desicions.
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els diferents tipus de bescanviadors de calor. A6
B1
B3
B4
B5
B7
B9
C1
C4
C5
Conèixer les aplicacions i limitacions operatives de cada tipus de bescanviador. A6
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B12
B13
C1
C3
C4
C5
Conèixer les característiques constructives de cada tipus de bescanviador. A6
B1
B3
B4
B5
B7
B12
B13
C1
C3
C4
C5
Reconèixer les dades de geometria del bescanviador necessàries per aplicar els mètodes de càlcul. A6
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
C4
C5
Aplicar els mètodes de càlcul per cadascun dels bescanviadors. A1
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B12
C1
C5
Dissenyar i avaluar el funcionament de bescanviador. A6
B1
B2
B3
B4
C1
C3
C4
C5
Utilitzar programes informàtics de càlcul i disseny de bescanviadors. A1
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B9
C1
C3
C5
Conèixer i aplicar la metodologia d'integració de processos A6
B1
B2
B3
B6
B8
C1
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció Mecanismes de transmissió de calor.
Conceptes fonamentals i modalitats bàsiques de transmissió de calor.
Analogia elèctrica. Mecanismes de transferència de calor en sèrie i paral•lel.
Integració de processos i xarxes de bescanviadors de calor Metodologia Pinch
Principis bàsics i aplicació pràctica
Disseny de xarxes de bescanviadors de calor
2. Bescanviadors de calor de doble tub Característiques constructives.
Aplicacions.
Tubs amb aletes.
Introducció a HEXTRAN.
3. Bescanviadors de calor de tubs i carcassa Normativa TEMA.
Consideracions de disseny.
Mètode Bell-Delaware.
Mètode anàlisis de corrents.
Introducció a ASPEN.
4. Bescanviadors de calor de plaques Característiques constructives.
Avantatges i inconvenients.
Aplicacions.
Càlcul tèrmic i hidràulic.
Fouling en bescanviadors de plaques.
5. Bescanviadors de calor refredats per aire Utilització de l'aire com refrigerant.
Característiques constructives.
Càlcul tèrmic i hidràulic.
Càlcul dels ventiladors.
6. Condensadors Tipus de condensadors.
Selecció.
Bescanviadors de carcassa i tubs.
Càlcul tèrmic.
7. Reboilers Tipus de reboilers.
Característiques constructives.
Selecció de reboilers.
Càlcul tèrmic i hidràulic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Seminaris
4 0 4
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 24 36
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
6 13.8 19.8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels objectius de l’assignatura, identificació d’aquests objectius amb les competències de la titulació i repàs de conceptes que els alumnes han vist en assignatures anteriors i que són imprescindibles pel desenvolupament de l’assignatura
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. S'alterna el treball individual amb el treball en equip. El treball en equip és dominant a les activitats relacionades amb la utilització de programes de simulació.
Seminaris Introducció del software que s’utilitza a l’assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Ressolució de les activitats en una alula d'informàtica amb els simuladors i fulls de càlcul
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Ajuda per la ressolució de les activitats plantejades

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Lliurament d'exercicis realitzats en grup i demanats periòdicament. 30%
Proves pràctiques Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i dos problemes a resoldre (30%).

Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i dos o tres problemes a resoldre. Es realitza al final de quadrimestre (40%).
Nota minima de proves individuales 3,5.
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota mínima de les proves pràctiques per fer mitja amb les pràctiques a través de TIC és de 3.5


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
HEWITT, G.F. Executive Editor, HEAT EXCHANGER DESIGN HANDBOOK. Vol. 1: Heat Exchangers Theory. Vol. 2: Fluid Mechanics and Heat Transfer. Vol. 3: Thermal and Hydraulyc Design of Heat Exchanger. Vol. 4: Mechanical Design of Heat Exc, Begell House, 1998
HEWITT, G. F., SHIRES, G.L., BOTT, T.R., Process Heat Transfer, CRC Press, Inc., 1994
Sadik Kakaç and Hongtan Liu, Heat exchangers selection, rating and thermal design, CRC Press, 1998

 

Complementària
  • GUPTA J.P. Working with Heat Exchangers: Questions and Answers.Hemisphere Publishing Corporation, 1990.
  • KAYS W.; LONDON A.L. Compact Heat Exchangers.McGraw‑Hill, 1984.
  • KERN D.Q. Procesos de Transferencia de Calor. Cecsa, 1976.
  • NORMAS TEMA. Standard of Tubular Exchangers Manufactures Association, 1978.
  • SHAH,R.K. y Otros. Heat Transfer Equipment Design" Hemisphere publishing corporation. 1986.
  • Hextran (Simsci).
  • Bjac (Aspen).

  • Internet.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent