Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1.1 |
Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería. |
| A3.2 |
Comprensión y dominio de los conceptos básicos sobre las leyes generales de la mecánica, termodinámica, campos y ondas y electromagnetismo y su aplicación para la resolución de problemas propios de la ingeniería (FB2) |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1.1 |
Aplica correctamente los conceptos básicos sobre las leyes generales de la mecánica, termodinámica, campos y ondas y electromagnetismo para la resolución de problemas propios de la ingeniería.
| | A3.2 |
Enuncia la Primera y la Segunda Ley de la Termodinámica y explica sus implicaciones físicas.
Calcula trabajo mecánico de expansión y compresión.
Evalúa balances de energía y cambios de entropía en procesos sencillos y sistemas ideales.
Define las funciones de estado Entalpía, Energía libre de Helmholtz y de Gibbs y calcula sus variaciones en procesos sencillos a partir de otras variables de estado.
Define el potencial químico y la aplica para definir condiciones de equilibrio material.
Calcula constantes de equilibrio químico, y la composición de equilibrio de una mezcla reactiva de gases ideales.
Evalúa el efecto de la temperatura y de otras variables externas sobre la evolución del equilibrio en una reacción.
Define y calcula propiedades termodinámicas de disoluciones ideales y diluidas ideales.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Introducció a la Termodinàmica |
Temperatura, pressió i altres variables d’estat, propietats dels gasos ideals, equacions d’estat per a gasos ideals. |
Primera llei de la Termodinàmica |
Treball, calor i enunciat de la primera llei, capacitats calorífiques, càlcul de magnituds relacionades amb la primera llei per sistemes ideals. |
Segona i tercera llei de la Termodinàmica |
Enunciat de la segona llei, aplicació a màquines tèrmiques, entropia, càlcul de diferències d’entropia per sistemes senzills. El zero absolut |
Equilibri termodinàmic en el bescanvi de matèria |
Potencial químic i equació de Gibbs, potencials de Helmholtz i Gibbs, equilibri de fases, equilibri químic. |
Funcions termodinàmiques estàndard de reacció |
Estats estàndard, entalpies estàndard de reacció i de formació, dependència dels calors de formació amb la temperatura, energia de Gibbs estàndard de formació i reacció. |
Equilibri químic en barreges de gasos ideals |
Potencial químic per a una barreja de gasos ideals, dependència en funció de la pressió, dependència de la constant d’equilibri amb la temperatura, equilibri de reacció, desplaçament de l’equilibri en canviar les condicions de T i P. |
Dissolucions |
Composició, magnituds de barreja, dissolucions ideals i dil.luides ideals. Propietats col.ligatives. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Sesión magistral |
|
42 |
62 |
104 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
14 |
22 |
36 |
Atención personalizada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Atención personalizada |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic. |
descripción |
Les qüestions sobre l'assignatura es vehicularan a través del fórum de qüestions, per a què siguin d'interès per a tots els estudiants. Si fos imprescindible contactar amb el professor fora d'aquesta modalitat, s'haurà de concertar una cita per correu electrònic. Les qüestions es respondran via Teams, de manera online, el dia i hora concertats, a menys que el professor decideixi altrament. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Resolució de problemes a classe |
10% |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
2 parcials. Tots els parcials tenen el mateix pes. |
90% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assignatura tindrà dos examens parcials, i una sèrie d'exercicis lliurables, com s'indica a sobre. Les condicions de l'examen són les següents: No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen. Cal obtenir una nota mitjana mínima de 4 dels dos parcials per tal que us conti la nota de problemes. Segona convocatòria: Prova individual (90%) i Problemes (10%). |
Básica |
I.N. LEVINE, FISICOQUIMICA, MCGRAW-HILL LATINOAMERICANA S.A.,
|
|
Complementaria |
SMITH, S.; VAN NESS, H.C., INTRODUCCIÓN A LA TERMODINÁMICA EN INGENIERÍA QUÍMICA, MCGRAW-HILL,
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, W.H. Freeman & Co.,
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|