DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) MATEMÀTIQUES I Codi 20204005
Ensenyament
Grau en Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GARCÍA GÓMEZ, CARLOS
PÉREZ ROSÉS, HEBERT
Adreça electrònica carlos.garciag@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
hebert.perez@urv.cat
luispedro.montejano@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GÓMEZ, CARLOS
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
PÉREZ ROSÉS, HEBERT
MONTEJANO CANTORAL, LUIS PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p>La URV té com a objectiu que <strong>la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat</strong> que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. </p> <p>En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, <strong>si es necessari</strong>, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert.</p> </div><div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:<br /></div><div>Curs bàsic en Àlgebra Lineal i Càlcul en una i diverses variables. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A3.1 Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmica numèrica, estadística i optimització (FB1)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els principis matemàtics que puguin plantejar-se en l’enginyeria, àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorítmica numèrica, estadística i optimització.
 A3.1 Adquireix la capacitat d’utilització de les eines matemàtiques bàsiques en el modelat i resolució de situacions relacionades amb la enginyeria. Les tècniques estudiades son les relacionades amb l’àlgebra lineal i l’anàlisi univariant i multivariant.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Anàlisi Matemàtica univariant. Conceptes bàsics de derivació i integració. Aplicació de la integració al càlcul d'àrees, volums, masses i treball.
Anàlisi Matemàtica multivariant. Funcions de diverses variables: conceptes bàsics.
Derivació multivariant i aplicacions.
Integració multivariant i aplicacions.
Espais vectorials. Espais vectorials reals. Subespais vectorials. Independència lineal. Base i dimensió. Canvi de base.
Sistemes d'equacions lineals. Introducció. Mètode de Gauss. Matriu inversa.
Determinants.
Aplicacions lineals i Matrius. Aplicacions Lineals generals. Nucli i Imatge. Matrius i operacions matricials. Representació matricial de les aplicacions lineals. Canvi de Base.
Valors i Vectors Propis. Obtenció de valors i vectors propis i les seves aplicacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A3.1
35 70 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.1
35 60 95
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A3.1
0 10 10
Atenció personalitzada
A1.1
A3.1
5.5 0 5.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A3.1
4.5 0 4.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del desenvolupament de les classes, així com de les condicions i i del tipus d'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Transferència dels coneixements teòrics bàsics de l'assignatura. els alumnes podran prendre notes de les explicacions fetes a la pissarra, a través de transparències i/o canó de video.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Es facilitaran col·leccions de problemes agrupats segons els diferents blocs temàtics de l'assignatura. El professor mostrarà el funcionament i gestió del software per tal que l'alumne pugui marcar-se un ritme de treball personalitzat.
Atenció personalitzada El professor resta a disposició dels alumnes que precisin d'una atenció personalitzada.
Les hores de consulta es publicaran en l'espai moodle de l'assignatura.
També es pot contactar per e-mail.
carlos.barbera@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció

El professor/a corresponent estarà a la disposició dels estudiants en dues modalitats:
- presencialment, dins l'horari previament establert i publicat a l'espai moodle de l'assignatura (quan les condicions sanitàries ho permetin).
- virtualment, via e-mail o videoconferència, en funció de les necessitats.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1.1
A3.1
Durant el curs es faran 2 proves amb el mateix pes per a cada prova. 65%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.1
Durant el curs es faran 4 sessions de resolució de problemes curts utilitzant les TIC. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Per aprovar l'avaluació continuada, la nota de la prova pràctica de càlcul haurà de ser superior o igual a 3,5, i la prova pràctica d'àlgebra haurà de ser superior o igual al 3,5.

Segona convocatòria: Una única prova pràctica de resolució de problemes que comptarà el 100% de la nota final.

Durant la realització de les proves d'avaluació queda totalment prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i rellotges.


Fonts d'informació

Bàsica Salas, Hille, Etgen, Calculus : una y varias variables, 4ª ed., Barcelona [etc.] : Reverté, 2002
Stewart, James, Cálculo de una variable, 4ª ed., México : International Thomson, cop. 2001
Stewart, James , Cálculo multivariable, 4ª ed. , México : International Thomson, cop. 2001
Howard Anton, Introducción al álgebra lineal, , México, D.F. [etc.] : Limusa, 1986
Leslie Hogben, Handbook of Linear Algebra, Second Edition, 2ª ed., Chapman and Hall/CRC 2013
Gentle, James E., Matrix Algebra, 2ª ed., Springer
Acebo Visanzay, Miguel Ángel, Problemes resolts d'àlgebra, 2ª ed., Escola Tècnica Superior d'Enginyeria
Camps Sabaté, Joan, Apunts de càlcul, , Artyplan

Complementària Ron Larson, Elementary linear algebra, 5th ed., Boston, [etc.] : Houghton Mifflin Co., cop. 2004
José Vale Parapar ... [et al.], Problemas resueltos de química para ingeniería, , Madrid : Thomson, cop. 2004

http://archives.math.utk.edu/visual.calculus/
En aquest enllaç trobareu la part de l'assignatura que tracta sobre el càlcul d'una variable.

A l'espai moodle de l'assignatura hi ha material electrònic divers sobre l'assignatura.

Recomanacions


 
Altres comentaris
S'aconsella als alumnes procedents de Formació Professional i batxillerat no científic actualitzar els seus coneixements matemàtics. Per a més detalls, consultar als professors.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent