DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) GESTIÓ DE PROJECTES Codi 20204101
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Adreça electrònica joanramon.alabart@urv.cat
anna.ewertowska@urv.cat
Professors/es
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
EWERTOWSKA ., ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant La finalitat d'aquesta assignatura és que l'estudiant (en finalitzar-la) estigui capacitat per gestionar projectes de desenvolupament de nous productes i/o processos i d'instal·lacions, a petita escala.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.4 Capacitat per aplicar els principis i mètodes de la qualitat (G8)
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en química industrial, que tinguin per objecte, d'acord amb els coneixements adquirits segons el que estableix l'apartat 5 d'aquesta ordre, la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal•lació, muntatge o explotació de’estructures, equips mecànics, instal•lacions energètiques, instal•lacions elèctriques i electròniques, instal•lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A4.11 Coneixements aplicats d'organització d'empreses (RI11)
 A4.12 Coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes (RI12)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.4 Defineix els processos de garantia de la qualitat del projecte
 A2.3 Aplica els mètodes d'organització d'empreses
Organitza i gestiona projectes
 A4.11 Identifica organitzacions i referencials que poden ser d'ajuda per dissenyar un sistema per a la gestió de projectes.
Determina el pressupost d'un projecte.
 A4.12 Defineix què és un projecte i diferència entre aquest i les operacions.
Descriu en què consisteix la gestió de projectes.
Llista i descriu les etapes en la gestió d'un projecte.
Identifica els participants clau en un projecte i explica quines són les seves funcions.
Diferència entre metodologies predictives i metodologies àgils en la gestió de projectes.
Redacta un Project Overview Statement efectiu per aconseguir l'aprovació de la Direcció.
Redacta un Project Charter per documentar formalment el projecte i vincular-lo amb el treball del dia a dia de l'organització.
Identifica i descriu les activitats necessàries per planificar un projecte.
Entén la formulació de l'abast d'un projecte com l'acord explícit entre l'equip de projecte i els clients i altres grups d'interès de què es farà i què no es farà en el projecte.
Defineix l'abast d'un projecte mitjançant la Work Breaddown Structure o diagrama d'arbre.
Identifica riscos, construeix matrius probabilitat / impacte per a l'avaluació de riscos i formula contramesures adequades.
 A5.4 Programa un projecte i representa aquesta programació mitjançant diferents tipus de diagrama. Entén els avantatges i desavantatges dels diferents tipus de diagrama.
Duu a terme el seguiment d'un projecte, informes de seguiment i gestió dels canvis.
Gestiona l'etapa de tancament d'un projecte i redacta l'informe de tancament.
Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la gestió de projectes. Definició de projecte. Diferencies entre projectes i operacions. Definició de la gestió de projectes. Etapes i processos en la gestió de projectes. Participants clausen la gestió d'un projecte i funcions fonamentals. Tipus de projectes.
Referencials i metodologies de gestió de projectes. Project Management Institute (P.M.I.) International Organization for Standardization (I.S.O.). Metodologies predictives i metodologies àgils.
Processos de iniciació de projectes. El Project Overview Statement. El Project Charter.
Processos de planificació de projectes. Definició de l'abast. Planificació de la qualitat. Gestió del risc. gestió de la comunicació. Programació en el temps. Pressupost.
Processos de seguiment de projectes. Assegurament de la qualitat. Informes de seguiment. Control de canvis.
Processos de tancament de projectes. Evaluació de l grau de satisfacció dels clients. Informe de tancament.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A4.11
A4.12
C1.4
17 25 42
Resolució de problemes, exercicis
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4
10.5 18 28.5
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4
1 2 3
Proves pràctiques
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Combinació de clase magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes básics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Inclou reunions de discussió grupals o individuals per aclarir conceptes o metodologies. S'inclou la dedicació de l'alumne a les tasques d'estudi derivades d'aquesta activitat.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de col·leccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup. Realització de problemes oberts, essencialment en equip, independentment i suèrvisats per el professor. Inlcou el treball individual de l'alumne dervivat d'aquesta activitat.
Atenció personalitzada Sessions per assessorar l'alumne en el desenvolupmant del seu treball en la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant les hores d'atenció als estudiants que es comunicaran el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup al final d'una sessió (25%).

Discussió i resolució d'un problema obert subjecte a restriccions però amb múltiples solucions. Lliurament d'un informe, típicament en grup (25%).
50%
Proves pràctiques
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4

Prova individual al final del periode lectiu.
30%
Proves pràctiques
A1.4
A2.3
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
C1.4
Encàrrec de predisseny d'una planta de procés. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: Prova individual (75%) i Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup al final d'una sessió (25%).

No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Turton, R., Analysis, Synthesis, and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2a edició, 2003

Murch, Richard; Project management: best practices for IT professionals; 2001 Prentice Hall

Lock, Denis; Fundamentos de la gestión de proyectos; Gower 2001 Ediciones AENOR.

Nokes, Sebastian; Kelly, Sean; The Definitive Guide to Project Management; 2003 Prentice Hall, 2a edició.

AFITEP; Guía para la implantación de proyectos; 2000 AENOR.

Lawson, Gillian; Wearne, Stephen; Iles-Smith, Peter; Project Managament for the process industries; 1999 Institution of Chemical Engineers.

Complementària

Ulrich, Gael D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, John Wiley & Sons, 1a edició, 1984

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent