IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) TECHNICAL OFFICE Code 20204102
Study programme
Bachelor's Degree in Chemical Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Fourth 1Q
Language
Català
Department Chemical Engineering
Coordinator
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
E-mail xavier.farriol@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
Lecturers
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
Web
General description and relevant information <div> <p>&nbsp;</p></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL:</b> Assignatura centrada en l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes en enginyeria química, i que cobreix els coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes.</div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A2.1 Ability to deal with specifications, regulations and mandatory standards (G6)
 A2.2 Knowledge to perform measurements, calculations, valuations, assessments, appraisals, studies, reports, work plans and analogous tasks (G5)
 A2.3 Ability to write, sign off and develop industrial engineering projects, in the field of industrial chemistry for the construction, refurbishment, repair, conservation, demolition, manufacture, installation, assembly and operation of structures, mechanical equipment, energy facilities, electrical and electronic systems, industrial facilities and plants, and manufacturing and automation processes (G1)
 A2.4 Knowledge and ability to mandatory standards and legislation to practise professionally as a qualified “enginyer tècnic industrial, especialitat en Química Industrial” (G11)
 A4.9 Basic knowledge of production and manufacturing systems (RI9)
 A4.11 Applied knowledge of business organisation (RI11)
 A4.12 Knowledge and ability to organise and manage projects; understanding of the organisational structure and the functions of a project office (RI12)
 A5.4 Capacity to design, manage and operate procedures (QI4)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5)
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Realitza els balanços de matèria i energia de la planta objecte del projecte.
Realitza els càlculs necessaris dels equips principals utilitzant per a això mètodes senzills, generalistes.
 A2.1 Elabora fulles d'especificació de procés dels equips més significatius de la planta que es projecta, a saber, tancs d'emmagatzematge, recipients de processos, bombes centrífugues i de desplaçament positiu, compressors centrífugs i alternatius, columnes, bescanviadors de calor, reactors químics etc.
 A2.2 Estima els consums anuals i per tona de producte fabricat de matèries primeres i productes auxiliars.
Determina els serveis necessaris (electricitat i aigua), estimant el seu consum anual i per tona de producte.
Tria el material més adequat per a equips i canonades, elaborant una especificació de material senzilla.
Calcula pèrdues de càrrega en línies de líquid, gas i vapor, comparant amb els estàndards més comuns en enginyeria.
Calcula diàmetres de canonades segons velocitats típiques i pèrdues de càrrega, determinant els diàmetres estàndard.
Calcula vàlvules de seguretat i vàlvules de pressió/buit.
Elabora les llistes d'equips, de línies i d'instrumentació.
 A2.3 Coneix el significat de les bases de disseny d'un projecte.
Elabora els diagrames de blocs i el diagrama de flux de procés.
Elabora un diagrama de canonada i instrumentació (PID) senzill, amb llaços d'instrumentació bàsics. Coneix la nomenclatura estàndard i formes de traçat.
Interpreta en els seus aspectes fonamentals qualsevol PID.
 A2.4 Coneix la legislació bàsica que aplica al projecte (ITC-normes bàsiques de seguretat, recipients a pressió, etc.) i sap on buscar-la.
 A4.9 Adquireix els coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació en enginyeria.
 A4.11 Estima la inversió total (±30%) d'un projecte a partir de dades bàsiques del mateix (equips principals, materials utilitzats).
Avalua econòmicament un projecte d'una planta de procés utilitzant per a això des de paràmetres senzills a més complexos, com el VAN, el TIR, el període de tornada de la inversió.
 A4.12 Planifica mitjançant diagrames de barres o altres tècniques senzilles les tasques a dur a terme en cada etapa de projecte.
 A5.4 Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1 - Definició i abast d'un projecte en una planta química 1.1 - Els projectes d'enginyeria en l'àrea de l'enginyeria de processos químics
1.2 - Esquema d'actuació en un projecte de planta química
1.3 - Gestió d'un projecte. L'equip de projecte. Planificació i control de l'equip.
2 - Consideracions tècniques prèvies. 2.1 - Estudi de viabilitat
3 - Consideracions econòmiques prèvies 3.1 - Definició de cost fix i variable
3.2 - Definició de cost directe i indirecte
3.3 - Càlcul de l'inversió d'un projecte químic a partir d'altres projectes semblants: la regla dels sis dècims, l'índex CEPCI i l'índex de Marshall & Swift
3.4 - Determinació del cost d'operació. Cost de primeres matèries. Cost dels serveis. Cost del manteniment. Cost de personal.
3.5 - Càlcul i avaluació de la rendibilitat d'un projecte mitjançant paràmetres simples.
4 - Elaboració del manual de procés (enginyeria bàsica) 4.1 - Bases de disseny: capacitat anual i horària, productes intermedis i finals, primeres matèries i matèries auxiliars, serveis disponibles i condicions, temperatura i humitat mitjana, logística de magatzematge i distribució
4.2 - Diagrames bàsics de l'enginyeria bàsica: diagrama de blocs. Diagrames de procés (diagrama de flux, simbologia, notació d'equips). Diagrama de serveis auxiliars. Diagrama de canonades i d'instrumentació (PID: simbologia, numeració de línies en el PID, llaços de control bàsics).
4.3 - Balanços de matèria i energia. Necessitat de serveis.
4.4 - Fulls d'especificació de procés: fulls d'especificació de recipients. Fulls d'especificació de bombes centrífugues. Fulls d'especificació de bescanviadors de calor. Fulls d'especificació de columnes.
4.5 - Llistes d'equips principals
4.6 - Llistes de línies
4.7 - Llistes d'instrumentació
4.8 - Les unitats paquet
4.9 - Presentació del manual de procés.
5 - Alguns aspectes tècnics particulars en un projecte de planta de procés químic. 5.1 - Càlcul del diàmetre de canonades: velocitats típiques. Pèrdues de càrrega màximes. Diàmetre nominal. Taules de canonades estàndard
5.2 - Full de càlcul i especificació de bombes centrífugues. La implantació preliminar.
5.3 - Especificació de bescanviadors de calor: estimació de coeficients globals de bescanvi per a un dimensionat previ.
5.4 - Inertització de tancs i dipòsits. Especificació de vàlvules de pressió i de buit
5.5 - Vàlvules de seguretat
5.6 - Gruix d'aïllament en canonades i equips
6 - Cas pràctic: realització d'un avantprojecte d'enginyeria bàsica en una instal·lació senzilla.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1.1
A2.1
A2.2
A2.3
A2.4
A4.11
A4.12
A5.4
25 50 75
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A2.1
A2.2
A2.3
A2.4
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
15 30 45
Practical cases/ case studies
A1.1
A2.1
A2.2
A2.3
A2.4
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
14 14 28
Personal attention
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura: descripció dels continguts i dels objectius a assolir. Explicació del mètode de treball, de la planificació del curs i dels criteris d'avaluació.
Lecture Sessió d'exposició dels continguts de l'assignatura. S'estructurarà al voltant de material prèviament subministrat a l'alumne, focalitzant-se en els punts clau mitjançant la utilització d'exemples d'aplicació
Problem solving, exercises in the classroom Es lliuraran col·leccions d'exercicis curts d'aplicació directa dels continguts teòrics, i part d'ells es resoldrà a l'aula en sessions de problemes
Practical cases/ case studies Es desenvoluparà un cas d'estudi basat en un procés real relacionat amb les diferents parts de l'assignatura. El cas es treballarà a l'aula i a la fi del curs es lliurarà un informe escrit i, eventualment, es farà una presentació del treball efectuat.
Personal attention Assistència individualitzada per resoldre dubtes de l'alumnat sobre les matèries tractades a l'assignatura, així com per a adreçar qualsevol situació relacionada amb el desenvolupament del curs

Personalized attention
Description

L'alumne podrà concertar una cita individual en qualsevol moment al llarg del curs, per parlar de qüestions relacionades amb l'assignatura. L'horari de consulta s'indicarà a l'espai Moodle de l'assignatura abans de que aquesta comenci. Es convenient confirmar la cita per mail.

 

Antonio Cabello Departament d'Enginyeria Química antonio.cabello@urv.cat; En casos puntuals i per raons lñaborals,  l'atenció es farà per videoconferència., 

Dr.Xavier Farriol, Departament D'Enginyeria Química Despatx 316 xavier.farriol@urv.cat


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A2.1
A2.2
A2.3
A2.4
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
Avaluació d'exercicis i activitats individuals lliurats per escrit. 10
Practical cases/ case studies
A1.1
A2.1
A2.2
A2.3
A2.4
A4.11
A4.12
A5.4
B1.1
L'avaluació es basa en el projecte que es plantejarà per treballar en grup, i que es relacionarà posteriorment amb el Treball Final de Grau. L'avaluació constarà de una revisió parcial en grup del projecte (20%), i de l'avaluació de l'informe del projecte i la seva defensa en una entrevista individual (50%). 90
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una revisió de la versió corregida de l'informe del projecte, i una nova entrevista individual d'avaluació (90%), així com de la qualificació aconseguida en l'apartat "Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària" (10%)

En les proves individuals escrites no estarà permès l'ús de dispositius de comunicació electrònics de cap tipus (mòbils, tablets, etc.). Mentre l'alumne estigui a l'aula, hauran d'estar aturats i guardats forà de la vista.


Sources of information

Basic Turton, R, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 3a, Prentice Hall, 2009

Complementary Baasel, W.D., Preliminary Chemical Engineering Plant Design, 2a, Van Nostrand Reinhold, 1990
Kletz, T.A., Plant design for safety: a user-friendly approach, , Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Ulrich, G.D., A Guide to chemical engineering process design and economics, , John Wiley & Sons, 1984
Peters, M.S.; Timmerhaus, K.D.; West, R.E., Plant design and economics for chemical engineers , 5a, McGraw-Hill International Book, 2003
Valle-Riestra, J.F., Project evaluation in the chemical process industries, , McGraw-Hill, 1983
Coker, A.K., Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants. Vol 2, 4a, Elsevier Gulf Professional Pub., 2007

El darrer llibre també està accessible en format electrònic des de la URV:

Coker, A.K. Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants. (Fourth Edition). Volume 2: Distillation, packed towers, petroleum fractionation, gas processing and dehydration. ISBN: 978-0-7506-8366-1 (http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750683661)

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
DESIGN OF EQUIPMENT AND CHEMICAL PLANTS/20204107

Subjects that it is recommended to have taken before
PROJECT MANAGEMENT/20204101
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.