Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1.1 |
Consistently apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering |
| A2.1 |
Ability to deal with specifications, regulations and mandatory standards (G6)
|
| A2.2 |
Knowledge to perform measurements, calculations, valuations, assessments, appraisals, studies, reports, work plans and analogous tasks (G5)
|
| A2.3 |
Ability to write, sign off and develop industrial engineering projects, in the field of industrial chemistry for the construction, refurbishment, repair, conservation, demolition, manufacture, installation, assembly and operation of structures, mechanical equipment, energy facilities, electrical and electronic systems, industrial facilities and plants, and manufacturing and automation processes (G1)
|
| A2.4 |
Knowledge and ability to mandatory standards and legislation to practise professionally as a qualified “enginyer tècnic industrial, especialitat en Química Industrial” (G11) |
| A4.9 |
Basic knowledge of production and manufacturing systems (RI9)
|
| A4.11 |
Applied knowledge of business organisation (RI11)
|
| A4.12 |
Knowledge and ability to organise and manage projects; understanding of the organisational structure and the functions of a project office (RI12) |
| A5.4 |
Capacity to design, manage and operate procedures (QI4)
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1.1 |
Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5)
|
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1.1 |
Realitza els balanços de matèria i energia de la planta objecte del projecte.
Realitza els càlculs necessaris dels equips principals utilitzant per a això mètodes senzills, generalistes.
| | A2.1 |
Elabora fulles d'especificació de procés dels equips més significatius de la planta que es projecta, a saber, tancs d'emmagatzematge, recipients de processos, bombes centrífugues i de desplaçament positiu, compressors centrífugs i alternatius, columnes, bescanviadors de calor, reactors químics etc.
| | A2.2 |
Estima els consums anuals i per tona de producte fabricat de matèries primeres i productes auxiliars.
Determina els serveis necessaris (electricitat i aigua), estimant el seu consum anual i per tona de producte.
Tria el material més adequat per a equips i canonades, elaborant una especificació de material senzilla.
Calcula pèrdues de càrrega en línies de líquid, gas i vapor, comparant amb els estàndards més comuns en enginyeria.
Calcula diàmetres de canonades segons velocitats típiques i pèrdues de càrrega, determinant els diàmetres estàndard.
Calcula vàlvules de seguretat i vàlvules de pressió/buit.
Elabora les llistes d'equips, de línies i d'instrumentació.
| | A2.3 |
Coneix el significat de les bases de disseny d'un projecte.
Elabora els diagrames de blocs i el diagrama de flux de procés.
Elabora un diagrama de canonada i instrumentació (PID) senzill, amb llaços d'instrumentació bàsics. Coneix la nomenclatura estàndard i formes de traçat.
Interpreta en els seus aspectes fonamentals qualsevol PID.
| | A2.4 |
Coneix la legislació bàsica que aplica al projecte (ITC-normes bàsiques de seguretat, recipients a pressió, etc.) i sap on buscar-la.
| | A4.9 |
Adquireix els coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació en enginyeria.
| | A4.11 |
Estima la inversió total (±30%) d'un projecte a partir de dades bàsiques del mateix (equips principals, materials utilitzats).
Avalua econòmicament un projecte d'una planta de procés utilitzant per a això des de paràmetres senzills a més complexos, com el VAN, el TIR, el període de tornada de la inversió.
| | A4.12 |
Planifica mitjançant diagrames de barres o altres tècniques senzilles les tasques a dur a terme en cada etapa de projecte.
| | A5.4 |
Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1.1 |
Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1 - Definició i abast d'un projecte en una planta química |
1.1 - Els projectes d'enginyeria en l'àrea de l'enginyeria de processos químics
1.2 - Esquema d'actuació en un projecte de planta química
1.3 - Gestió d'un projecte. L'equip de projecte. Planificació i control de l'equip. |
2 - Consideracions tècniques prèvies. |
2.1 - Estudi de viabilitat |
3 - Consideracions econòmiques prèvies |
3.1 - Definició de cost fix i variable
3.2 - Definició de cost directe i indirecte
3.3 - Càlcul de l'inversió d'un projecte químic a partir d'altres projectes semblants: la regla dels sis dècims, l'índex CEPCI i l'índex de Marshall & Swift
3.4 - Determinació del cost d'operació. Cost de primeres matèries. Cost dels serveis. Cost del manteniment. Cost de personal.
3.5 - Càlcul i avaluació de la rendibilitat d'un projecte mitjançant paràmetres simples. |
4 - Elaboració del manual de procés (enginyeria bàsica) |
4.1 - Bases de disseny: capacitat anual i horària, productes intermedis i finals, primeres matèries i matèries auxiliars, serveis disponibles i condicions, temperatura i humitat mitjana, logística de magatzematge i distribució
4.2 - Diagrames bàsics de l'enginyeria bàsica: diagrama de blocs. Diagrames de procés (diagrama de flux, simbologia, notació d'equips). Diagrama de serveis auxiliars. Diagrama de canonades i d'instrumentació (PID: simbologia, numeració de línies en el PID, llaços de control bàsics).
4.3 - Balanços de matèria i energia. Necessitat de serveis.
4.4 - Fulls d'especificació de procés: fulls d'especificació de recipients. Fulls d'especificació de bombes centrífugues. Fulls d'especificació de bescanviadors de calor. Fulls d'especificació de columnes.
4.5 - Llistes d'equips principals
4.6 - Llistes de línies
4.7 - Llistes d'instrumentació
4.8 - Les unitats paquet
4.9 - Presentació del manual de procés. |
5 - Alguns aspectes tècnics particulars en un projecte de planta de procés químic. |
5.1 - Càlcul del diàmetre de canonades: velocitats típiques. Pèrdues de càrrega màximes. Diàmetre nominal. Taules de canonades estàndard
5.2 - Full de càlcul i especificació de bombes centrífugues. La implantació preliminar.
5.3 - Especificació de bescanviadors de calor: estimació de coeficients globals de bescanvi per a un dimensionat previ.
5.4 - Inertització de tancs i dipòsits. Especificació de vàlvules de pressió i de buit
5.5 - Vàlvules de seguretat
5.6 - Gruix d'aïllament en canonades i equips |
6 - Cas pràctic: realització d'un avantprojecte d'enginyeria bàsica en una instal·lació senzilla. |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
25 |
50 |
75 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
15 |
30 |
45 |
Practical cases/ case studies |
|
14 |
14 |
28 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura: descripció dels continguts i dels objectius a assolir. Explicació del mètode de treball, de la planificació del curs i dels criteris d'avaluació. |
Lecture |
Sessió d'exposició dels continguts de l'assignatura. S'estructurarà al voltant de material prèviament subministrat a l'alumne, focalitzant-se en els punts clau mitjançant la utilització d'exemples d'aplicació |
Problem solving, exercises in the classroom |
Es lliuraran col·leccions d'exercicis curts d'aplicació directa dels continguts teòrics, i part d'ells es resoldrà a l'aula en sessions de problemes |
Practical cases/ case studies |
Es desenvoluparà un cas d'estudi basat en un procés real relacionat amb les diferents parts de l'assignatura. El cas es treballarà a l'aula i a la fi del curs es lliurarà un informe escrit i, eventualment, es farà una presentació del treball efectuat. |
Personal attention |
Assistència individualitzada per resoldre dubtes de l'alumnat sobre les matèries tractades a l'assignatura, així com per a adreçar qualsevol situació relacionada amb el desenvolupament del curs |
Description |
L'alumne podrà concertar una cita individual en qualsevol moment al llarg del curs, per parlar de qüestions relacionades amb l'assignatura. L'horari de consulta s'indicarà a l'espai Moodle de l'assignatura abans de que aquesta comenci. Es convenient confirmar la cita per mail. Antonio Cabello
Departament d'Enginyeria Química
antonio.cabello@urv.cat; En casos puntuals i per raons lñaborals, l'atenció es farà per videoconferència., Dr.Xavier Farriol, Departament D'Enginyeria Química
Despatx 316 xavier.farriol@urv.cat
|
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises in the classroom |
|
Avaluació d'exercicis i activitats individuals lliurats per escrit. |
10 |
Practical cases/ case studies |
|
L'avaluació es basa en el projecte que es plantejarà per treballar en grup, i que es relacionarà posteriorment amb el Treball Final de Grau. L'avaluació constarà de una revisió parcial en grup del projecte (20%), i de l'avaluació de l'informe del projecte i la seva defensa en una entrevista individual (50%). |
90 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en una revisió de la versió corregida de l'informe del projecte, i una nova entrevista individual d'avaluació (90%), així com de la qualificació aconseguida en l'apartat "Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària" (10%) En les proves individuals escrites no estarà permès l'ús de dispositius de comunicació electrònics de cap tipus (mòbils, tablets, etc.). Mentre l'alumne estigui a l'aula, hauran d'estar aturats i guardats forà de la vista. |
Basic |
Turton, R, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, 3a, Prentice Hall, 2009
|
|
Complementary |
Baasel, W.D., Preliminary Chemical Engineering Plant Design, 2a, Van Nostrand Reinhold, 1990
Kletz, T.A., Plant design for safety: a user-friendly approach, , Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Ulrich, G.D., A Guide to chemical engineering process design and economics, , John Wiley & Sons, 1984
Peters, M.S.; Timmerhaus, K.D.; West, R.E., Plant design and economics for chemical engineers , 5a, McGraw-Hill International Book, 2003
Valle-Riestra, J.F., Project evaluation in the chemical process industries, , McGraw-Hill, 1983
Coker, A.K., Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants. Vol 2, 4a, Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
|
El darrer llibre també està accessible en format electrònic des de la URV: Coker, A.K. Ludwig's Applied Process Design for Chemical and Petrochemical Plants. (Fourth Edition). Volume 2: Distillation, packed towers, petroleum fractionation, gas processing and dehydration. ISBN: 978-0-7506-8366-1 (http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750683661) |
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
DESIGN OF EQUIPMENT AND CHEMICAL PLANTS/20204107 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
PROJECT MANAGEMENT/20204101 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|