Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria |
| A1.3 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7) |
| A2.1 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6) |
| A4.10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat (RI10) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
|
| B6.2 |
Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica les tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
| | A1.3 |
Avalua ambientalment un producte o activitat.
Elabora i analitza Sistemes de Gestió Ambiental i Estudis d'Impacte Ambiental.
| | A2.1 |
Coneix i aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb el medi ambient.
| | A4.10 |
Aprèn conceptes bàsics d'ecologia.
Coneix el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines existents per aconseguir-la.
Coneix les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
| | B6.2 |
Aplica la normativa vigent en qüestions medioambientals, de seguetat industrial, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre les conseqüències dels resultats tant de les seves accions com del rang d'alternatives existent.
Avalúa ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que puguin incloure, entre altres, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat i l'eficiència.
Utilitza aquestes consideracions com a requisits per a disenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. SOSTENIBILITAT |
- Causes i origen de la insostenibilitat
- Paradigma sostenibilista. Concepte de desenvolupament sostenible.
- Mesura de la sostenibilitat. Indicadors.
- Fonaments d’ecologia: ecologia industrial
|
II: LA SOSTENIBILITAT I ELS PROCESSOS PRODUCTIUS |
- Química Verda
- Ecodisseny
- Anàlisi de Cicle de Vida
- Sistemes de Gestió Ambiental (ISO 14001 i EMAS)
- Avaluació d’Impacte Ambiental
- Producció més neta: Concepte de BAT (MTD). Prevenció de la contaminació.
- Normativa ambiental |
III. TECNOLOGIES MEDIAMBIENTALS |
|
III.1. Caracterització del medi atmosfèric. |
- L’atmosfera terrestre
- Contaminació atmosfèrica i qualitat de l’aire
- Sistemes de tractament de gasos: eliminació de partícules i eliminació de gasos contaminants
- Contaminació acústica: efectes del soroll, gestió del soroll
- Contaminació lumínica i per radiacions
- Tecnologies BAT.
|
III.2. Caracterització del medi aquós |
- L’aigua com a recurs
- Caracterització, mostreig i anàlisis d’aigües. Indicadors de la qualitat de l’aigua
- Tractaments d'aigües i aigües residuals: Potabilització. EDAR.
- Tecnologies BAT.
|
III.3. Contaminació de sòls |
- Composició. Principals contaminants del sòl
- Tècniques de recuperació dels sòls: off-site / in-situ
|
III.4. Caracterització de residus |
- Definició i classificació de residus
- Gestió de residus urbans: recollida selectiva, reciclatge, valorització de residus
- Gestió de residus industrials
|
IV. PRÀCTIQUES D'ORDINADOR: Anàlisi de Cicle de Vida |
Pràctiques amb programari específic per a l'avaluació de sostenibilitat mitjançant ACV |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
24 |
40.8 |
64.8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
25.5 |
40.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
17.5 |
27.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
5.1 |
8.1 |
Proves mixtes |
|
3 |
5.1 |
8.1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Es treballarà de forma individual i/o en grup. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques amb programari específic per a l'avaluació de la sostenibilitat d'un projecte o producte mitjançant anàlisi de cicle de vida. |
Atenció personalitzada |
Atendre els alumnes de forma individual o en grups reduïts per tal d’orientar-los en l’adquisició de coneixements tècnics i competències socials |
Descripció |
Si no hi ha restriccions, s’atendrà l’alumnat de forma individual en horari de consulta al despatx 303 del departament d'Enginyeria Química via cita prèvia per email (sandra.contreras@urv.cat). S’informarà de l’horari d’atenció en l’espai Moodle de l’assignatura. En cas de restriccions, l’atenció personalitzada es realitzarà per videoconferència mitjançant Microsoft Teams, de forma individual o en grup. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Durant les classes de problemes o a distància es realitzaran alguns exercicis individuals o en grup sota la supervisió del professor que es demanarà que es lliuri al professor en acabar la sessió per tal de ser corregit i avaluat. |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació de la sostenibilitat d'un projecte mitjançant l'eina d'anàlisi de cicle de vida amb programari específic
|
20% |
Proves mixtes |
|
Al final de la primera part de l'assignatura es realitzarà una prova que inclourà tant qüestions conceptuals com problemes |
25% |
Proves mixtes |
|
Al final de la segona part de l'assignatura es realitzarà una prova que inclourà tant qüestions conceptuals com problemes |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada: Per fer promig, la nota mínima de cada apartat és un 4. Per la segona convocatòria, l'examen final suposarà el 55% de la nota. El 45% restant vindrà de l'avaluació continuada: 25% de la resolució de problemes i exercicis, i 20% de la realització d'un treball relacionat amb les pràctiques d'ordinador d'ACV. En segona convocatòria, també la nota mínima de cada apartat és un 4. Les dates i horaris per a la realització de les sessions de pràctiques amb ordinador es determinaran a l'inici del curs. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
Orozco C., Pérez A., González M.N., Rodríguez F.J., Alfayate J.M., Contaminación ambiental : una visión desde la química, Thomson, 2003
Kiely G, Ingeniería Ambiental: Fundamentos, entornos, tecnologías y sistemas de gestión, McGraw-Hill , 1999
Gómez Orea D. , Evaluación de impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 2a Ed, 2003
|
Documents de la
Càtedra Unesco de Sostenibilitat de la UPC: http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu |
Complementària |
Masters G.M., Introducción a la ingeniería medioambiental, 3a ed., Prentice Hall, 2008
Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering Treatment and Reuse, 4th Edition, McGraw-Hill , 2003
De Nevers, N, Ingeniería de Control de la contaminación del aire, McGraw-Hill, 1998
Sonnemann G., Castells F., Schuhmacher M., Integrated life-cycle and risk assessment for industrial processes, Lewis-Publisher , 2004
Tchobanoglous G., Theisen H., Vigil S., Integrated solid waste management: engineering principles and management issues, McGraw-Hill, 1993
Rigola M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa, Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, 2005
Riera P , Avaluació d’impacte ambiental , Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya, 2000
Conesa, V., Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 4a Ed, 2010
|
- UNEP (2007), “Life
cycle management – A business guide to sustainability” (http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx0889xPA-LifeCycleManagement.pdf) - Documents BREFs (http://eippcb.jrc.es/reference/) |
Assignatures que en continuen el temari |
ENGINYERIA DE BIOPROCESSOS/20204210 | BIOQUÍMICA APLICADA/20204211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124 | DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122 | BIOTECNOLOGIA/20204123 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|