DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) SEGURETAT INDUSTRIAL Codi 20204113
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
Adreça electrònica christophe.bengoa@urv.cat
javier.baraza@urv.cat
Professors/es
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
BARAZA SÁNCHEZ, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Oferir als alumnes una visió global de les bases de la seguretat industrial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Comprèn els conceptes de risc i perill.
Coneix les principals característiques de les substàncies químiques que les defineix com a perilloses.
Identifica els perills d'accident en una instal·lació de procés químic. Coneix algunes de les principals tècniques d'identificació, com l'Hazop, l'arbre de fallades, el de successos, etc.
Sap quina és la principal legislació relacionada amb seguretat industrial i on trobar-la.
Classifica els accidents que solen produir-se en una instal·lació industrial.
Valora el risc d'un accident en aquest tipus d'instal·lacions.
Determina els abastos dels accidents utilitzant models matemàtics simples de simulació (de fugides, de dispersió de gasos, de concentració de substàncies inflamables, etc.).
Sap que existeixen els denominats models de vulnerabilitat que permeten determinar la probabilitat d'un dany a una persona en funció de variables relacionades.
Adquireix coneixements bàsics per poder especificar un sistema contra incendis.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la seguretat industrial. Legislació bàsica. Els conceptes de perill i
risc. La cadena accidental en una instal lació de procés químic. L'anàlisi de les
capes de protecció.
2. Característiques de les substàncies químiques que les determinen com a perilloses.
Seguretat inherent.
3. Classificació d'accidents en la indústria química.
4. Identificació d'escenaris accidentals (HAZOP, FMEA). Anàlisi qualitativa de risc.
5. Conseqüències dels accidents industrials. Models de simulació.
6. Concepte de fiabilitat i disponibilitat. Probabilitats de fallada dels elements que
componen una instal lació industrial.
7. Anàlisi quantitativa de riscos. Arbres d'errors i de successos. determinació del
risc i la seva avaluació. Mesures de prevenció i protecció.
8. Sistemes de lluita contra incendis. Determinació dels cabals necessaris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
C1.4
16 32 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
9 9 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1.1
2 3 5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
S’utilitza una varietat de metodologies per tal de facilitar l’accés als continguts d’estudiants amb models d’aprenentatge diferents.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció dels conceptes bàsics, la
discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis
de manera presencial. Inclou reunions de discussió
grupals o individuals per aclarir conceptes o
metodologies. S'inclou la dedicació de l'alumne a les
tasques d'estudi derivades d'aquesta activitat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de col.leccions de problemes pels
estudiants, individualment o en grup. realització de
problemes oberts, essencialment en equip, independentment i supervisats pel professorat.
Inclou el treball individual de l'alumne derivat d'aquesta activitat.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup
i comandes periòdicament al final d'una sessió.
0-50%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
Proves individuals intermèdies mitjançant preguntes curtes
conceptuals i problemes d'aplicació sobre els continguts proporcionats fins al moment.
0-50%
Proves pràctiques
A1.1
Prova individual al final del període lectiu que pot ser
global o restringida d'acord amb el rendiment previ del
estudiant.
10-50%
Altres  

Estudi de problemes oberts. Discussió i resolució d'un problema obert subjecte a restriccions però amb múltiples solucions. Lliurament d'un informe, típicament en grup.

0-25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent