Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A2.1 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Comprèn els conceptes de risc i perill.
Coneix les principals característiques de les substàncies químiques que les defineix com a perilloses.
Identifica els perills d'accident en una instal·lació de procés químic. Coneix algunes de les principals tècniques d'identificació, com l'Hazop, l'arbre de fallades, el de successos, etc.
Sap quina és la principal legislació relacionada amb seguretat industrial i on trobar-la.
Classifica els accidents que solen produir-se en una instal·lació industrial.
Valora el risc d'un accident en aquest tipus d'instal·lacions.
Determina els abastos dels accidents utilitzant models matemàtics simples de simulació (de fugides, de dispersió de gasos, de concentració de substàncies inflamables, etc.).
Sap que existeixen els denominats models de vulnerabilitat que permeten determinar la probabilitat d'un dany a una persona en funció de variables relacionades.
Adquireix coneixements bàsics per poder especificar un sistema contra incendis.
| | A2.1 |
Coneix i aplica la legislació regional, estatal i europea en relació a les normatives de seguretat industrial tenint en compte la normativa SEVESO.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la seguretat industrial. Legislació bàsica. Els conceptes de perill i
risc. La cadena accidental en una instal lació de procés químic. L'anàlisi de les
capes de protecció. |
|
2. Característiques de les substàncies químiques que les determinen com a perilloses.
Seguretat inherent. |
|
3. Classificació d'accidents en la indústria química. |
|
4. Identificació d'escenaris accidentals (HAZOP, FMEA). Anàlisi qualitativa de risc. |
|
5. Conseqüències dels accidents industrials. Models de simulació. |
|
6. Concepte de fiabilitat i disponibilitat. Probabilitats de fallada dels elements que
componen una instal lació industrial. |
|
7. Anàlisi quantitativa de riscos. Arbres d'errors i de successos. determinació del
risc i la seva avaluació. Mesures de prevenció i protecció. |
|
8. Sistemes de lluita contra incendis. Determinació dels cabals necessaris. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
3 |
5 |
Proves pràctiques |
|
10 |
9 |
19 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
S’utilitza una varietat de metodologies per tal de facilitar l’accés als continguts d’estudiants amb models d’aprenentatge diferents. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció dels conceptes bàsics, la
discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis
de manera presencial. Inclou reunions de discussió
grupals o individuals per aclarir conceptes o
metodologies. S'inclou la dedicació de l'alumne a les
tasques d'estudi derivades d'aquesta activitat |
Atenció personalitzada |
Per assessorar l'alumne en el desenvolupament del seu treball en la
matèria. |
Descripció |
Atenció personalitzada amb els alumnes a nivell individual i privat.
Horari d'atenció: Dilluns, Dimecres i Divendres, 12h00 a 14h00.
Despatx 212.
Fora de l'horari d'atenció demanar hora per e-mail:
christophe.bengoa@urv.cat
N.B. No utilitzeu moodle per enviar e-mails. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés. Es valorarà sobretot la part relativa a seguretat industrial. Avant projecte.
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves individuals intermèdies mitjançant preguntes curtes
conceptuals i problemes d'aplicació sobre els continguts proporcionats fins al moment. |
15% |
Proves pràctiques |
|
Hands-Out.
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i comandes periòdicament al final d'una sessió.
Estudi de problemes oberts. Discussió i resolució d’un problema obert subjecte a restriccions però amb múltiples solucions. Lliurament d’un informe, típicament en grup. |
35% |
Proves pràctiques |
|
Prova individual al final del període lectiu que pot ser
global o restringida d'acord amb el rendiment previ del
estudiant. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota mínima prova individual. Per poder aprovar l'assignatura és necessari obtenir com a mínim 3.5/10 a la prova individual al final del període lectiu. Alumnes que no fan AP3.
Aquests alumnes tindran que realitzar un treball individual amb el mateix tema que l'avantprojecte de 3º curs de grau. La nota d'aquest treball tindrà també un pes de 15% en la nota final. Segona convocatòria.
A la segona convocatòria es mantindran únicament les notes de resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i altres (estudi de problemes oberts). La prova individual tindrà llavors un pes de 60%. Per poder aprovar l'assignatura és necessari tambè obtenir com a mínim 3.5/10. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
Principles of risk analysis : decision making under uncertainty Yoe, Charles E.
Boca Raton, FL : CRC Press, cop. 2012 Quantitative risk assessment : the scientific platform
Aven, Terje
Cambridge : Cambridge University Press, cop. 2011 Risk analysis : a quantitative guide
Vose, David
Chichester, England ; Hoboken, NJ : Wiley, cop. 2008 Encyclopedia of quantitative risk analysis and assessment
Chichester, UK : Wiley, cop. 2008
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|