Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A4.1 |
Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria (RI1) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament la termodinàmica i la transmissió de calor, i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
| | A4.1 |
Aplica, amb criteri, una equació d'estat apropiada per representar el comportament PVT de gasos a alta pressió i/o a líquids.
Calcula canvis d'energia interna, entalpía i entropia per a gasos en condicions de comportament no ideal mitjançant l'ús de propietats residuals.
Descriu les condicions d'equilibri mitjançant el potencial químic o fugacitat i la seva relació amb altres propietats termodinàmiques.
Interpreta les diferents formes (P-x-y, T-x-y, x-y, PÀG.-T, H-PÀG., H-S, etc.) de representar el comportament de l'equilibri de fases en mescles o de les propietats termodinàmiques de fluids purs.
Determina les condicions d'equilibri de fases utilitzant, si fa falta, models d'estimació de coeficients d'activitat i de fugacitat o l'ús d'equacions d'estat, elegit amb criteri.
Calcula sistemes en equilibri químic en funció de la temperatura, la pressió i la composició, amb reacció múltiple o única, tant en fase gas com a líquida.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Revisió de conceptes |
Què és la Termodinàmica. Aplicacions. Primer principi. Segon principi. |
2. El comportament PVT dels fluids |
La regla de les fases. Projecció en
dues dimensions de diagrames PVT. Necessitat pràctica dels diagrames PVT. |
3. Equacions d'estat |
El gas ideal. Gasos reals. L'expansió del virial.
Equacions d'estat cúbiques. Altres equacions d'estat. |
4. El principi dels estats corresponents |
Aplicacions. Factor acèntric de Pitzer. Correlacions generalitzades. |
5. Estimació de propietats termodinàmiques |
L'equació fonamental de la Termodinàmica. Les relacions de Maxwell. Càlcul de propietats termodinàmiques. |
6. Equilibri |
Criteris d'equilibri. El potencial químic. Aplicació dels criteris d'equilibri. Diagrames de fases de substàncies pures. L'equació de Clapeyron. |
7. Propietats termodinàmiques en sistemes multicomponent |
La regla de les fases revisitada. Diagrames binaris de fases. Interpretació. |
8. Equilibri líquid-vapor en mescles binàries |
Fugacitat. Càlcul de fugacitat de substàncies pures. Càlcul de fugacitat en mezcles. Solucions ideals: lley de Raoult revisitada. Coeficients d'activitat i el seu càlcul. La lley de Henry. |
9. Equilibri de fases |
Càlcul sistemàtic de l'equilibri líquid-vapor. Azeòtrops. Equilibri líquido-vapor a alta pressió. Equilibri líquid-líquid: mescles ternàries. Equilibri líquid-sòlid. |
10. Equilibri químic |
Estequiometria i grau d'avanç (conversió). Condicions d'equilibri. La constant d'equilibri. Reacció en fase gas. Reacció en fase líquida. Reaccions heterogènies. Reaccions múltiples. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Sessió Magistral |
|
37 |
55.5 |
92.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
15 |
27 |
Treballs |
|
4 |
6 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
3 |
5 |
Proves pràctiques |
|
3 |
7.5 |
10.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts i l'organització de l'assignatura, així com la seva connexió amb assignatures prèvies i posteriors. |
Sessió Magistral |
Combinació de clase magistral i estudi de casos mitjançant la introducció dels conceptes bàsics, la discusió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Inclou reunions de discusió grupals o individuals per aclarir conceptes o metodologies. S'inclou la dedicació de l'estudiant a les tasques d'estudi per aprofondir en la comprensió dels conceptes proporcionats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de coleccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup, amb supervisió per part del professorat. Inclou el treball individual de l'estudiant derivat d'aquesta activitat. |
Treballs |
Resolució de problemes oberts llargs de forma individual o en grup i amb supervisió i seguiment per part del professorat. Al final caldrà lliurar una memòria del treball. |
Descripció |
Trobades, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució d'un problema escollit entre els disponibles a les col·lecciones duran un temps limitat a una hora. Es realitzarà en dues ocasions, sense previ avís. |
5% |
Treballs |
|
Discusió i resolució d'un problema obert subjecte a
restriccions però amb múltiples solucions. Suposa el lliurament d'un
informe, típicament en grup. |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves individuals intermèdies mitjançant preguntes curtes
conceptuals y problemes d'aplicació sobre els continguts proporcionats fins al moment. |
35% |
Proves pràctiques |
|
Prova individual al final del període lectiu que inclou tots els continguts de l'assignatura. Estarà formada d'una part dedicada a conceptes i una altra a aplicació pràctica. |
45% |
Altres |
|
Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Es sol·licitaran 12 lliuraments. Cada estudiant n'haurà de proporcionar 4, escollits a l'atzar. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
SMITH, S.; VAN NESS, H.C., ABBOTT M.M., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, la més recent, McGraw-Hill
|
|
Complementària |
KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, la més recent, Prentice Hall
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamics, la més recent, Prentice Hall PTR
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, la més recent, Oxford University Press
Don W. Green (ed.), Perry's Chemical Engineers' Handbook, la més recent, McGraw-Hill
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DISSENY D'OPERACIONS DE BESCANVI DE CALOR/20204112 | LABORATORI INTEGRAT D'OPERACIONS UNITÀRIES/20204121 | DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LABORATORI INTEGRAT DE TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMIQUES/20204120 | PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS/20204117 | MATEMÀTIQUES II/20204006 | MATEMÀTIQUES III/20204007 | CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116 | COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204002 | FISICOQUÍMICA/20204004 | MATEMÀTIQUES I/20204005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|