Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A4.1 |
Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria (RI1) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament la termodinàmica i la transmissió de calor, i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
| | A4.1 |
Aplica, amb criteri, una equació d'estat apropiada per representar el comportament PVT de gasos a alta pressió i/o a líquids.
Calcula canvis d'energia interna, entalpía i entropia per a gasos en condicions de comportament no ideal mitjançant l'ús de propietats residuals.
Descriu les condicions d'equilibri mitjançant el potencial químic o fugacitat i la seva relació amb altres propietats termodinàmiques.
Interpreta les diferents formes (P-x-y, T-x-y, x-y, P-T, H-P, H-S, etc.) de representar el comportament de l'equilibri de fases en mescles o de les propietats termodinàmiques de fluids purs.
Determina les condicions d'equilibri de fases utilitzant, si fa falta, models d'estimació de coeficients d'activitat i de fugacitat o l'ús d'equacions d'estat, elegit amb criteri.
Calcula sistemes en equilibri químic en funció de la temperatura, la pressió i la composició, amb reacció múltiple o única, tant en fase gas com a líquida.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Revisió de conceptes |
Què és la Termodinàmica. Aplicacions. Primer principi. Segon principi. |
2. El comportament PVT dels fluids |
La regla de les fases. Projecció en
dues dimensions de diagrames PVT. Necessitat pràctica dels diagrames PVT. |
3. Equacions d'estat |
El gas ideal. Gasos reals. L'expansió del virial.
Equacions d'estat cúbiques. Altres equacions d'estat. |
4. El principi dels estats corresponents |
Definició i aplicacions. Factor acèntric de Pitzer. Correlacions generalitzades. |
5. Estimació de propietats termodinàmiques |
L'equació fonamental de la Termodinàmica. Les relacions de Maxwell. Càlcul de propietats termodinàmiques. Propietats residuals. |
6. Equilibri |
Criteris d'equilibri. El potencial químic. Aplicació dels criteris d'equilibri. Diagrames de fases de substàncies pures. L'equació de Clapeyron. |
7. Propietats termodinàmiques en sistemes multicomponent |
La regla de les fases revisitada. Diagrames binaris de fases. Interpretació. |
8. Equilibri líquid-vapor en mescles binàries |
Fugacitat. Càlcul de fugacitat de substàncies pures. Càlcul de fugacitat en mezcles. Solucions ideals i no ideals: llei de Raoult revisitada. Coeficients d'activitat i el seu càlcul. La llei de Henry. |
9. Equilibri de fases |
Càlcul sistemàtic de l'equilibri líquid-vapor. Azeotrops. Equilibri líquid-vapor a alta pressió. Aplicació a la destil·lació. Equilibri líquid-líquid: mescles ternàries. Equilibri líquid-sòlid i gas-sòlid: adsorció. |
10. Equilibri químic |
Estequiometria i grau d'avanç (conversió). Condicions d'equilibri. La constant d'equilibri. Reacció en fase gas. Reacció en fase líquida. Reaccions heterogènies. Reaccions múltiples. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
32 |
54 |
86 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
26 |
38 |
Treballs |
|
3 |
12 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
7 |
0 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts i l'organització de l'assignatura, així com la seva connexió amb assignatures prèvies i posteriors. Revisió del material disponible a l'espai Moodle. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció dels conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. Es contemplen reunions de discussió grupals o individuals per aclarir conceptes o metodologies. S'inclou la dedicació de l'estudiant a les tasques d'estudi per aprofundir en la comprensió dels conceptes proporcionats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de col·leccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup, amb supervisió per part del professorat. Inclou el treball individual de l'estudiant derivat d'aquesta activitat. En dates comunicades convenientment, es recolliran problemes realitzats en grup. |
Treballs |
Resolució d'un cas pràctic d'aplicació de la termodinàmica en el disseny de processos propis de la indústria del procés químic. Treballant en grups petits, caldrà aplicar amb criteri i en un context real els conceptes desenvolupats en el sí de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Reunions, individuals o grupals, en horari d'atenció per tal de clarificar aspectes específics dels conceptes proporcionats. |
Descripció |
En la mesura de les possibilitats, trobades, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.
Així mateix, es disposarà d'una sala virtual de reunions per realitzar videoconferències en el mateix horari. L'enllaç a la sala serà informada convenientment a l'espai Moodle.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
1. Lliurament d'exercicis realitzats en grup, presencialment, i demanats periòdicament en finalitzar la sessió. Es sol·licitaran 12 lliuraments. Es podrà descartar fins al 25% dels lliuraments per calcular la nota global. |
5% |
Treballs |
|
2. Treball realitzat en grup. Es resoldrà una situació pràctica d'aplicació dels conceptes termodinàmics en un context real. |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Hi participen diferents proves en diferents moments:
3. Resolució d'un problema, similar als disponibles a les col·leccions, durant un temps limitat a una hora. Es realitzarà en dues ocasions, sense previ avís. (2.5% + 2.5%)
4. Dues proves individuals intermèdies mitjançant preguntes curtes conceptuals i problemes d'aplicació sobre els continguts proporcionats fins al moment. (15% + 20%)
5. Prova individual al final del període lectiu que inclou tots els continguts de l'assignatura. Estarà formada d'una part dedicada a conceptes i d'una altra a aplicació pràctica. (40%) |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura presenta condicions específiques de superació. És condició necessària però no suficient per superar l'avaluació, independentment de qualsevol altra consideració, ser capaç d'interpretar i generar diagrames binaris d'equilibri de fases. A la prova final (5) o l'examen de 2ª convocatòria, s'indicarà quins exercicis seran utilitzats per verificar l'acompliment d'aquesta condició. 2ª convocatòria Es mantindrà la contribució de la part d'avaluació continuada relacionada amb la resolució de problemes, és a dir, els apartats 1 i 3 de la descripció general, per un total del 10%. Així doncs, la prova de 2ª convocatòria, de format similar a la descripció feta a l'apartat 5, representarà un 90% de la qualificació final. Durant les proves, no es poden tenir mòbils activats a la vista i queda completament prohibit manipular-los durant la prova. En qualsevol prova, no es pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès i informat a l'examen. L'incompliment de les dues normes anteriors comporta el suspens immediat, independentment de les repercussions disciplinàries que se'n puguin derivar. Addicionalment, es proporcionaran instruccions complementàries en cada prova, igualment vinculants. |
Bàsica |
SMITH, S.; VAN NESS, H.C., ABBOTT M.M., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, la més recent, McGraw-Hill
|
|
Complementària |
KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, la més recent, Prentice Hall
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamics, la més recent, Prentice Hall PTR
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, la més recent, Oxford University Press
Don W. Green (ed.), Perry's Chemical Engineers' Handbook, la més recent, McGraw-Hill
POLING, B.E.; PRAUSNITZ, J.M.; O'CONNELL, J.P., The properties of gases and liquids, la més recent, McGraw-Hill
|
A l'espai Moodle de l'assignatura, trobareu més informació sobre documentació d'ús habitual en aquesta àrea. |
Assignatures que en continuen el temari |
DISSENY D'OPERACIONS DE BESCANVI DE CALOR/20204112 | TERMODINÀMICA TÈCNICA/20204115 | LABORATORI INTEGRAT D'OPERACIONS UNITÀRIES/20204121 | DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LABORATORI INTEGRAT DE TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMIQUES/20204120 | PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS/20204117 | MATEMÀTIQUES II/20204006 | MATEMÀTIQUES III/20204007 | CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116 | COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204002 | FISICOQUÍMICA/20204004 | MATEMÀTIQUES I/20204005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|