Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1.1 |
Consistently apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering |
| A1.3 |
Ability to analyse and assess the social and environmental impact of technical solutions (G7)
|
| A2.3 |
Ability to write, sign off and develop industrial engineering projects, in the field of industrial chemistry for the construction, refurbishment, repair, conservation, demolition, manufacture, installation, assembly and operation of structures, mechanical equipment, energy facilities, electrical and electronic systems, industrial facilities and plants, and manufacturing and automation processes (G1)
|
| A5.1 |
Knowledge of material and energy balances, biotechnology, mass transfer, separation operations, chemical reaction engineering, reactor design and valorisation and transformation of raw materials and energy resources (QI1)
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1.1 |
Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5)
|
| B1.2 |
Adapt to a changing environment |
| B1.3 |
Work effectively and resist adversity |
| B1.5 |
Use ICT to efficiently manage information and knowledge (CT2) |
| B2.7 |
Relate with internal or external “clients” to identify their needs. (a) |
| B3.1 |
Ability to work in a multilingual and multidisciplinary environment. (G10) |
| B3.2 |
Contribute effectively to achieving the team's objectives through cooperation, participation and commitment to the shared vision and goal.
|
| B3.3 |
Work as a team in a collaborative way, with shared responsibility and initiative. (CT4) |
| B3.4 |
Resolve conflicts in a constructive way. |
| B4.1 |
Learn effective ways to assimilate knowledge and behaviour. |
| B4.2 |
Identify the learning process and academic and professional preferences |
| B4.3 |
Learn independently and with initiative. |
| B4.4 |
Knowledge in basic and technological subjects that enables them to learn new methods and theories and gives them the versatility to adapt to new situations. (G3) |
| B5.1 |
Work independently with responsibility, initiative and innovative thinking. |
| B5.2 |
Take on entrepreneurial positions. |
| B5.3 |
Ability to solve problems with initiative, decision-making, creativity and critical reasoning, and to communicate and transmit knowledge, skills and abilities in the field of Industrial Technical Engineering, specialised in Industrial Chemistry. (G4) (CT3) |
| B6.1 |
Show ethical behaviour towards members of the university community and society in general. (CT7) |
| B6.2 |
Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and as a professional (CT7)
|
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1.1 |
Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
| | A1.3 |
Avalua l'impacte ambiental d'un procés i un producte.
| | A2.3 |
Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial.
| | A5.1 |
Estableix les bases de l'enginyeria de processos i dóna un coneixement bàsic dels processos i càlculs emprats en aquesta matèria
Fomenta la investigació, manipulació i tractament dels valors de les dades, propietats i valors de les propietats, així com l'ús de diversos sistemes d'unitats.
Planteja, estudia i resol les aplicacions dels balanços de matèria i energia.
Descriu les relacions entre les propietats de diferents fases en equilibri i les equacions que les relacionen.
Descriu els processos en estat no estacionari i les equacions que els caracteritzen. Resol les equacions de forma analítica i/o numèrica.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1.1 |
Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
| | B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incidències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; és capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B1.5 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a la comunicació: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a la comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blogs, etc), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col.laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
| | B2.7 |
Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expresar-les en termes d'objectius a assolir.
| | B3.1 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
| | B3.2 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
| | B3.3 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Accept and comply with the rules of the group.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
| | B3.4 |
Desenvolupa estratègies i mètodes per a solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
| | B4.1 |
Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
| | B4.2 |
Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Identifica necesitats de formació.
Desenvolupa recursos i estratègies que facilitin la transició al món laboral.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmic professionals.
| | B4.3 |
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
| | B4.4 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
| | B5.1 |
Decide how to manage and organize work and the time required to carry out a task on the basis of an initial schedule.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analyze their limitations and the chances they have of carrying out the task/job.
Decide how to manage and organize work and time.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
| | B5.2 |
Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Draw up strategies to solve problems.
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obtain the support they need from others for their decisions to be successful.
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B6.1 |
No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalúa honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que el contemplen.
| | B6.2 |
Aplica la normativa vigent en qüestions medioambientals, de seguetat industrial, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre les conseqüències dels resultats tant de les seves accions com del rang d'alternatives existent.
Avalúa ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que puguin incloure, entre altres, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat i l'eficiència.
Utilitza aquestes consideracions com a requisits per a disenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i en comprèn les seves causes. (Igualtat)
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
INTRODUCCTION
Topic 1
General Information. |
Definition of product engineering. Define what product engineering is. List jobs typical of a product engineer. List the social, economic and historical aspects that make chemical and/or agri-food processes evolve. List and structure the conceptual map of the subjects that make up food engineering. |
INTRODUCCTION
Topic 2
Units and Variables |
Process variables used in Chemical Engineering and Agri-Food Engineering: Amount of matter, mass, flow rate, composition, pressure, temperature, etc. Intensive properties of compounds: density, heat capacity, etc.
Dimensions and units. Systems of units. Significant figures. Thermodynamic, dimensional and unit consistency of the equations
|
MATERIAL BALANCES
Topic 3. |
Classification of processes: Discontinuous and continuous, open and closed, stationary state and non-stationary state.
Graphic representation of the processes. Flow charts.
Approach to the general equation of the material balance. Choice of system and calculation base. Application of the material balance to several process units.
. |
MATERIAL BALANCES
Topic 4 |
. Mass balance in systems with multiple subsystems, recirculation, bypass, purging. Practical applications based on production processes. |
MATERIAL BALANCES
Topic 5 |
. Mass balance applied to systems with chemical reaction.
Advancement and conversion rate. Selectivity and performance. Combustion reactions
|
MATERIAL BALANCES
Topic 6. |
Mass balances in single-phase systems. Density and heat capacity of solids, liquids and gases. Equations of state. Mixture of pure components. |
MATERIAL BALANCES
Topic 7. |
Multiphase systems. Phase diagrams and phase rule. vapor pressure
Multiphase and multicomponent systems. Phase balance. Humidity, evaporation and condensation. Raoult's, Dalton's and Henry's laws. Dew point and bubble Txy and Pxy diagrams.
|
ENERGY BALANCES
Topic 8. |
Energy and forms of energy. Energy transfer mechanisms. Heat and work.
Internal energy and enthalpy. General approach to the energy balance in open and closed systems. Establishment of the reference state in the application of energy balances.
|
ENERGY BALANCES
Topic 9. |
. Application of energy balances to non-reactive processes. Influence of temperature, pressure and composition and phase change in the calculation of the various forms of energy. |
ENERGY BALANCES
Topic 10. |
Application of energy balances to processes with chemical reaction. Standard heat of reaction. Standard heat of formation and combustion. Hess's Law Calculation of heat of reaction under various conditions.
Application of energy balances to isothermal and adiabatic systems.
Simultaneous resolution of matter and energy balances.
|
BALANCES ON TRANSIENT PROCESSES
Topic 11. |
Introduction of the concept of accumulation of matter and/or energy. Calculation of the accumulation of a property.
Approach to matter and energy balances in a non-steady state. resolution
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
37.5 |
25 |
62.5 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
15 |
15 |
30 |
Preliminary project |
|
75 |
50 |
125 |
Problem solving, exercises |
|
6 |
0 |
6 |
Personal attention |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura i programa. Mètode d'avaluació. Bibliografia |
Lecture |
Presentar els conceptes fonamentals inclosos en el temari i fomentar que els alumnes cerquin informació addicional i complemetaria que ajudi a integrar els coneixements adquirits. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Resolució de casos pràctics relacionats amb els conceptes exposats en la classes magistrals. |
Preliminary project |
Desenvolupament de l'estudi d'un cas pràctic d'obtenció d'un producte a partir d'unes materies primeres.
Fomentar la capacitat d'anàlisi i síntesi de l'alumne en el disseny d'un procés de fabricació.
Fomentar la capacitat de treball en equip, interdependència i competències tècniques i socials de l'alumne. |
Problem solving, exercises |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant. |
Personal attention |
Resolucio de consultes i dubtes invividualment per cada alumne en el despatx del professor. |
Description |
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixents tecnics i competencies socials.
Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.
L'horari i el lloc d'atencio d'atencio es comunicarà oportunament a traves de MOODLE
Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises in the classroom |
|
Grading of exercises done periodically at the classroom or out |
3.5% |
Preliminary project |
|
Report on a practical design project (35%),
oral presentation of project (15%),
individual interview on project (20%) and
team performance (30%).
|
65% |
Problem solving, exercises |
|
Three individual tests in the classroom |
31.5 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició. Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
HIMMELBLAU, D.M , Basic Principles and calculations in Chemical Engineering , Prentice Hall, New Jersey , 1989
|
|
Complementary |
Reid, R. C., Prausnitz, J. M. Sherwood, T.K., The properties of gases and liquids, McGraw-Hill. New York, 1984
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Prentice Hall, New Jersey, 1989
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenieria Química, Thomson Ed., 2004
, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, ,
, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, ,
, Chemical Process and Design Handbook, ,
, Encyclopedia of Chemical Processing and Design , ,
, Handbook of Chemistry and Physics, ,
, Perry's Chemical Engineers' Handbook , ,
, http://www.eia.doe.gov/ , ,
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, Reverté, 1991
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|