DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS Codi 20204117
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
KATAKIS ., IOANIS
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
clara.saluena@urv.cat
joan.salvado@urv.cat
jordi.pallares@urv.cat
teresa.torres@urv.cat
jordi.grifoll@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
jose.font@urv.cat
alberto.fernandez@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
javier.munte@urv.cat
raju.sharma@urv.cat
antonio.carrasco@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
PALLARÉS CURTO, JORGE MARÍA
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
GRIFOLL TAVERNA, JORDI
HERRERO SABARTÉS, JUAN
FONT CAPAFONS, JOSÉ
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
KATAKIS ., IOANIS
STÜBER ., FRANK ERICH
GIAMBERINI ., MARTA
WITT ., HANS JÖRG
MUNTE PUIG, JAVIER
SHARMA ., RAJU PRASAD
CARRASCO MUÑOZ, ANTONIO JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria i la metodologia docent associada proposen una formació integradora i holística. Així doncs, es dóna la participació indirecta de totes les assignatures del curs en els seus continguts específics que influeixen en la'Enginyeria de Processos. En aquest sentit s'apliquen i amplien les capacitates pròpies de les altres matèries. L'assignatura pretén integrar les ciències de l'enginyeria química en el sí d'un projecte de disseny on el fil conductor serà els principis i criteris bàsics d'enginyeria de producte i procés i la sostenibilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.3 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7)
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A4.10 Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat (RI10)
 A5.1 Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics (QI1)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions (G9)
 B2.2 Capacitat per a la direcció, de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria vinculats a la professió d'Enginyer Industrial, especialitat en Química Industrial. (G2)
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari (G10)
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Apendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Aplica correctament les nocions de disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors.
Aplica les tecnologies mediambientals i de sostenibilitat
 A1.3 Compara i avalua les diferents alternatives de productes i processos de producció basant-se en metrics (indicadors) de sostenibilitat segons un o més mètodes (p.e. GREENSCOPE, IChemE, AIChE).
Aplica les heurístiques de sostenibilitat (principis de química o enginyeria verda) en l'anàlisi d'aquestes alternatives i avalua críticament el seu compliment.
Utilitza nocions d'anàlisi de cicle de vida en aquestes comparacions i avaluacions.
 A2.3 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial.
 A4.10 Aplica les eines i els processos per a incorporar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
 A5.1 Identifica les característiques principals de comodities i del cru
Identifica les cadenes logístiques i comprendre les seves característiques
Descriu els processos d'emmagatzemament, transport, càrrega i descàrrega
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
1. Matèries primeres i fonts d'energia. Consideracions en la síntesi de processos. Renovables i no renovables. Contaminació. Ús racional i sostenibilitat. Elements de pinch térmic. Síntesis de processos.
2. El petroli i el seus derivats. Altres productes químics de gran volum. Caracterizació del petroli cru. Unitats de refinat, Especificacions de productes comercials. Altres matèries primeres relacionades. Els productes químics amb mes producció. Biorefefinería.
3. Disseny, emmagatzament i cadena de proveïment de productes químics. Instal·lacions, operacions, equips i sistemes de gestió. Transport de productes químics. Criteris de classificació, programació de costos, equips i elements auxiliars. Disseny de circuits de transport. Operacions de càrrega i descàrrega. Xarxa de serveis. Disseny del producte químic.
4. Projecte de planta. Disseny bàsic d'una planta de producció que, com a mínim, incorpori un PFD amb un reactor, un bescanviador de calor, un separador flash o columna de destil·lació i l'estudi econòmic bàsic de viabilitat del procés. Estudi previ del disseny de producte. Aplicació de principis de síntesis de processos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A4.10
A5.1
14 20 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
15 22.5 37.5
Avantprojecte
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
52.5 22.5 75
Seminaris
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
15 22.5 37.5
Sessió Magistral
A1.1
A2.3
A4.10
A5.1
10 15.5 25.5
Atenció personalitzada
A1.1
A2.3
A4.10
A5.1
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
A5.1
B1.1
5 7.5 12.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i l'organització de l'assignatura, així com la seva connexió amb assignatures prèvies i posteriors.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i diagnosi a partir d'un cas real del qual es puguin extreure una generalització i sistematització de criteris i procediments per aplicar a qualsevol altre situació equivalent.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de coleccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup, amb supervisió per part del professorat. Inclou el treball individual de l'estudiant derivat d'aquesta activitat.
Avantprojecte Realització d'un disseny bàsic d'una planta de producció amb especial èmfasi en les matèries pròpies del curs.
Seminaris Presentacions especialitzades sobre continguts tècnics i competències rellevants per al desenvolupament de l'avantprojecte.
Sessió Magistral Presentació sistemàtica de continguts per part dels professors.
Atenció personalitzada Reunions individuals o grupals en l'horari d'atenció sobre continguts específics proporcionats anteriorment.

Atenció personalitzada
Descripció
Trobades, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A4.10
A5.1
Dos tipus d'activitats formaran part d'aquest epígraf:

1. Hands-out resolts a classe (7%)

2. Desenvolupament de casos concrets que es lliuren a classe sense data fixada (5%)

Si l'apartat 2 millora la qualificació de la prova parcial, contribuirà en un 50% a aquesta última.
12%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
Col·lecció de problemes a resoldre. Es demanaran periòdicament problemes, dels quals només una part tindrà pes sobre la nota. 3%
Avantprojecte
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
S'avaluarà conjuntament amb l'exposició/defensa oral del projecte. També es tindran en compte les competències transversals i nuclears. Globalment, representarà el 70% de la qualificació, el 30% del qual (sobre 100%) correspondrà a les competències B i C.

Els detalls de l'avaluació es proporcionen a la memòria de l'avantprojecte lliurada a començament de curs.
70%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
A5.1
B1.1
Es compon de dues tipus de proves:

1. Proves parcials durant el primer quadrimestre (5%). Una serà sorpresa, la segona en període d'exàmens de primer quadrimestre.

Aquesta part podrà ser reemplaçada en un 50% per la nota del desenvolupament de casos, si és més favorable.

2. Prova final, sobre tota la matèria, realitzada al final del segon quadrimestre (10%).

Per superar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5.0/10 en la prova 2.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Així doncs, la qualificació global estarà participada per un 30% de la part de continguts propis i un 70% de l'avantprojecte.

Per fer mitjana a la part de continguts propis de l'assignatura, cal obtenir un mínim de 5.0/10 en la prova final i un 50% en la preguntes corresponents als resultats principals d'aprenentatge (estaran clarament identificades).

Per aprovar l'assignatura, cal aprovar separadament la part d'avantprojecte i de continguts propis (més de 5.0/10).

A la 2ª convocatòria, la part d'avantprojecte no és recuperable (es manté). Solament es recupera la part de continguts propis. En la qualificació d'aquesta part també es mantindran les contribucions procedents dels estudis de casos i de la resolució de problemes. Per tant, la part recuperable significa un 15% del total de l'assignatura i substitueix a les proves parcial i final.

Durant els exàmens no es poden usar telèfons mòbils ni es pot connectar a l'internet o en general usar aparells de comunicació.


Fonts d'informació

Bàsica A. Heaton, An Introduction to Industrial Chemistry, L'última disponible, Blackie Academic & Professional
Seider, Seader, Lewin, Widagdo, Product and Process Design Principles, L'última disponible, Willey
Richard Turton, Richard C. Bailie, Wallace B. Whiting and Joseph A. Shaeiwitz, Analysis, synthesis, and design of chemical processes, L'última disponible, Prentice Hall

Complementària D.T. Allen, D.R. Shonnard, Green Engineering, L'última disponible, Pearson Education
L.T. Biegler, I.E. Grossmann, A.W. Westerberg, Systematic Methods of Chemical Process Design, L'última disponible, Prentice Hall
A. Vian Ortuño, Introducción a la Ingeniería Química, L'última disponible, Reverté

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DISSENY D'OPERACIONS DE BESCANVI DE CALOR/20204112
SIMULACIÓ I ANÀLISI DE PROCESSOS QUÍMICS/20204118
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101
DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ELECTROTÈCNIA/20204103
ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/20204010
MATEMÀTIQUES II/20204006
MATEMÀTIQUES III/20204007
CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124
FENÒMENS DE TRANSPORT/20204125
TERMODINÀMICA/20204114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116
FÍSICA/20204003
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20204001
FISICOQUÍMICA/20204004
QUÍMICA II/20204009
ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20204110
QUÍMICA I/20204008
MATEMÀTIQUES I/20204005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent