IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS Code 20204117
Study programme
Grau en Enginyeria Química (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
9 Obligatòria Segon AN
Modality and teaching language
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Gestió d'Empreses
Coordinator
KATAKIS , IOANIS
E-mail clara.saluena@urv.cat
jaume.giralt@urv.cat
xavier.farriol@urv.cat
ildefonso.cuesta@urv.cat
jordi.pallares@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
alberto.fernandez@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
javier.munte@urv.cat
felix.llovell@urv.cat
stylianos.fanourakis@urv.cat
yasmin.kabalan@urv.cat
Lecturers
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
GIRALT MARCÉ, JAUME
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
CUESTA ROMEO, ILDEFONSO
PALLARÉS CURTO, JORGE MARÍA
HERRERO SABARTÉS, JUAN
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
KATAKIS , IOANIS
STÜBER , FRANK ERICH
GIAMBERINI , MARTA
WITT , HANSJÖRG ALBERT
MUNTE PUIG, JAVIER
LLOVELL FERRET, FÈLIX LLUÍS
FANOURAKIS , STYLIANOS
KABALAN AMMAR, YASMIN
Web
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

El contingut i la metodologia docent de l'assignatura fan una proposta de formació holística i integradora. Totes les assignatures del segon curs participen en la definició i execució d'un projecte integrat sondi s'apliquen els objectius d'aprenentatge de totes elles que contribueixen a l'Enginyeria de Processos. En aquest sentit, s'apliquen i assagen les capacitats d'altres matèries en el context d'un projecte integrat de disseny on el fil conductor és el disseny de producte i procés sostenible.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.3 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7)
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A4.10 Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat (RI10)
 A5.1 Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics (QI1)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.5 Usar les TIC per a gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions (G9)
 B2.2 Capacitat per a la direcció, de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria vinculats a la professió d'Enginyer Tècnic Industrial, especialitat en Química Industrial. (G2)
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Establir i mantenir relacions productives amb companys d'equip i “clients” a través de guanyar la seva confiança i respecte.
 B2.7 Relacionar-se amb “clients” interns o externs per identificar les seves necessitats.
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari (G10)
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria tècnica industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
 B6.1 Presentar un comportament ètic amb els membres de la comunitat universitària i la societat en general.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Aplica correctament les nocions de disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors.
Aplica les tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
 A1.3 Compara i avalua les diferents alternatives de productes i processos de producció basant-se en metrics (indicadors) de sostenibilitat segons un o més mètodes (p.e. GREENSCOPE, IChemE, AIChE).
Aplica les heurístiques de sostenibilitat (principis de química o enginyeria verda) en l'anàlisi d'aquestes alternatives i avalua críticament el seu compliment.
Utilitza nocions d'anàlisi de cicle de vida en aquestes comparacions i avaluacions.
 A2.3 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial.
 A4.10 Aplica les eines i els processos per a incorporar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions.
 A5.1 Identifica les característiques principals de comodities i del cru.
Identifica les cadenes logístiques i comprendre les seves característiques
Descriu els processos d'emmagatzemament, transport, càrrega i descàrrega.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incidències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; és capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a la comunicació: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a la comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blogs, etc), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col.laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expresar-les en termes d'objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per a solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Identifica necesitats de formació.
Desenvolupa recursos i estratègies que facilitin la transició al món laboral.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmic professionals.
 B4.3 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B6.1 No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalúa honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que el contemplen.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions medioambientals, de seguetat industrial, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre les conseqüències dels resultats tant de les seves accions com del rang d'alternatives existent.
Avalúa ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que puguin incloure, entre altres, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat i l'eficiència.
Utilitza aquestes consideracions com a requisits per a disenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i en comprèn les seves causes. (Igualtat)
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Matèries primeres i fonts d'energia. Consideracions en la síntesi de processos. Renovables i no renovables. Contaminació. Ús racional i sostenibilitat. Elements de pinch térmic. Síntesis de processos.
2. El petroli i el seus derivats. Altres productes químics de gran volum. Caracterizació del petroli cru. Unitats de refinat, Especificacions de productes comercials. Altres matèries primeres relacionades. Els productes químics amb mes producció. Biorrefinería.
3. Disseny, emmagatzament i cadena de proveïment de productes químics. Instal·lacions, operacions, equips i sistemes de gestió. Transport de productes químics. Criteris de classificació, programació de costos, equips i elements auxiliars. Disseny de circuits de transport. Operacions de càrrega i descàrrega. Xarxa de serveis. Disseny del producte químic.
4. Projecte de planta. Disseny bàsic d'una planta de producció que, com a mínim, incorpori un PFD amb un reactor, un bescanviador de calor, un separador flash o columna de destil·lació i l'estudi econòmic bàsic de viabilitat del procés. Estudi previ del disseny de producte. Aplicació de principis de síntesis de processos.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A4.10
A5.1
14 20 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
15 22.5 37.5
Avantprojecte
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
50.5 24.5 75
Seminaris
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
15 22.5 37.5
Sessió Magistral
A1.1
A2.3
A4.10
A5.1
10 15.5 25.5
Atenció personalitzada
A1.1
A2.3
A4.10
A5.1
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
A5.1
B1.1
5 7.5 12.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i l'organització de l'assignatura, així com la seva connexió amb assignatures prèvies i posteriors.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i diagnosi a partir d'un cas real del qual es puguin extreure una generalització i sistematització de criteris i procediments per aplicar a qualsevol altre situació equivalent.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de coleccions de problemes per part dels estudiants, individualment o en grup, amb supervisió per part del professorat. Inclou el treball individual de l'estudiant derivat d'aquesta activitat.
Avantprojecte Realització d'un disseny bàsic d'una planta de producció amb especial èmfasi en les matèries pròpies del curs.
Seminaris Presentacions especialitzades sobre continguts tècnics i competències rellevants per al desenvolupament de l'avantprojecte.
Sessió Magistral Presentació sistemàtica de continguts per part dels professors.
Atenció personalitzada Reunions individuals o grupals en l'horari d'atenció sobre continguts específics proporcionats anteriorment.

Atenció personalitzada
Description
Trobades, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Encara que l'atenció personalitzada és més efectiva cara a cara, si les condicions sanitàries ho obliguessin el curs 2021/22 pot ser que sigui necessari prevaler l'atenció a distància. En aquest cas es farà a través de TEAMS o Skype en horari definit en el Moodle de l'assignatura. Contactes: ioanis.katakis@urv.cat y afabrega@urv.cat

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A4.10
A5.1
Dos tipus d'activitats formaran part d'aquest epígraf:

1. Hands-out resolts a classe (7%)

2. Desenvolupament de casos concrets que es lliuren a classe sense data fixada (5%)

Si l'apartat 2 millora la qualificació de la prova parcial, contribuirà en un 50% a aquesta última.
12%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
Col·lecció de problemes a resoldre. Es demanaran periòdicament problemes, dels quals només una part tindrà pes sobre la nota. 3%
Avantprojecte
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
S'avaluarà conjuntament amb l'exposició/defensa oral del projecte. També es tindran en compte les competències transversals i nuclears. Globalment, representarà el 70% de la qualificació, el 30% del qual (sobre 100%) correspondrà a les competències B.

Els detalls de l'avaluació es proporcionen a la memòria de l'avantprojecte lliurada a començament de curs.
70%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.3
A4.10
A5.1
B1.1
Es compon de dues tipus de proves:

1. Proves parcials durant el primer quadrimestre (5%). Una serà sorpresa, la segona en període d'exàmens de primer quadrimestre.

Aquesta part podrà ser reemplaçada en un 50% per la nota del desenvolupament de casos, si és més favorable.

2. Prova final, sobre tota la matèria, realitzada al final del segon quadrimestre (10%).

Per superar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5.0/10 en la prova 2.
15%
Others  
 
Other comments and second exam session

Així doncs, la qualificació global estarà participada per un 30% de la part de continguts propis i un 70% de l'avantprojecte.

Per fer mitjana a la part de continguts propis de l'assignatura, cal obtenir un mínim de 5.0/10 en la prova final i un 50% en la preguntes corresponents als resultats principals d'aprenentatge (estaran clarament identificades).

Per aprovar l'assignatura, cal aprovar separadament la part d'avantprojecte i de continguts propis (més de 5.0/10).

A la 2ª convocatòria, la part d'avantprojecte no és recuperable (es manté). Solament es recupera la part de continguts propis. En la qualificació d'aquesta part NO es mantindran les contribucions procedents dels estudis de casos i de la resolució de problemes. Per tant, la part recuperable significa un 30% del total de l'assignatura i substitueix a les proves parcial i final.

Durant els exàmens no es poden usar telèfons mòbils ni es pot connectar a l'internet o en general usar aparells de comunicació.


Fonts d'informació

Bàsica A. Heaton, An Introduction to Industrial Chemistry, L'última disponible, Blackie Academic & Professional
Seider, Seader, Lewin, Widagdo, Product and Process Design Principles, L'última disponible, Willey

Apartat sostenibilitat: G. J. Ruiz-Mercado, et al., Sustainability Indicators for Chemical Processes: I. Taxonomy, Ind. Eng. Chem. Res. 2012, 51, 2309–2328
Encara que s'ha fet un esforç de traducció de les parts més importants de la bibliografia en castellà (veure apunts i transparències en Moodle) l'alumne ha de ser conscient que la comprensió del material íntegrament requereix capacitat de lectura en anglès.

Complementària D.T. Allen, D.R. Shonnard, Green Engineering, L'última disponible, Pearson Education
Richard Turton, Richard C. Bailie, Wallace B. Whiting and Joseph A. Shaeiwitz, Analysis, synthesis, and design of chemical processes , L'última disponible, Prentice Hall
L.T. Biegler, I.E. Grossmann, A.W. Westerberg, Systematic Methods of Chemical Process Design, L'última disponible, Prentice Hall
A. Vian Ortuño, Introducción a la Ingeniería Química, L'última disponible, Reverté

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
DISSENY D'OPERACIONS DE BESCANVI DE CALOR/20204112
SIMULACIÓ I ANÀLISI DE PROCESSOS QUÍMICS/20204118
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101
DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ELECTROTÈCNIA/20204103
ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/20204010
MATEMÀTIQUES II/20204006
MATEMÀTIQUES III/20204007
CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124
FENÒMENS DE TRANSPORT/20204125
TERMODINÀMICA/20204114

Subjects that it is recommended to have taken before
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116
FÍSICA/20204003
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20204001
FISICOQUÍMICA/20204004
QUÍMICA II/20204009
ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20204110
QUÍMICA I/20204008
MATEMÀTIQUES I/20204005
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.