IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) SIMULATION AND ANALYSIS OF CHEMICAL PROCESSES Code 20204118
Study programme
Bachelor's Degree in Chemical Engineering (2010)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
9 Compulsory Third AN
Language
Català
Department Mechanical Engineering
Chemical Engineering
Coordinator
HERRERO SABARTÉS, JUAN
E-mail ricard.garcia@urv.cat
joan.salvado@urv.cat
joanramon.alabart@urv.cat
manel.valles@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
jose.font@urv.cat
juancarlos.bruno@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
dieter.boer@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
sandra.contreras@urv.cat
lluis.masip@urv.cat
felix.llovell@urv.cat
Lecturers
GARCIA VALLS, RICARD
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
HERRERO SABARTÉS, JUAN
FONT CAPAFONS, JOSÉ
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
BOER , DIETER-THOMAS
GIAMBERINI , MARTA
WITT , HANSJÖRG ALBERT
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
MASIP VERNIS, LLUIS
LLOVELL FERRET, FÈLIX LLUÍS
Web
General description and relevant information <div>DESCRIPCIÓ GENERAL<br /></div><div><br /></div><div>El desig de l'òptim (perfecció) és inherent als éssers humans. La recerca dels extrems inspira a muntanyencs, científics, matemàtics, i a la resta de la raça humana. La teoria matemàtica i la implementació pràctica de l'optimització (és a dir, la cerca d'estratègies òptimes) es va desenvolupar als anys seixanta (del segle passat), quan van aparèixer els ordinadors. Cada nova generació d'ordinadors permet atacar nous tipus de problemes i desenvolupar nous mètodes. L'objectiu de la teoria és la creació de mètodes fiables per a captar l'extrem d'una funció mitjançant un arranjament intel.ligent de les seves avaluacions (mesures). Aquesta teoria i la corresponent pràctica són de vital importància per a l'enginyeria moderna, en totes les etapes de disseny, i en general per a la planificació de processos, on l'optimització està implícitament o explícita incorporada en cada pas. La primera etapa d'aquest procés de disseny òptim consisteix en la identificació d'una oportunitat de millora, on intervé més la creativitat i la imaginació de l'individu. A continuació, cal modelar el problema prèviament identificat mitjançant un procés d'abstracció i l'assumpció de hipòtesis consistents, tot generant un model matemàtic que representi bé la realitat. La tercera etapa en el procés de disseny òptim és resoldre aquest model matemàtic d'optimització mitjançant els algorismes adients i/o utilitzant el programari disponible. Finalment, cal analitzar el resultat obtingut i revisar la validesa de les hipòtesis assumides, tenint sempre present que l'optimització és un procés de millora contínua que no s'ha de donar mai per acabat (si bé és cert que els enginyers hem de tenir sempre en compte la limitació dels recursos disponibles). L'objectiu principal de l'assignatura és, doncs, modelar i solucionar problemes de millora de la producció d'un procés químic, o altres processos relacionats de l'àmbit de l'enginyeria. </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A1.3 Ability to analyse and assess the social and environmental impact of technical solutions (G7)
 A1.4 Ability to apply the principles and methods of quality control (G8)
 A2.3 Ability to write, sign off and develop industrial engineering projects, in the field of industrial chemistry for the construction, refurbishment, repair, conservation, demolition, manufacture, installation, assembly and operation of structures, mechanical equipment, energy facilities, electrical and electronic systems, industrial facilities and plants, and manufacturing and automation processes (G1)
 A4.9 Basic knowledge of production and manufacturing systems (RI9)
 A4.10 Basic knowledge and application of environmental technologies and the principles of sustainability (RI10)
 A5.1 Knowledge of material and energy balances, biotechnology, mass transfer, separation operations, chemical reaction engineering, reactor design and valorisation and transformation of raw materials and energy resources (QI1)
 A5.2 Ability to analyse, design, simulate and optimise processes and products (QI2)
 A5.3 Ability to design and manage applied experimental procedures, especially to determine thermodynamic and transport properties and to model phenomena and systems in the field of chemical engineering, fluid flow systems, heat transfer, mass transfer operations, kinetics of chemical reactions and reactors (QI3)
 A5.4 Capacity to design, manage and operate procedures (QI4)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5)
 B1.2 Adapt to a changing environment
 B1.3 Work effectively and resist adversity
 B1.5 Use ICT to efficiently manage information and knowledge (CT2)
 B2.1 Ability to organise and plan in the company and other institutions and organisations (G9)
 B2.2 Ability to manage the activities of engineering projects related to the profession of Industrial Technical Engineering, specialised in Industrial Chemistry. (G2)
 B2.3 Influence and guide others to improve performance. (b)
 B2.4 Promote a suitable environment for the development of individuals. (b)
 B2.5 Provide guidelines for defining and achieving objectives. (b)
 B2.6 Establish and maintain productive relationships with team members and “clients” by gaining their trust and respect. (b)
 B2.7 Relate with internal or external “clients” to identify their needs. (a)
 B3.1 Ability to work in a multilingual and multidisciplinary environment. (G10)
 B3.2 Contribute effectively to achieving the team's objectives through cooperation, participation and commitment to the shared vision and goal.
 B3.3 Work as a team in a collaborative way, with shared responsibility and initiative. (CT4)
 B3.4 Resolve conflicts in a constructive way.
 B4.1 Learn effective ways to assimilate knowledge and behaviour.
 B4.2 Identify the learning process and academic and professional preferences
 B4.3 Learn independently and with initiative.
 B4.4 Knowledge in basic and technological subjects that enables them to learn new methods and theories and gives them the versatility to adapt to new situations. (G3)
 B5.1 Work independently with responsibility, initiative and innovative thinking.
 B5.2 Take on entrepreneurial positions.
 B5.3 Ability to solve problems with initiative, decision-making, creativity and critical reasoning, and to communicate and transmit knowledge, skills and abilities in the field of Industrial Technical Engineering, specialised in Industrial Chemistry. (G4) (CT3)
 B6.1 Show ethical behaviour towards members of the university community and society in general. (CT7)
 B6.2 Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and as a professional (CT7)
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Aplica correctament l'anàlisi, disseny, simulació i optimització de processos i productes.
Dissenya, gestiona i opera procediments de simulació, control i instrumentació de processos químics.
Aplica correctament els principis bàsics dels sistemes de producció i fabricació
 A1.3 Aplica les tecnologies mediambientals i de sostenibilitat
 A1.4 Aplica els principis de la qualitat.
 A2.3 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial.
 A4.9 Dissenya processos químics i els seus sistemes de control mitjançant simuladors estàndard.
 A4.10 Aplica els criteris d'integració de processos i fluxos d'energia amb consciència mediambiental i de sostenibilitat
 A5.1 Dissenya processos químics i bioquímics, amb transferència de calor, així com els equips propis de les operacions unitàries presents en aquests processos.
 A5.2 Donat un problema d'optimització, escriu el corresponent model matemàtic que inclou una funció objectiu, una o més variables de disseny, les variables accessòries que siguin necessàries i diferents restriccions de tipus igualtat i/o desigualtat. El model ha de ser matemàticament consistent, raonablement escalat i resoluble en la pràctica amb els mitjans disponibles.
Escriu els programes corresponents amb el llenguatge de programació del propi curs (GAMS, en l'actualitat) per resoldre els models matemàtics referits.
Interpreta la solució numèrica obtinguda amb el programari del curs en termes de les equacions i variables d'interès.
Determina la sensibilitat de la solució obtinguda amb el programari a les variacions dels diferents paràmetres, o a possibles variacions introduïdes en el model matemàtic.
 A5.3 Simula el comportament de processos en règim estacionari i dinàmic.
Elabora estratègies de control distribuït dels processos químics.
Utilitza l'equipament industrial de control en un procés real (columna de destil·lació operada amb un sistema SCAN 3000 i un equip multiproducte/multipropósit).
 A5.4 Gestiona un projecte tècnic propi de l'Enginyeria Química basat en el treball en equip.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incidències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; és capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a la comunicació: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a la comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blogs, etc), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col.laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Set clear objectives for projects.
Schedule the time required to complete the tasks to be done.
Plan to evaluate the results of the project.
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expresar-les en termes d'objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
 B3.3 Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Accept and comply with the rules of the group.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per a solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Identifica necesitats de formació.
Desenvolupa recursos i estratègies que facilitin la transició al món laboral.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmic professionals.
 B4.3 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decide how to manage and organize work and the time required to carry out a task on the basis of an initial schedule.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analyze their limitations and the chances they have of carrying out the task/job.
Decide how to manage and organize work and time.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Draw up strategies to solve problems.
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obtain the support they need from others for their decisions to be successful.
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B6.1 No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalúa honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que el contemplen.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions medioambientals, de seguetat industrial, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre les conseqüències dels resultats tant de les seves accions com del rang d'alternatives existent.
Avalúa ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que puguin incloure, entre altres, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat i l'eficiència.
Utilitza aquestes consideracions com a requisits per a disenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i en comprèn les seves causes. (Igualtat)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció Què és un problema d'optimització?
Tipus de problemes d'optimització
Tècniques d'optimització, algorismes i programari comunament utilitzat (GAMS)
2. Optimització basada en el càlcul matemàtic Diferents tipus de problemes d'optimització.
Definicions i conceptes.
Condicions d'òptim per a problemes sense restriccions amb una o més variables
Problemes amb restriccions: les condicions de Karush-Kuhn-Tucker
Problemes de programació convexa
3. Programació lineal Modelatge de problemes de programació lineal
Interpretació gràfica
Condicions d'optimalitat i dualitat del model de programació lineal
L'algorisme símplex
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS)
Anàlisi de la sensibilitat dels resultats
4. Programación no lineal Algorismes numèrics per a problemes d'optimització amb una o més variables
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS)
5. Programació discreta i mixta Models d’optimització amb variables binàries i/o senceres.
L’algorisme de branch & bound.
Modelatge de problemes de presa de decisions utilitzant variables binàries.
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS)
6. Problemes de xarxa de flux Representació simbòlica en forma de grafs
Problemes del camí més curt.
Planificació i control de projectes: diagrames CPM/PERT
Els problemes de transport, de flux màxim, asignació i flux de cost mínim
Models de programació mixta: l'arbre de mínima envergadura i el problema del viatjant
Aspectes pràctics i aplicacions (GAMS)
7. Introducció als simuladors de processos Tutorials dels simuladors de procés més comuns: ASPEN/HYSYS. Aplicació al projecte integrat (API-3): balanços de matèria i energia (PFD) i cinètica de les reaccions químiques del procés
8. Síntesi de xarxes de bescanviadors de calor Diagrama de cascada d'energia. Model de programació lineal (LP) per al cost mínim de les utilitats. Model de programació lineal mixta (MIP), nombre mínim d'unitats i cost total mínim. Aplicació al projecte integrat (API-3).
9. Control Aplicació pràctica d'estratègies de control i sintonització de controladors en equips físics amb llaços de control

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
B1.2
B2.3
B2.4
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
15 14.214 29.214
Lecture
A1.1
A5.1
A5.2
A5.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
26 24.6376 50.6376
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A5.2
15 14.214 29.214
Preliminary project
A1.1
A1.3
A1.4
A2.3
A4.9
A4.10
A5.1
A5.2
A5.3
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
75 32.1427 107.1427
Personal attention
A1.1
A5.1
A5.2
A5.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
0 1 1
 
Mixed tests
A1.1
A1.3
A2.3
A4.9
A4.10
A5.1
A5.2
A5.3
A5.4
B1.2
B2.1
B2.2
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
4 3.7904 7.7904
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Un o diversos mòduls (tallers) on els estudiants rebran la formació que els permetrà, durant el curs, desenvolupar competències tals com treball en equip i cooperació, lideratge (amb i sense càrrec) o gestió de conflictes.
Lecture A les sessions magistrals el professor introduirà al llarg del curs els nous conceptes de coneixements bàsics i metodològics que els alumnes aniran aprenent i aplicant gairebé en paral.lel
Problem solving, exercises in the classroom Alguns dels mètodes d'optimització tractats en el curs es poden aplicar, per a problemes de petita grandària, a mà (és a dir, amb paper, llapiç i calculadora científica). A més, l'aplicació d'aquests mètodes a problemes de petita grandària ajudarà els estudiants a assimilar part dels coneixements bàsics propis de l'assignatura.

D'altra banda, utilitzant el programari i llenguatge GAMS, els estudiants plantejaran i resoldran amb l'ajut de l'ordinador diferents problemes (possiblement mitja dotzena) d'optimització de diferents tipus.

Preliminary project Els estudiants treballaran en equip, en un projecte de disseny preliminar d'un procés químic on aplicaran els conceptes i coneixements bàsics que aniran adquirin a l'assignatura (també s'incorporaran alguns objectius d'aprenentatge d'altres assignatures del tercer curs).

El professors tutors portaran a terme el seguiment del treball dels equips d'estudiants, amb reunions periòdiques dins l'horari de classe expressament establert. La freqüència de les reunions serà més o menys elevada en funció de les disponibilitats de força docent de l'assignatura i del nombre d'estudiants que s'hi hagin matriculat.

Una part dels objectius d'aprenentatge (equivalent a 24 hores presencials) es durant a terme en sessions pràctiques al laboratori 304. L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria; en concret, l'absència injustificada en més d'un 20% de les sessions de laboratori programades tindrà com a resultat una avaluació de 0/10 a l'apartat de Pràctiques
Personal attention Els estudiants podran reunir-se amb els diferents professors de l'assignatura tot fent ús dels seus respectius horaris d'atenció a l'alumne (consistent en un mínim de 6 hores/setmana), els quals es faran públics, com indica la normativa, al començament de cada quadrimestre.

Personalized attention
Description
Els estudiants podran consultar, dins dels respectius horaris d'atenció, amb els professors de teoria (i pràctiques) de l'assignatura, és a dir, amb els professors responsables dels respectius objectius d'aprenentatge de l'assignatura (SAPQ). Els horaris d'atenció dels professors de l'assignatura es publicaran a l'espai Moodle. L'estudiant haurà de demanar cita prèvia all professors de l'assignatura mitjançant un missatge de correu electrònic, o utilitzant un missatge de fòrum del propi espai Moodle. A més, en l'àmbit de l'avantprojecte integrat (API-3), cada equip de projecte tindrà assignat un professor-tutor. Hom establirà un calendari de reunions entre els professors-tutors i els seus respectius equips durant les hores de classe dedicades al projecte integrat.

Les consultes que es puguin dur a terme en modalitat presencial es realitzaran als despatxos dels professors de l'assignatura. Si, en funció de l'evolució de la situació sanitària al llarg del quadrimestre, calgués adaptar les consultes a modalitats no presencials, hom podria utilitzar (depenent de les circumstàncies concretes en cada moment):(a) El Fòrum de Dubtes de l'espai Moodle de l'assignatura(b) Sessions en línia que els professors generaríem específicament per a aquest propòsit (i en faríem pública la forma d'accedir-hi a través de l''espai Moodle de l'assignatura)

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Preliminary project
A1.1
A1.3
A1.4
A2.3
A4.9
A4.10
A5.1
A5.2
A5.3
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
Treball en equip en el projecte integrat. Hom avaluarà una presentacio i un informe al final de cada quadrimestre.

No serà possible aprovar l'assignatura si en aquest apartat no s'obté una nota mínima de 4,5/10

60%
Mixed tests
A1.1
A1.3
A2.3
A4.9
A4.10
A5.1
A5.2
A5.3
A5.4
B1.2
B2.1
B2.2
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
Hi haurà dues proves individuals (exàmens), una a cada quadrimestre. Cada prova tindrà un pes del 40/3% (13,3%) de la nota final.

Per a la part pràctica (sessions de treball al laboratori) hom valorarà l'informe de pràctiques (nota de grup). La nota de la part pràctica tindrà un pes del 40/3% (13.3%) en la nota final.

No serà possible aprovar l'assignatura si en aquest apartat no s'obté una nota mínima de 4,5/10
40%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: la part d'avantprojecte no és recuperable. Només es recupera en segona convocatòria, dins de la part de continguts propis (Proves mixtes, 40%), la part corresponent a les dues proves individuals, mentre que es manté per a la segona convcoatòria la nota de la part pràctica. La nota d'Avantprojecte també es manté per a la segona convocatòria. En segona convocatòria, es manté el requisit de nota mínima de 4,5/10 en la part de Proves mixtes per a aprovar l'assignatura.

Durant les proves avaluatives de tipus presencial, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

En totes les proves individuals que, depenent de les circumstàncies en cada moment, s'haguessin de portar a terme en línia (de forma no presencial), l'estudiant haurà de disposar dels mitjans tecnològics imprescindibles (com a mínim, un telèfon mòbil intel·ligent, o millor una tauleta o ordinador, i connexió a Internet). La URV posarà els recursos tecnològics necessaris a disposició dels estudiants que ho necessitin (possiblement, a través dels serveis oferts en el CRAI del Campus).


Sources of information

Basic Rardin, R. L., Optimization in Operations Research, Prentice Hall, 1998
Edgar, Th. F., Himmelblau, D. M., Lasdon, L. S, Optimization of Chemical Processes, McGraw-Hill, 2na ed., 2001
Biegler, L.T., Grossmann, I.E., Westerberg, A. W., Systematic Methods of Chemical Process Design, Prentice Hall, 1997

Complementary

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
DESIGN OF HEAT EXCHANGE OPERATIONS/20204112
INDUSTRIAL SAFETY/20204113
TECHNICAL THERMODYNAMICS/20204115
UNIT OPERATIONS LABORATORY/20204121
PROJECT MANAGEMENT/20204101
DESIGN OF SEPARATION OPERATIONS/20204122
CONTROL AND INSTRUMENTATION/20204105

Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF PROCESS ENGINEERING/20204116
COMPUTING IN PROCESS ENGINEERING/20204002
CHEMICAL KINETICS AND REACTOR DESIGN/20204124
MATHEMATICS I/20204005
THERMODYNAMICS/20204114
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.