DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LABORATORI INTEGRAT DE FENÒMENS DE TRANSPORT I MECÀNICA DE FLUIDS Codi 20204119
Ensenyament
Grau en Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GIBERT MASIP, JOSÉ LUÍS
Adreça electrònica joseluis.gibert@urv.cat
k.george@urv.cat
ronaldoluis.hohn@urv.cat
akim.lavrinenko@urv.cat
Professors/es
GIBERT MASIP, JOSÉ LUÍS
GEORGE , KURIAS MULAKUMATTATHIL
HÖHN , RONALDO LUÍS
LAVRINENKO , AKIM
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/lft/
Descripció general i informació rellevant <div> Es realitzaran un conjunt de pràctiques experimentals de laboratori per tal d'obtenir un coneixement bàsic dels fenòmens de transport: de quantitat de moviment, de calor i de matèria. <br /></div><div><br /></div><div>L'assignatura es fa en català.</div><div><br /></div><div>Algunes explicacions al laboratori poden fer-se en anglès. Si els alumnes tenen problemes d'anglès, després es repetiran les explicacions en català.<br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7)
 A2.1 Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6)
 A4.1 Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria (RI1)
 A4.2 Coneixements dels principis bàsics de la mecànica de fluids i la seva aplicació a la resolució de problemes en el camp de l'enginyeria. Càlcul de canonades, canals i sistemes de fluids (RI2)
 A5.3 Capacitat per al disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors (QI3)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.5 Usar les TIC per a gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria tècnica industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Comprèn i domina els conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica (...) i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.
Coneix els principis bàsics de la mecànica de fluids i la seva aplicació a la resolució de problemes en el camp de l'enginyeria. Calcula canonades, canals i sistemes de fluids.
 A1.2 Dissenya i gestiona procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors.
 A1.3 Treballa seguint sempre les normes de seguretat. Opera al laboratori minimitzant el consum d'energia i de matèries primeres i produint un mínim de residus.
 A2.1 Coneix i aplica les especificacions dels equips, i dissenya els experiments d'acord amb les especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
 A4.1 Relaciona els coneixements teòrics en el camp de mecànica de fluids amb l'experimentació duta a terme en els laboratoris.
 A4.2 Relaciona els coneixements teòrics en el camp de la termodinàmica amb l'experimentació duta a terme en els laboratoris.
Realitza mesures en canonades per a determinar les característiques del flux
Determina les característiques de les màquines hidràuliques
 A5.3 Assigna un error als resultats obtinguts en els experiments en funció de l'error de les dades que utilitzin i de l'error experimental de les mesures que prenen. Considera la importància dels errors en la validació de resultats experimentals.
Aprèn les tècniques bàsiques de mesura al laboratori. Decideix l'aplicació de les tècniques analítiques adequades per a cada problema.
Determina experimentalment els coeficients que caracteritzen l'intercanvi de calor.
Determina propietats físiques de fluids.
Determina experimentalment els coeficients de difusió.
Caracteritza els perfils de velocitat d'un flux.
Mesura experimentalment la força exercida posa un fluid sobre una superfície.
Determina experimentalment les pèrdues de càrrega en sistemes de flux.
 A5.4 Analitza les especificacions dels equips, estableix marges d'operació teòrica i dissenya procediments d'operació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a la comunicació: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a la comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blogs, etc), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col.laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mesura de propietats físiques. Avaluar la viscositat de líquids amb el viscosímetre Cannon-Fenske. Analitzar la dependència de la viscositat amb la concentració i la temperatura.
Força sobre superfícies. Mesurar la força exercida per un doll que impacte sobre diferents tipus de plaques estàtiques.
Flux obert, semiobert i tancat: pèrdues de càrrega, mesura de cabal, efectes inercials i visualització. Determinar el perfil de la velocitat de l'aire a l'interior d'una canonada i la caiguda de pressió en la mateixa canonada.
Calibrar diferents mesuradors de cabal, concretament, una Placa d'Orifici, un Venturi i un Rotàmetre de secció variable.
Transferència de calor. Estudiar la transferència de calor per radiació.
Estudiar la transferència de calor per convecció lliure o forçada d’una superfície escalfada en l'aire.
Transferència de matèria: difusivitat. Trobar experimentalment el coeficient de difusió màsica en fase líquida.
Màquines hidràuliques: bombes i turbines. Determinar les corbes H-Q característiques de dues bombes centrífugues simples a una velocitat de rotació fixa i de dues bombes centrífugues associades en sèrie i en paral•lel.
Determinar les característiques d'operació d'una turbina Pelton a diferents velocitats i estudiar la variació del parell motor, la potència, la descàrrega i el rendiment de la turbina segons la seva velocitat de rotació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A4.1
A4.2
A5.3
A5.4
B1.1
31 32 63
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A4.1
A4.2
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
2 3 5
Proves objectives de tipus test
A1.1
A4.2
B4.2
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la matèria i facilitació de la planificació general: fonts d'informació, calendari d'avaluacions, estàndards requerits per al seguiment de la matèria i bon aprofitament de l'assignatura.
Teoria i pràctica de la incertesa de les mesures i la seva propagació en les variables calculades.
Pràctiques a laboratoris Estudiar i reproduir al laboratori resultats de casos pràctics en l'enginyeria química en què el transport de matèria, energia i/o moment constitueix el fenomen bàsic, la comprensió del qual garanteix el control del procés..

La feina es fa en grup.
Atenció personalitzada En horari de consultes

Atenció personalitzada
Descripció

Quan vingueu al laboratori o  per correu electrònic, podeu demanar, al Josep Lluís Gibert (joseluis.gibert@urv.cat), dia, hora i lloc per l'assessorament necessari per un bon aprofitament de l'assignatura o per resoldre dubtes sobre el desenvolupament de la feina.


També es pot aprofitar l'assistència al laboratori per una atenció personalitzada, sempre que no impacti en el desenvolupament normal de la sessió de pràctiques.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A4.1
A4.2
A5.3
A5.4
B1.1
Els alumnes envien els informes grupals al moodle en el termini d'una setmana després de la realitzazió de cada pràctica i els professors avaluen el seu contingut amb criteris objectius i de tal manera que els lumnes reben un feedback constant al llarg del curs.
A més a més, s'avaluen aspectes com el compliment de normes de seguretat i el comportament al laboratori.
50%
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A4.1
A4.2
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
1 prova individual final d'avaluació de continguts i procediments 40%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A4.2
B4.2
Tests per acreditar els coneixements tècnics i metodològics suficients abans de fer cada pràctica al laboratori 10%
Altres   Llibreta del laboratori. Tota la feina que es fa al laboratori s'ha de registrar en una llibreta individual. No s'avaluarà aquesta llibreta, però es pot fer servir per fer l'examen final, per tant, com més completa sigui aquesta llibreta més fàcil serà l'examen final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves objectives de tipus test són necessàries per poder assistir al laboratori amb uns mínims coneixements sobre la pràctica a fer. Si no es fa el test d'una pràctica, la qualificació d'aquest test serà zero i hi haurà una penalització del 50% en la nota de la pràctica.

Les pràctiques a laboratoris són obligatòries. Es controlarà l'assistència i les faltes justificades segons la normativa de l'ETSEQ. Els alumnes que no assisteixin a una pràctica hauran de posar-se en contacte amb el professor responsable per a poder recuperar la pràctica.

La prova individual final d'avaluació és obligatòria.Si no es fa, la qualificació de l'assignatura és "NO PRESENTAT", amb independència dels resultats dels altres apartats de l'assignatura.

La llibreta de laboratori és obligatòria. No suma punts en la nota final, però una llibreta inexistent o mal feta suposarà una penalització de fins al 10% de la nota global.

La nota final és la mitjana ponderada de les qualificacions segons el seu pes. No hi ha nota mínima requerida en cap dels apartats, però s'han d haver fet tot (tests, pràctiques i prova final). Per exemple, sense fer la prova final no es pot aprovar l'assignatura.

No hi ha segona convocatòria. Si l'alumne suspèn haurà de repetir totes les pràctiques l'any següent.


Fonts d'informació

Bàsica Yunus A. Çengel; John M. Cimbala, Fluid Mechanics. Fundamentals and Applications., , Internet. Accés gratuït.

Tots els guions de pràctiques tenen un apartat de bibliografia, on es detallen recursos bibliogràfics (tots estan a Internet i són d'accés gratuït), així com vídeos de Youtube que poden ser molt aclaridors de temes concrets de l'assignatura.
També es poden fer servir (de fet, es força convenient) recursos d'intel·ligència artificial (IA) com ajuda per resoldre dubtes de l'assignatura. Per exemple, buscar dades de substàncies, explicacions teòriques sobre conceptes de fenòmens de transport, procediments de càlcul, etc.
Quan feu servir recursos d'IA cal indicar-ho, com si fos bibliografia i, sobretot, contrastar la informació donada pel sistema de IA... penseu que aquestes sistemes, si una cosa no la saben, se l'inventen...per tant, no hi heu de confiar sense esperit crític.

Complementària White, F. M., Mecánica de fluidos, McGraw-Hill, Madrid, 2002
Incropera, F. P., DeWitt, D. P., Fundamentals of Heat and Mass Transfer, John Wiley &amp; Sons, New York
, Internet, ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FENÒMENS DE TRANSPORT/20204125

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20204110
 
Altres comentaris
1. Escollir el grup de treball de forma eficient. Sempre hi ha problemes perquè no tots els integrants del grup treballen bé. 2. Entregar la feina dins del termini i no esperar a l'últim moment per fer-la. 3. Venir al laboratori amb la pràctica preparada... és la única manera de no deixar-se coses per fer, per mesurar... 4. Fer la feina ben feta i presentar-la encara millor. És el que s'espera d'un enginyer o enginyera. 5. Ser crític amb els resultats i interpretar-los amb criteri.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent