DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LABORATORI INTEGRAT DE TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMIQUES Codi 20204120
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon AN conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
Adreça electrònica daniel.montane@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
nihad.kamalibrahim@urv.cat
anna.trojanowska@urv.cat
Professors/es
MONTANÉ CALAF, DANIEL
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
KAMAL IBRAHIM AHMED, NIHAD
TROJANOWSKA , ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant Planificar, executar, interpretar, i presentar els resultats d’un treball experimental, formant part d’un equip però amb plena responsabilitat individual. S’adquireix experiència en cinètica i termodinàmica químiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7)
 A2.1 Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6)
 A3.4 Capacitat per comprendre i aplicar els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions en l'enginyeria (FB4)
 A4.1 Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria (RI1)
 A5.3 Capacitat per al disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors (QI3)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Apendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Aplica correctament la termodinàmica i la transmissió de calor, i la seva aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
Comprèn i domina els conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica (...) i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenya i gestiona procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors.
 A1.3 Treballa seguint sempre les normes de seguretat. Opera al laboratori minimitzant el consum d'energia i de matèries primeres i produint un mínim de residus.
 A2.1 Coneix i aplica les especificacions dels equips, i dissenya els experiments d'acord amb les especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
 A3.4 Coneix els mecanismes de reacció i la seva relació amb la cinetica
 A4.1 Relaciona els coneixements teòrics en el camp de mecànica de fluids amb l'experimentació duta a terme en els laboratoris
Interpreta les diferents formes (P-x-y, T-x-y, x-y, P-T) de representar el comportament de l'equilibri de fases en mescles.
Ajusta paràmetres de models termodinàmics d'equilibris de fases i assegura la seva consistència.
Determina les condicions d'equilibri de fases utilitzant coeficients d'activitat i de fugacitat o l'ús d'equacions d'estat.
Estableix experimentalment la cinètica d'una reacció, determinant els ordenis de reacció individuals, el factor de freqüència i l'energia d'activació.
Estudia experimentalment l'equilibri d'una reacció reversible i determina la seva cinètica.
Busca en la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques.
 A5.3 Assigna un error als resultats obtinguts en els experiments en funció de l'error de les dades que utilitzin i de l'error experimental de les mesures que prenen. Considera la importància dels errors en la validació de resultats experimentals
Aprèn les tècniques bàsiques de mesura al laboratori. Decideix l'aplicació de les tècniques analítiques adequades per a cada problema.
 A5.4 Analitza les especificacions dels equips, estableix marges d'operació teòrica i dissenya procediments d'operació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Termodinàmica. Pràctica T1. Pressió de vapor d’un líquid pur.
Mòdul 1. Termodinàmica. Pràctica T2. Equilibri líquid-líquid.
Mòdul 1. Termodinàmica. Pràctica T3. Equilibri líquid-vapor d'un sistema binari.
Mòdul 1. Termodinàmica. Pràctica T4. Adsorció.
Mòdul 1. Termodinàmica. Pràctica T5. Bomba calorimètrica. Determinació de la calor de formació d'una substància orgànica. Calor de combustió.
Mòdul 2. Cinètica. Pràctica C1. Cinètica d'una reacció irreversible.
Mòdul 2. Cinètica. Pràctica C2. Cinètica d'una reacció reversible.
Mòdul 2. Cinètica. Pràctica C3. Cinètica d’una reacció catalítica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Estudis previs
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
3 7.5 10.5
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
30 0 30
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
3 6 9
Treballs
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
6 15 21
Atenció personalitzada
B1.1
C1.2
C1.3
C1.4
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
1 1.5 2.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Estudis previs Disseny de la pràctica amb informació donada pel professor, obtinguda a la biblioteca i per altres medis.
Pràctiques a laboratoris Realització al laboratori dels experiments necessaris per complir els objectius de la pràctica.
Presentacions / exposicions Presentació audiovisual dels resultats de les pràctiques.
Treballs Realització en equip dels informes de les pràctiques de laboratori.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada amb els alumnes a nivell individual i privat. Horari d'atenció: Dilluns, Dimecres i Divendres, 12h00 a 14h00. Despatx 212. Fora de l'horari d'atenció demanar hora per e-mail: christophe.bengoa@urv.cat N.B. No utilitzeu moodle per enviar e-mails.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
Presentació audiovisual dels resultats i conclusions de cada pràctica. Durada 10 minuts. Preguntes del professor, respostes del grup. Durada 20 minuts. 30%
Treballs
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
Presentació dels informes de les pràctiques de laboratori. 40%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.2
A1.3
A2.1
A3.4
A4.1
A5.3
A5.4
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
S'hauran de respondre a qüestions relacionades amb les pràctiques dutes a terme en el laboratori. Avaluació individual de cada alumne. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder aprovar l'assignatura, s'ha:

1) Aprovar com a mínim cinc dels vuit informes de pràctiques. Tres al primer quadrimestre i dos al segon.

2) Obtenir una nota mínima de 4/10 a la prova objectiva de tipus test.

No hi ha segona convocatoria.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

KIRKUP, L., Experimental Methods, and Introduction to the Analysis and Presentation of Data, WILEY, BRISNBANE, 1994.

Complementària

RAY, S., Engineering Experimentation, McGraw-Hill, Londres, 1992.

GARNER, W. Y. (ed.); BARGE, M. S. (ed.), Good Laboratory Practice Standards. Applications for Field and Laboratory Studies, American Chemical Society, Washington, 1992.

HOLMAN, J. P., HOLMAN, J. P. Experimental Methods for Engineers, McGraw-Hill, Nova York, 1994.

FELDER, R., ROUSSEAU, R., Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3ª ed., Limusa Wiley, 2003.

FOGLER, H.S., Elementos de la Ingeniería de la Reacción Química, 2a edició traduïda al castellà, 1992.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent