DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS Codi 20204124
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER ., FRANK ERICH
Adreça electrònica christophe.bengoa@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
sandrayurani.toledo@urv.cat
Professors/es
BENGOA ., CHRISTOPHE JOSÉ
STÜBER ., FRANK ERICH
TOLEDO CAMACHO, SANDRA YURANI
Web
Descripció general i informació rellevant Determinar les cinètiques de reacció en catàlisi heterogènia. Determinar el mecanisme que constitueix la fase limitant de la cinètica global de reacció. Determinació dels paràmetres que poden produir canvis significatius en la velocitat global de reacció. Estudi de la reacció química com a operació unitària. Analitzar i dissenyar el reactor mes adient per a obtenir un producte determinat en funció dels reactius i de la físico-química del procés. Es tracta de que s’adquireixin els coneixements necessaris per a efectuar el disseny d’un reactor considerant-lo com la unitat central d’un procés de producció de la que dependrà bona part del disseny de tota la planta.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A5.1 Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics (QI1)
 A5.3 Capacitat per al disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors (QI3)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
Aplica correctament les nocions de disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions químiques i reactors.
 A5.1 Planteja els balanços de matèria i energia en un sistema amb reacció química i desenvolupa els models matemàtics bàsics per a reactors.
Desenvolupa mecanismes de reacció consistents amb la llei cinètica i les dades experimentals, tant per a reaccions homogènies com a heterogènies.
Analitza el transport de matèria i energia entre una partícula de catalitzador i el fluid limítrof.
Analitza les limitacions de transport i la seva influència sobre la selectivitat en reaccions múltiples, i sobre el comportament d'un reactor.
Dimensiona reactors discontinus, semicontinus i continus, tant isotèrmics com no isotèrmics, mitjançant resolució analítica i numèrica.
Analitza el comportament dels diferents tipus de reactors quan s'empren individualment, o combinats entre si.
Elegeix el reactor o combinació de reactors més adequats per tractar sistemes reactius limitats per l'equilibri químic i/o on es donin reaccions múltiples.
Analitza l'estabilitat i l'existència d'estats estacionaris múltiples en reactors continus de tanc agitat.
Desenvolupa i resol els models per a reactors catalítics heterogenis amb dos i tres fases.
Integra el reactor a un procés per aconseguir un acompliment òptim de la planta.
 A5.3 Analitza dades cinètiques experimentals i obté lleis i models cinètics. Calcula els paràmetres d'una equació de velocitat a partir de dades experimentals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Cinètica formal en sistemes homogenis. Importància de la cinètica en enginyeria química. Terminologia: Equilibri químic i cinètica. Variables i quantitats en cinètica. Dependència de la velocitat de reacció amb la composició i la temperatura. Particularització del balanç de matèria a sistemes homogenis amb reacció química. Aplicació a sistemes tancats i oberts: models de reactors ideals. Determinació de paràmetres cinètics a partir de dades experimentals. Aplicació a sistemes amb reaccions simultànies: reaccions en sèrie i en paral·lel.
2. Mecanismes de les reaccions químiques en mitjans homogenis. Teories de les reaccions elementals: teoria de col · lisions i teoria de l'estat de transició. Reaccions elementals en fase gas i en dissolució. Reaccions no elementals. Intermedis actius. Hipòtesi de l'estat pseudoestacionario. Cerca del mecanisme de reacció. Polimerització. Catàlisi en sistemes homogenis. Catàlisi Àcid-Base. Catàlisi enzimàtica: model de Michaelis-Menten, altres models.
3. Disseny de reactors ideals. Disseny de reactors isotèrmics continus i discontinus. Pèrdua de càrrega en reactors de llit fix. Particularització del balanç d'energia en sistemes reactius per al disseny de reactors. Disseny de reactors adiabàtics i no isotèrmics. Construcció i ús de diagrames TX-rA i (1/rA)-X per al pre-dimensionat de reactors químics. Anàlisi de l'estabilitat de reactors de mescla perfecta, estats estacionaris múltiples. Sistemes amb reaccions múltiples: reaccions en sèrie i en paral · lel. Selectivitat. Tractament generalitzat de sistemes amb reaccions múltiples.
4. Mecanismes de les reaccions químiques sobre superfícies. Catàlisi heterogènia: Adsorció en superfícies: Isotermes d'adsorció. Models cinètics en catàlisi heterogènia. Etapes en la reacció. Etapa limitant de la velocitat de reacció global i síntesi del model cinètic. Anàlisi de dades experimentals i obtenció de paràmetres del model. Desactivació de catalitzadors heterogenis. Mecanismes i cinètiques de desactivació. Efectes del transport extern i intern en partícules de catalitzador. Difusió i reacció en l'interior d'una partícula de catalitzador. Mòdul de Thiele i factor d'eficiència interna. Resistència externa i factor d'eficiència global. Criteris per avaluar la incidència del transport en la velocitat de reacció.
5. Reactors heterogenis. Disseny de reactors catalítics. Reactor de llit fix. Reactors en suspensió. Reactors de llit fluïditzat. Reactors de llit mòbil amb desactivació de catalitzador. Reaccions heterogènies no catalítiques. El model de nucli en contracció: aplicació a regeneració de catalitzadors ia la dissolució de partícules monodispersas. Reactors per a sistemes gas-líquid.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
50 82 132
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
30 35 65
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
4 8 12
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’utilitza una varietat de metodologies per tal de facilitar l’accés als continguts d’estudiants amb models d’aprenentatge diferents.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Hands-Out. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, activitats i tests ràpids. S’alterna el treball individual amb el treball en equip.
Atenció personalitzada Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tecnics i competencies socials.
Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tecnics i competencies socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
Hands-Out. Durant les activitats de seminaris de l’assignatura es realitzaran un seguit d’exercicis individuals sota la supervisió del professor. El problema treballat en la classe presencial es demanarà que es lliuri per escrit al professor. Es corregiran i avaluaran 5 exercicis, però per la nota mitjana no mes conten los 4 millors avaluacions. 30%
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
Al final de cada quadrimestre, es realitzarà una prova global (20%) dels coneixements adquirits per l’alumne. 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.1
A5.3
C1.4
Es realitzaran dues proves individuals de dues hora de durada per controlar l'avançament de l'alumne. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada:

Per poder fer l'avaluació continuada és necessària una nota mínima de 3.5/10 a l'examen de "Proves pràctiques" del segon quadrimestre. Si no s'obté aquesta nota mínima, independentment de les notes de les altres activitats, la nota final serà la nota obtinguda a l'examen de "Proves pràctiques" del segon quadrimestre.

Segona convocatòria:

A la segona convocatòria es conserven només les notes de "Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària".

L'examen en segona convocatòria inclourà tos els continguts de l'assignatura i tindrà un pes de 70% substituint a les "Proves pràctiques" i "Proves objectives de preguntes curtes".

L'examen tindrà dues parts, 35% cadascuna, la primera amb el temari del primer quadrimestre i las segona amb el temari del segon quadrimestre. Per poder aprovar l'assignatura serà necessari obtenir con a mínim una nota de 3.5/10 a cadascuna de les dues parts.

Important comentari:

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

FOGLER, H.S., Elementos de la ingeniería de la reacción química, 2a edició traduïda al castellà, 1992.

HIMMELBLAU, D.M, Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall, New Jersey, 1989.

Complementària

FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició. Addison-Wesley IberoAmericana, 2003.

GONZALEZ VELLASCO, J.R., GONZALEZ MARCOS, J.A., GONZALEZ MARCOS,M.P., GUTIERREZ ORTIZ, J.I., GUTIERREZ ORTIZ,M.A., Cinetica Quimica Aplicada, Editorial Sintesis, 1999.

SANTAMARIA, J.M., HERGUIDO, J., MENENDEZ, M.A., MONZON, A., Ingenieria de Reactores, Editorial Sintesis,1999.

SMITH, J. M., Chemical Engineering Kinetics, McGraw-Hill, 1981.

RAWLINGS, J.B. i EKERDT, J.G., Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals, Nob-Hill Publishing, 2002.

Software: ReactorLab, Polymath i Matlab.

LEVENSPIEL, O., The Chemical Reactor Omnibook, O. S. U. Book Stores, Inc., 1979.

SCHMIDT, L.D., The Engineering of Chemical Reactions, Oxford University Press, 1998.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent