Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A5.1 |
Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics (QI1) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament els balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
| | A5.1 |
Calcula (utilitzant eines quantitatives com equacions diferencials i programes de resolució de les mateixes) paràmetres cinètics de sistemes de biocatalitzadors immobilitzats o no, si hi ha observacions experimentals adequades o prediu el comportament de biocatalitzadors immobilitzats si aquests paràmetres cinètics existeixen.
Fa servir eines matemàtiques per al disseny i predicció d'operació de bioreactors amb biocatalitzadors immobilitzats o no i per al disseny i selecció de seqüències de separació i purificació en bioprocessos.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
| | C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Bioprocessos: Biotecnologia blanca, vermella, verda i blava. Sostenibilitat, química verda i biocatàlisi. L'economia del bioprocess, bioètica i legislació.
|
|
2. Flowsheeting: del bioprocess típic. Operacions de separació i de reacció.
|
|
3. Biorreactors i implicacions de la cinètica de biocatalitzadors en el disseny dels mateixos. |
3.1. Categories de biorreactors. Batch vs. Continu. Balanços de matèria i energia.
3.2. Immobilització de biocatalitzadors. Anàlisi matemàtica. Resolució del problema bàsic de transport de matèria acoblat amb reacció.
3.3. Biorreactors enzimàtics: cinètica i consideracions de disseny i anàlisi d'operació. Biorreactors amb enzims immobilitzats.
3.4. Biorreactors cel·lulars: cinètica, reactors microbians i de cèl·lules animals. |
4. Processos de separació i purificació d'especial interès en biotecnologia.
|
4.1 Centrifugació
4.2 Processos de membranes
4.3 Cromatografies |
5. Desenvolupament de mitjans
|
|
6. Consideracions d'escalat de bioprocessos |
|
7. Enginyeria genètica i aplicacions en bioprocessos. |
|
8. Aplicacions de bioprocessos: tractaments d'aigües residuals, producció de fàrmacs, fermentacions.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Sessió Magistral |
|
15 |
6.5 |
21.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
3 |
5 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
9 |
10 |
Proves pràctiques |
|
5 |
5 |
10 |
Proves orals |
|
0.5 |
1.5 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informació sobre l'assignatura, els mètodes d'avaluació i el mètode docent |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Cada tema de l'assignatura s'introdueix com un problema o descripció d'una situació (cas). Els alumnes coneixen el cas amb antelació i en classe proposen solucions. Es decideixen els components més adequats de la solució i es generalitza la mateixa |
Resolució de problemes, exercicis |
Es lliuren problemes relacionats amb cada tema i es demana als alumnes lliurar solucions. Alguns d'aquests problemes es tracten en classe |
Sessió Magistral |
En les sessions magistrals s'imparteix informació addicional per a cada tema i s'assegura que s'entén la generalització de les conclusions de l'estudi dels casos |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i seguiment del projecte amb l'ajuda del professor |
Descripció |
Es resolen dubtes sobre problemes, casos, el projecte i l'avaluació. En el despatx dels professors en horari que s'anunciarà el primer dia de classe.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
La descripció de cada cas es lliura amb antelació i el cas es desenvolupa en classe amb la contribució dels alumnes. La contribució dels alumnes en el desenvolupament dels casos s'avalua usant un document que lliuren tots a l'inici de la classe. |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es lliuraran cinc grups de problemes i es demanarà la seva resolució (fora de classe). Alguns dels problemes de cada grup (aleatòriament) es corregiran i la nota obtinguda serà el resultat d'aquesta prova d'avaluació |
5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
L'examen de l'avaluació continuada tindrà durada de dues hores i consistirà en preguntes sobre tota la matèria. Una nota de 4/10 és necessari per aprovar l'assignatura.
|
50 |
Proves de desenvolupament |
|
Els alumnes desenvoluparan en equip un projecte de disseny d'un procés biotecnològic. L'informe del projecte s'avaluarà amb la mateixa nota per a tot l'equip. El criteri d'avaluació serà l'exactitud de la solució i la innovació en el desenvolupament de la mateixa.
|
20 |
Proves pràctiques |
|
Cinc sessions de problemes consistiran en Handouts desenvolupats en classe. |
10 |
Proves orals |
|
La presentació i la defensa del projecte resultarà a una nota individual per a cada membre de l'equip. Els criteris d'avaluació seran el format de la presentació, el contingut i la capacitat de respondre a les preguntes dels professors.
|
5 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En les proves d'avaluació dels informes dels casos, els problemes i els Handouts es tindrà en compte solament el 80% dels "lliurables" amb millor nota. Això té l'objectiu d'ajudar a l'alumne aprendre a través de l'avaluació però també serveix per donar una segona oportunitat en casos de malaltia o altres circumstàncies que impossibiliten la presència de l'alumne. L'examen de la segona convocatòria solament reemplaça la nota de l'examen de l'avaluació continuada (ni la nota del projecte ni les notes de problemes, handouts i informes de casos). |
Bàsica |
M.L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess Engineering: Basic Concepts , 2a, 2001
I.J. Duna, E. Heinzle, J. Ingham, J.E. Prenosil, Biological Reaction Engineering: Dynamic Modelling Fundamentals with Siumulation Examples , 2a, 2000
|
Programa resolució ecuacions diferencials Madonna: http://www.berkeleymadonna.com/ |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MATEMÀTIQUES II/20204006 | MATEMÀTIQUES III/20204007 | CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124 | MATEMÀTIQUES I/20204005 | DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122 | BIOTECNOLOGIA/20204123 | BIOQUÍMICA APLICADA/20204211 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|