DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) MODELIZACIÓN DE PROCESOS BOTECNOLÓGICOS Código 20204216
Titulación
Grado en Ingeniería Química (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Ingeniería Química
Coordinador/a
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Correo-e carmenmaria.torres@urv.cat
Profesores/as
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
Descripción general e información relevante <div><p>La URV té com a objectiu que la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries.</p><p>En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, si es necessari, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert</p></div><div><br /></div><p>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA :</p><p>Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada al disseny i a la planificació de processos discontinus per a la producció de bioproductos, amb l’ajut de programes de simulació comercials (SuperPro) i fulls de càlcul.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Modela procesos biotecnológicos, tomando las decisiones pertinentes durante el diseño en función de criterios de diseño (p. ej. dimensionando los equipos).
Entiende los fundamentos y criterios de diseño de productos biotecnológicos.
Adquiere una correcta metodología aplicable en simulación de procesos y aprender los conceptos necesarios para simular y analizar procesos en estado estacionario utilizando Super.Pro.
Determina las condiciones óptimas de operación respetando las restricciones del proceso y / o del producto.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Presentació de l'assignatura.
2. Introducció a la programació d'operacions en plantes discontínues (scheduling.
3. Organització de la producció en plantes flexibles.
4. Disseny i re-disseny de plantes discontínues.
5. Introducció al paquet de simulació SuperPro.
6. Casos pràctics d'iniciació a SuperPro.
7. Cas d'estudi sobre processos de fermentació.
8. Cas d'estudi sobre processos de separació.
9. Projecte de simulació d'un procés industrial.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1.1
20 25 45
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A1.1
5 20 25
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas prácticas
A1.1
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció a l'assignatura
Sesión magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Pràctica de la teoria mitjançant resolució de problemes en programari especialitzat i qüestionaris a la plataforma de campus virtual
Atención personalizada Atenció a l'estudiant

Atención personalizada
descripción

La atenció personalitzada es fara intentant prioritzar l’atenció virtual:

- Videoconferencia amb el Teams: en horari de 9:00 a 17:00 previ enviament d'un correu electronic a carmenmaria.torres@urv.cat per a confirmar disponibilitat de dia i hora de la reunió.

- Es recomana lùs de els fòrums de dubtes de Moodle per a resoldre dubtes que puguin ser comuns a tots els estudiants.

- Per a dubtes molt concretes també es pot enviar un correu electronic.

Dr. Carmen M Torres Costa
Edifici N5, Universitat Rovira i Virgili
carmenmaria.torres@urv.cat
977297090

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
A1.1
Exercicis pràctics entregables 30%
Pruebas prácticas
A1.1
Examen pràctic a final de curs 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluación continuada

Es manté el 30% de la entrega de exercicis relacionats amb els continguts del curs. El examen pràctic (70%) a final de curs consisteix en la resolució de problemes (planificació i simulació) semblants als fets durant el curs fent ùs del software especific. És necessari obtenir un 4 a la prova final per poder-ne calcular el promig.

Segona convocatòria

Es guardarà la nota dels exercicis entregables, per tant no son recuperables (30%). El 70% restant consistirá en una nova prova pràctica.


Fuentes de información

Básica Elmar Heinzle, Arno P. Biwer, Charles L. Cooney, Development of sustainable bioprocesses: Modelling &amp; assessment,, John Wiley &amp; Sons, 2006
L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez, , Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos Químicos, Editorial Síntesis, 2006

Help/tutorials del software emprat (SuperPro)

Complementaria

Carlson, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996

Kister, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997

Sowell, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998

Branan, C. Branon, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company

Otra bibliografia complementària:

Cusack, R. G. Designing a separation process, Chem. Eng., 128-136, maig 1998.

Horwitz, B. A. Nocera, A. J. Are your “scotomatized” by your simulation software? Chem. Eng. Prog., 68-71, setembre 1996.

Schad, R. C. Make the most of process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, gener 1998.

Bibliografia complementària (propietats físiques):

Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, A. Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog., 64-72, juny 2001.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es farà servir software amb llicència (SuperPro) accesible en Virtlabs
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.