IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) HISTÒRIA DE L'ENGINYERIA Code 20204218
Study programme
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinator
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
E-mail jesus.brezmes@urv.cat
Lecturers
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura es farà un repàs històric al paper dels enginyers en el desenvolupament de les civilitzacions. Les seves contribucions al llarg de la història, la evolució de la ciencia i la filosofia cap la seva aplicació en el camp de la enginyeria i els diferents àmbits en els que es pot desenvolupar la carrera de enginyer. Es farà especial ènfasi en el paper del enginyer en el segle XXI.

Competències
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial, especialitat en Electrònica Industrial.
 B5 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
 B6 Capacitat per aplicar els principis i mètodes de la qualitat.
 B8 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari.
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i laboral o professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
Type B Code Learning outcomes
 B3 Sap resoldre problemes amb iniciativa, imaginació i responsabilitat ètica
Coneix la evolució de la enginyeria al llarg de la història
 B5 Sap transmetre idees, solucions i defensar-les en un equip d’enginyeria multicultural
Entén la relació entre els beneficis i els recursos necessaris per prendre decisions equilibrades i plenes de sentit comú
Sap posicionar-se i traçar un pla professional sobre el qual desenvolupar la seva carrera, tenint clar quin es el seu rol a la societat
 B6 Entén la relació entre els beneficis i els recursos necessaris per prendre decisions equilibrades i plenes de sentit comú
 B8 Té capacitat per treballar en un grup multidisciplinari i multicultural
Entén la funció i la expectativa que te la societat de un enginyer i la expectativa que ha de tenir un enginyer de la societat
 CT1 Utiliza información en lengua extranjera de una manera clara y eficaz.
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional
Identifica el propi procés d’aprenentatge
Analitza l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi
Dissenya itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional
 CT7 Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i compren les causes
Identifica els principals problemes ambientals
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Reconeix els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostra capacitat crítica i de diàleg, i fa un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
The engineer Definition
From Phylosofy to science to engineering
Engineering fields
Ancient engineering The stone age
The egipcians
The Greek
The Romans
The middle ages Guttemberg ¿inventor or engineer?
Construction through the middle ages
Science and enginering
The industrial revolution New social classes
The role of enginnering
New machines improve productivity
Accomplishments on the XIX century Electricity
Communications
Engines
Construction
The XX century: the engineering century Chemical engineers
Mechanical enginnering
Electricity and Engineers
Electronics
Telecomunications engineering
Aerospace engineering
Engineering and society in the XXI century What to expect
The Enginnering role
Society and engineering
What is a good engineer?

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
B3
B5
B6
CT1
CT7
33 81 114
Presentacions / exposicions
B5
B8
CT1
CT2
CT4
5 10 15
Atenció personalitzada
CT6
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
B3
B6
B8
CT1
CT2
3 6 9
Proves de desenvolupament
B3
B5
B8
CT1
CT4
CT6
CT7
1 4 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries S'introduirà la assignatura, el seu desenvolupament i la forma de avaluar.
Sessió Magistral Consistirà en sessions de 50 minuts de classe en les que el professor exposarà la història, conseqüencies o deduccions de determinats fets relacionats amb la enginyeria. Lluny de ser classes merament expositòries, es pretén generar amb el material un debat obert i animat sobre cada tema.
Presentacions / exposicions Els alumnes, en grups de dos o tres persones hauran de presentar la biografia de algun enginyer, el seu treball i les repercusions històriques que ha tingut.
Atenció personalitzada Els alumnes, una vegada assignats a un determinat grup de treball, poden preguntar al professor qualsevol cosa sobre el exercici assignat.

Atenció personalitzada
Description
La atenció personalitzada també serà en anglès. Nomes es parlarà en català/castellà per traduir paraules puntuals. L'alumne es podrà dirigir al professor per tal de aclarir qualsevol dubte de la matèria donada a classe o sobre algun dels exercicis assignats.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
B5
B8
CT1
CT2
CT4
Els alumnes, en grups de dos o tres persones hauran de presentar la biografia de algun enginyer, el seu treball i les repercusions històriques que ha tingut. Contarà tan el treball com la presentació oral. 20
Proves objectives de tipus test
B3
B6
B8
CT1
CT2
Preguntes curtes sobre fets històrics, personatges o fites que hagin estat de vital importància en el mon de la enginyeria. 60
Proves de desenvolupament
B3
B5
B8
CT1
CT4
CT6
CT7
Resolució de un cas pràctic a partir dels coneixements adquirits durant el curs. 20
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria serà la barreja de un examen de proves tipus test i de desenvolupament


Fonts d'informació

Bàsica Daniel R. Headrick , Technology: A World History (New Oxford World History) , ,
Armytage, W. H. G. , A Social History of Engineering, , 1976
Crozet, Francois, The First Industrialists: The Problems of Origins, , 1985

Complementària

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
TREBALL DE FI DE GRAU/17204301


Subjects that it is recommended to have taken before
ANGLÈS TÈCNIC/17204102
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA/17204101
 
Other comments
Es important arribar amb un nivell d'anglés suficientment alt com per a entendre les classes magistrals, les preguntes tipus test i els exercicis a fer. Respecte al anglés escrit, serà fonamental quan es presentin treballs, es facin presentacions a classe i s'hagi d'escriure a les preguntes de desenvolupament a l'examen final.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.