DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 20204301
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l’assignatura de Treball de Fi de Grau, és requisit indispensable haver superat el 70% dels crèdits totals del grau. En aquest 70% han d’estar incloses totes les assignatures de 1r i 2n curs i l'assignatura de 3r curs (20204118) Simulació i Anàlisi de Processos Químics.
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GAVALDÀ CASADO, JORDI
Adreça electrònica manuel.tierno@urv.cat
jordi.gavalda@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
baltasar.boix@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
jose.basco@urv.cat
francesc.castells@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
jaume.tarrago@urv.cat
carlos.alvarez@urv.cat
josediego.cazorla@urv.cat
javier.hernandez@urv.cat
monica.rosell@urv.cat
josepmaria.vendrell@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, MANUEL
GAVALDÀ CASADO, JORDI
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
BOIX RITA, BALTASAR
MONTANÉ CALAF, DANIEL
BASCO MONTIA, JOSÉ
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
TARRAGÓ MASALLES, JAUME
ALVAREZ HERRERO, CARLOS
CAZORLA MARTIN, JOSE DIEGO
HERNANDEZ TORRES, JAVIER
ROSELL TRILLAS, MONICA
VENDRELL CIURANA, JOSEP MARIA
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=36991
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament d'un Projecte Bàsic d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria de procés. L'objectiu es sintetitzar i integrar les competències adquirides a l'ensenyament de Grau.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A2.4 Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'enginyer tècnic industrial, especialitat en Química Industrial. (G11)
 A4.12 Coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes (RI12)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
 A6.1 Exercici original que cal realitzar individualment i presentar i defensar davant d'un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'enginyeria industrial de naturalesa professional en el qual se sintetitzin i integrin les competències adquirides en els ensenyaments (TFG1)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions (G9)
 B2.2 Capacitat per a la direcció, de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria vinculats a la professió d'Enginyer Industrial, especialitat en Química Industrial. (G2)
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari (G10)
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Apendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Completa un exercici original a realitzar individualment i presenta i defensa davant un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'Enginyeria Industrial de caire professional en el que es sintetitzin i integrin les competències adquirides en els ensenyament
 A2.3 Coneix el significat de les bases de disseny d'un projecte.
 A2.4 Coneix la legislació bàsica que aplica al projecte (ITC-normes bàsiques de seguretat, recipients a pressió, etc.) i sap on buscar-la.
 A4.12 Planifica mitjançant diagrames de barres o altres tècniques senzilles les tasques a dur a terme en cada etapa de projecte.
 A5.4 Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
 A6.1 Culmina l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació en un projecte integrador.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en el desenvolupament d'un projecte tècnic original.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de definir i dur a terme un projecte.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'alumne pot propossar al coordinador un tema de TFG en col.laboració amb empresa o institució externa, mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció i abast del treball. L'alumne ha de proposar també un tutor extern, que realitzarà la direcció tècnica. La proposta ha d'incloure una adreça de contacte del tutor i el seu vist i plau al Plà de treball del TFG

Aquesta petició serà avaluada per l'equip de Professors de TFG.

Cas que l'alumne no proposi tema, l'equip de Professors de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en les normes, incloses al Moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
51 204 255
Selecció/assignació del treball de fi de grau
2 4 6
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
6 12 18
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
10 5 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració d'un treball per part de l'estudiant en el qual es plasmarà l'assoliment de les competències del grau.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'alumne pot proposar al coordinador tema de TFG amb empresa externa mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció, proposta de tutor extern (amb les seves coordenades) i abast del projecte.

Aquesta petició serà avaluada per l'equip de Professors de TFG.

Cas que l'alumne no proposi tema, l'equip de Professors de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en les normes, incloses al Moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Reunions periòdiques de planificació, seguiment i control de l'evolució del TFG.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Defensa oral per part dels estudiants del treball de fi de grau.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

El coordinador de TFG convocarà reunions a abans de l'inici del quadrimestre, a la meitat del quadrimestre i després del procés d'avaluació amb tot l'equip de Professors de TFG (assistència obligatòria).

El coordinador de TFG convocarà als estudiants i Professors tutors de TFG a l'inici i a la meitat del quadrimestre.

El seguiment general s'efectuarà en aquestes reunions

El seguiment específic l'efectuarà el Professor tutor corresponent al llarg de tot el quadrimestre.

Existiran procediments de control (Acció Tutorial 4t GEQ per part del responsable, tutoria personalitzada i específica per part del tutor ...) per a que la coordinació de TFG tingui informació general del seguiment del curs.

Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
Avaluació de l'informe escrit del TFG 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
Avaluació de la defensa oral del TFG 40%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIONS: Assignatura que sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació (per defecte al juny). Els estudiants poden anticipar la convocatòria al gener o endarrerir-la al setembre en cas necessari, fent la sol•licitud pertinent a la secretaria de l'ETSEQ. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol•licitar la convocatòria addicional d'exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica


Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes TURTON, R. Prentice Hall 2003 Llibre

Preliminary Chemical Engineering Plant Design BAASEL, W. D. Van Nostrand Reinhold 1990 Llibre

Plant design for safety : a user-friendly approach Kletz, Trevor A. New York : Hemisphere Publishing Corporation 1990 Llibre 1-56032-06

Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants Coker, A. Kayode Elsevier Gulf Professional Pub. 2007 (2010 en e-book) Llibre 978-0-7506

A Guide to chemical engineering process design and economics Ulrich, Gael D. John Wiley & Sons 1984 Llibre 0-471-0827

Plant Design and Economics for Chemical Engineering PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D. McGraw-Hill Book Company 2003 Llibre

Project Evaluation in the Chemical Process Industries VALLE-RIESTA, J.F. McGraw-Hill Book Company 1983 Llibre 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SIMULACIÓ I ANÀLISI DE PROCESSOS QUÍMICS/20204118
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101
DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS/20204107
OFICINA TÈCNICA/20204102
 
Altres comentaris
Si l'alumne ho justifica adequadament (per escrit al coordinador del TFG) i la temàtica del TFG ho comporta, pot sol.licitar-se que sigui considerat un Treball d'Aprenentatge-Servei (APS), que prèviament haurà de ser validat pel Programa d'APS de la URV d'acord amb la normativa de l'ETSEQ i de la URV.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent