DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20204401
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Química (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Quart Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l’assignatura de Pràctiques Externes, és requisit indispensable haver superat el 50% dels crèdits totals del grau.
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
BONET AVALOS, JOSÉ
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
josep.bonet@urv.cat
jaume.giralt@urv.cat
francisco.lopez@urv.cat
joan.salvado@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
jose.font@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
afabrega@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
allan.mackie@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
alex.fragoso@urv.cat
sandra.contreras@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
lluis.masip@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
GARCIA VALLS, RICARD
BONET AVALOS, JOSÉ
GIRALT MARCÉ, JAUME
LÓPEZ BONILLO, FRANCISCO
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
HERRERO SABARTÉS, JUAN
FONT CAPAFONS, JOSÉ
MONTANÉ CALAF, DANIEL
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
STÜBER ., FRANK ERICH
MACKIE ., ALLAN DONALD
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
FRAGOSO SIERRA, ALEX
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://matrix.etseq.urv.es/practiques/
Descripció general i informació rellevant Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris i supervisada per les universitats, l'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions (G9)
 B2.2 Capacitat per a la direcció de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria descrits en l'epígraf anterior (G2)
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari (G10)
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Apendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria industrial. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Culmina, en un entorn professional real, l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en un entorn professional real.
Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A5.4 Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El centre, a través de la base de dades de les empreses que tradicionalment han acceptat estudiants en pràctiques, es posa en contacte amb aquestes per demanar que notifiquin el seu interès a acollir estudiants en pràctiques de l’ETSEQ i, si aquest és el cas, defineixin el perfil desitjat.

El centre disposa d’una base de dades amb el Currículum vitae dels estudiants, confeccionada a partir de la sol·licitud de pràctiques. Els estudiants coneixen les empreses de la base de dades i les empreses, els estudiants sol·licitants. D'aquesta manera s'inicia la negociació.

Paral·lelament els alumnes podran trobar pels seus mitjans empreses per a realitzar les pràctiques, sempre que aquestes responguin al perfil requerit per la titulació. En aquest cas, l’alumne ho comunicarà al centre per tal que es pugui establir el conveni de col·laboració pertinent.

L’empresa s’encarrega de fer el procés de selecció a partir de la informació facilitada pel centre i els contactes amb els estudiants i, un cop arriba a un acord amb l’estudiant, omple i envia la sol·licitud per formalitzar el conveni. En aquesta sol·licitud, l’empresa especifica, entre d’altres dades, el supervisor de l’empresa (tutor de pràctiques extern).

El coordinador de Pràctiques Externes assigna a cada estudiant un tutor de pràctiques intern, el qual fa el seguiment de les pràctiques i avalua a l’estudiant. La comunicació de l’assignació de tutors URV es fa per correu electrònic.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 0 0
Estada de pràctiques
A1.1
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
0 267.5 267.5
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
0 10 10
Treballs de pràctiques externes
A1.1
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.4
C2.1
C2.2
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució.
Treballs de pràctiques externes Elaboració d’un treball per part de l’alumne en el qual resumirà les característiques de l’empresa, institució pública o centre de recerca on ha realitzat les pràctiques o desenvolupat el projecte de recerca i descriurà les tasques i funcions que ha desenvolupat.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El tutor intern concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Després d'un període inicial, el tutor intern es posarà en contacte amb l'alumne per comprovar que les pràctiques es desenvolupen segon l'acordat. És fortament recomanable també que el tutor intern visiti l'empresa i s'entrevisti tant amb l'alumne com amb el tutor extern per comprovar el correcte progrés de la formació de l'estudiant.

Si  és l'alumne qui proposa una empresa per a fer les pràctiques que no hagi fet una oferta prèvia, el coordinador demanarà a l’estudiant l’esmentada descripció abans d’autoritzar les pràctiques.

El tutor intern enviarà per escrit el Procediment d'avaluació al tutor extern i a l’alumne, tenint en compte que l’informe del tutor extern forma part del procés d’avaluació i que l’alumne ha de conèixer els criteris d’avaluació. L’avaluació consta d’un 40% de l’informe del tutor extern i un 60% de l’informe redactat per l’estudiant i corregit pel tutor intern.  

Al final del procés el tutor intern demanarà al tutor extern l'avaluació de les pràctiques i, a l'alumne/a el lliurament de l’informe pertinent per poder procedir a l'avaluació.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A1.1
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 40%
Treballs de pràctiques externes
A1.1
A5.4
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.4
C2.1
C2.2
Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura no té segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent