DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) QUÍMICA II Codi 20214009
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
CÁDIZ DELEITO, MARIA VIRGINIA
BUSTO BUSTO, OLGA
Adreça electrònica virginia.cadiz@urv.cat
laura.acena@urv.cat
olga.busto@urv.cat
javier.delrio@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
omar.boutureira@urv.cat
laura.vallecillos@urv.cat
Professors/es
CÁDIZ DELEITO, MARIA VIRGINIA
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
BUSTO BUSTO, OLGA
DEL RIO BOCIO, FRANCISCO JAVIER
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
VALLECILLOS MARSAL, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l'alumne els conceptes bàsics i metodologia general que permetin el desenvolupament teòric i pràctic de procediments analítics, així com introduir-lo en l’estudi de l'estructura, propietats i reactivitat dels compostos orgànics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Té coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions a la enginyeria.
Relaciona l’estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques.
Relaciona l’estructura de diferents especies amb la seva estabilitat.
Prediu el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles.
Reconèix la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura destinats a obtenir informació química de qualitat. Identifica les etapes que integren el procés analític.
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals d’anàlisis, i sap aplicar-les a la resolució de problemes químico-analítics.
Demostra capacitat per aplicar els mètodes quantitatius d’anàlisis i realitzar el tractament estadístic de les dades experimentals.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1.- Fonaments de Química Analítica 1. Definició i objecte de l'anàlisi químic. El procés de mesura química. El tractament de la mostra. Parámetres de qualitat en l'anàlisi químic.
2. Tècniques instrumentals d'anàlisi: cromatografia, potenciometria, espectroscòpia UV-Vis, molecular i atòmica.
3. Obtenció, tractament i expressió dels resultats analitics. Calibració lineal.
Bloc 2.- Experimentació en Química Analítica 4. Realització pràctica de mesures de potenciometria, espectroscòpia, absorció atòmica i cromatografia (líquid i gas).
Bloc 3.- Fonaments de Química Orgànica 5. Introducció a la química orgànica: característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura.
6. Estructura i enllaç de les molècules orgàniques. Enllaços deslocalitzats. Compostos aromàtics.
7. Estructura i propietats dels compostos orgànics.
8. Bases de la reactivitat dels compostos orgànics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
C1.4
24 27 51
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
12 20 32
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
27 15 42
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1.1
C1.4
2 6 8
Proves objectives de tipus test
A1.1
1 1 2
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
3 1 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. S'explicarà a l'alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral Activitats encaminades a l' introducció de conceptes bàsics i a la discussió d'exemples.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. Inclou treball individual per part de l'alumne.
Pràctiques a laboratoris Activitats encaminades a coneixer experimentalment les diferents etapes i instruments anàlitics per a resoldre problemes senzills.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar dubtes als professors de l'assignatura via correu electrònic, moodle o en el seu despatx. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
Plantejament de problemes de resolució teòrica 10
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
El propi desenvolupament de les pràctiques que inclou els resultats de les mateixes i el control a partir del quadern de laboratori i la realització d'un informe. 10
Proves objectives de tipus test
A1.1
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre quatre possibilitats. 10
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Tasques que s'aniran plantejant al llarg del curs i que es lliuraran a través de Moodle o presencialment 27.5
Proves pràctiques
A1.1
C1.4
El propi desenvolupament de les pràctiques que inclou els resultats de les mateixes i el control a partir del quadern del laboratori i la realització dels informes, així com l'avaluació del coneixement adquirit mitjançant un test 5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
Qüestionaris a Moodle o altres metodologies d'avaluació (treballs, presentacions orals) 37.5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica D.C. Harris, Análisis Químico Cuantitativo, 3ª Ed., Ed. Reverté, 2006
J. Saña, Química, 1998, Ed. Vicens-Vives
J. McMurry, Química Orgánica, 2000, Thomson International
J. Sales, J. Vilarrasa, Introducció a la Nomenclatura Química (inorgànica i Orgànica), , Edicions i Distribucions Universitàries
D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler i S.R. Crouch, Fundamentos de Química Analítica, 8ª Ed. 2004, Thomson International
J.N. Miller, J.C.Miller, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 2000, Pearson Education, S.A.

Complementària C. Mans, Els Secrets de les Etiquetes. La Química dels Productes de Casa, 2006, Ed. Mina
M.D. Reboiras, Química: La Ciència Básica, 2006, Thomson International

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUÍMICA I ANÀLISI DELS ALIMENTS/20214124


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA I/20214008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent