DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) ECONOMÍA Y ORGANIZACIÓN INDUSTRIAL Código 20214010
Titulación
Grado de Ingeniería Agroalimentaria (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Segundo Segundo
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Gestión de Empresas
Coordinador/a
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Correo-e teresa.torres@urv.cat
mariaarantzazu.vidal@urv.cat
Profesores/as
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripción general e información relevante El principal element d’aquest curs és preparar l’alumnat pel món de la gestió i la pràctica professional. El curs pretén que l’alumnat adquireixi uns coneixements sòlids per entendre el món econòmic i el món empresarial. Per això es dota l’alumnat d’uns continguts teòrics i pràctics que li permetran desenvolupar competències per la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1.4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Coneixement adequat del concepte d’empresa, marc institucional i jurídic de l’empresa. Organització i gestió d’empreses.
Coneix el món de les organitzacions empresarials i compren les seves necessitats estratègiques.
Aplica coneixements d’economia i organització industrial.
Analitza el context socioeconòmic de les organitzacions empresarials, a partir dels coneixements econòmics bàsics.
Aplica coneixements bàsics a la direcció d’empresa.
Descriu el sistema empresarial en termes d’inputs, processos, productes, fluxos d’informació, proveïdors, clients i entorn.
Aprén i sap aplicar el llenguatge empresarial per interactuar en equips interdisciplinaris.
Entén el paper del professional de l’enginyeria dins de les organitzacions empresarials.
Adquireix coneixements i competències que li permeten, en el desenvolupament de les seves funcions com a futur professional de l’empresa, contribuir a la millora de la competitivitat de las empreses.
 A1.3 Estima de forma bàsica la viabilitat econòmica dels projectes d’inversió.
Calcula i estima a nivell elemental els costos d’un projecte d’inversió
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1.4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Mòdul 1. Empresa i entorn En este primer mòdul, l'alumnat ha d'adquirir coneixements bàsics sobre el món empresarial i el seu entorn, amb referència especial a l'entorn econòmic. S'explora el concepte de sistema econòmic, la influència dels mercats, l'entorn competitiu i l'evoluació de l'oferta i demanda en l'activitat empresarial. S'analitzen temes de micro i macroeconomia des d'una vessant pràctica que permet l'alumnat ser capaç d'entendre la informació de la premsa econòmica i les seves implicacions en la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.
Mòdul 2. La gestió de les organitzacions empresarials En aquest mòdul s'acosta l'alumnat als objectius organitzatius i al paper dels gestors i la seva tasca principal: la presa de decisions. S'aborden temes relacionats amb la direcció estratègica. És important que l'alumnat entengui la natura de les estratègies empresarials i els processos a seguir per a la seva implantació a través del disseny organitzatiu i la gestió dels seus recursos Tot això, en un marc d'organitzacions socialment responsables.
Mòdul 3. Fonaments d'anàlisi d'inversions i càlcul de costos. Aquest mòdul està dissenyat per a introduir l'alumnat en el món de l'anàlisi d'inversions i de les tècniques i programari d'anàlisi economic-financer. Es dota l'alumnat de conceptes bàsics a tenir en compte en el procés d'avaluació d'inversions productives. Al mateix temps s'acosta l'alumnat al càlcul i estimació dels costos d'un projecte d'enginyeria.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1.1
2 0.75 2.75
Sesión magistral
A1.1
A3.6
47 42 89
Prácticas a través de TIC
A1.1
A3.6
15 10.5 25.5
Resolución de problemas/ejercicios
A1.1
C1.4
12 9 21
Atención personalizada
A1.1
1 1.5 2.5
 
Pruebas prácticas
A1.1
A1.3
C1.4
1 0 1
Pruebas objetivas de tipo test
A1.1
A1.3
5 0 5
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
A1.3
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura: contingut, pla de treball i sistema d'avaluació
Sesión magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura
Prácticas a través de TIC Realització d'activitats que requereixen l'accés a coneixement d'última generació (xarxa, bases de dades), el desenvolupament de competències digitals (recerca i avaluació fons informació en línia) i competències comunicació escrita.
Resolución de problemas/ejercicios Realització d'activitats que l'alumne realitza de manera autònoma i tutoritzada.
Atención personalizada Tutorització individualitzada de l'alumne.

Atención personalizada
descripción
Suport docent al treball autònom de l'alumnat. El professorat indicarà a l'inici de les classes el seu horari d'atenció a l'alumnat, temps en el qual els alumnes poden resoldre dubtes que se'ls plantegin al llarg de les classes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas a través de TIC
A1.1
A3.6
Realització d'activitats d'aprenentatge a través de l'entorn Moodle 15%
Resolución de problemas/ejercicios
A1.1
C1.4
Realització d'activitats d'aprenentatge. Modalitat treball autònom tutoritzat. 10%
Pruebas prácticas
A1.1
A1.3
C1.4
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés 15%
Pruebas objetivas de tipo test
A1.1
A1.3
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els continguts de l'assignatura 45%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
A1.3
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els continguts de l'assignatura. Prova final pràctica. Selecció respostes en modalitat test. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria és independent de la primera. En conseqüència l'alumne que no superi la primera convocatòria haurà d'examinar-se de tot el contingut del curs (modalitat examen tipus test, 100% de la nota).

A les proves d'avaluació no es poden fer servir mòbils, tablets, portàtils i similars.


Fuentes de información

Básica , , ,
Monclús Guitart, R.; Vidal Blasco, M.A., Lliçons de Comptabilitat de Costos, 2010, Publicacions URV
Ceeda, Lacalle, Simón y Romero, Economia para ingenerieros, 2004, Thomson

Material elaborat pel professor adaptat al contingut de l'assignatura i disponible al Moodle.

Complementária María-Arántzazu Vidal Blasco, Teresa Torres-Coronas, Ricard Monclús-Guitart, Aprendre a través de la veu de l'experiència, 2012, Publicacions URV

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.