Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Coneix i interpreta els conceptes bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
Distingeix els processos geològics i geomorfològics
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de l'agrometereología
Entén la interacció dels factors edafoclimáticos i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. ESTRUCTURA INTERNA DE LA TERRA. |
1.1. Tectònica de plaques. Cicle geològic. Magmatisme, diagènesis, metamorfisme.
1,2, Falles i plegaments
1.3. Classificació de les roques. Falles i plegaments |
2. GEOMORFOLOGIA I EVOLUCIÓ DEL RELLEU. |
2.1. Dipòsits superficials i sòls. La roca mare originaria.
2.2. Formació de sòls.
2.3.Morfologia del terreny
|
3. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS.
|
3.1. Perfils edàfics. Pedions. Classificació dels sòls: Classificació francesa i americana.
3.2. Propietats físiques del sòl. Capacitat de retenció de l'aigua en el sòl. Propietats químiques del sòl. Característiques dels sols àcids i bàsics. Deficiències minerals |
4. ESTUDI DELS FACTORS CLIMÀTICS.
|
4.1. Radiació solar. Acció dels components atmosfèrics.
El clima agrícola. Conceptes de Macroclima, mesoclima, microclima.
4.2. Classificació de Thornthwaite. Càlculs de evapotranspiració i fitxa hídrica. Diagrames climàtics.
4.3. Classificació climàtica de Papadakis.
4.4. Necessitats hidríques de les plantes. Disseny agronòmic e hidràulic del reg. |
5. ADAPTACIÓ DE LES PLANTES AL ECOSISTEMA SÒL-ATOMOSFERA.
|
5.1. Interacció d'elements climàtics i topogràfics i la seva influència en el creixement i desenvolupament de la planta |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament per part del professor del temari de l'assignatura, mitjançant sessions magistrals a l'aula |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions de pràctiques al laboratori: sòls. Sessions sala ordinadors: pràctiques cliamtologia |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs.
Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle
Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx
Mail: miriam.lampreave@urv.cat
Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia
Per consultes millor concertar dia i hora per mail |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
* Presentacions de treballs en grup, realitzats amb recerca bibliogràfica sobre temes d'interès
* Diagrama ombrotèrmic
* Fitxa hídrica
* Integral tèrmica |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Informe i preguntes curtes d'avaluació |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes curtes sobre la matèria explicada en les classes magistrals |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques de laboratori son obligatòries. Per fer mitjana de les diferents proves curtes, informes i presentacions, s'ha de treure un 4 com a mínim en cadascuna. Notes inferiors a 4 s'haurà de repetir l'examen/informe/presentació, per la 2ª convocatòria. No es pot aprovar l'assignatura si no es presenten els treballs en grup/informes de pràctiques/presentacions |
Bàsica |
Dominguez Vivancos, A, Tratado de fertilización, Mundi- Prensa Libros S.A., Madrid 1997
Nat. Plant Food Ins., Manual de fertilizantes, Editorial LINUSA, Madrid 1999
Madrid, A, Fertilizantes, Editor A.Madrid Vicente, Madrid 1996
Fernandez García, Felipe, Manual de climatologia aplicada, ,
Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 1994
DECKERS, J.A., NACHTERGAELE, R. O., SPAARGAREN, O. C , World Referente Base for Soil Resources, Acco, Leuven/Amersfoort, , 1998
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Folch, Història Natural dels Països Catalans: Geologia. Volum I i II. Enciclopèdia Catalana, , Barcelona, 1986
DARP, Metereologia agrícola i forestal a Catalunya, , DARP
Nadal, Montserrat, Los suelos y su trabajo en relación con la calidad de los vinos: Características de la uva y el vino en relación a la calidad del suelo. Ejemplos en Priorato y Tarragona., XV Cursos Rioja’00, Haro, 2001
NUCHE DEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001
Reynier, Alain, Manual de viticultura, Mundi-Prensa, 2002
, www.sigpac.es, ,
, http://xarxes.meteocat.com/, ,
, http://www.ruralcat.net, ,
MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA
CLAVERO P. L., MARTÍN-VIDE J., RASO J. M, Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona, 1996
Jackson, D.I., Factors affecting soluble solids, acid, pH and colour in grapes.37, 179-183 pp. , American Society for Enology and Viticulture, , 1986
Jones, G.V, Climate and Terroir: Impacts of Climate Variability and Change on Wine., In Macqueen, R.W., and Meinert, L.D. (eds.) In Fine Wine and Terroir - The Geoscience Perspective. S, 2006Geoscience Canada Reprint Series, 9, 247 pp.
Martin Vide, J., Clasificación de los climas. , Climas y tiempos de España, . Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001
Ramos, M.C, Rainfall distribution patterns and their change over time , Theoretical and Applied Climatology, 69, 163-170 pp. , 2001
Duchaufour, Manual de edafologia, , 1987
Cobertera, E., Edafologia aplicada, Cátedra., Madrid, 1993
Jackson M.L, Análisis químico de suelos, Ed. omega, 1982
Luis Hidalgo, Los suelos de la vid en España, Mapya, Tomos I y II. , MAPYA 1986
Institut cartográfic de Catalunya, http://www.icc.es/portal, ,
Instituto Geológico y minero de España, www.igme.es, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|