Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
Distingeix els processos geològics i geomorfològics
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de l'agrometereología
Entén la interacció dels factors edafoclimáticos i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. ESTRUCTURA DE LA TERRA. ROQUES.
2. EL SÒL. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS.
3. GEOTECNIA I FONAMENTS
4. ESTUDI DELS FACTORS CLIMÀTICS.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
40 |
78 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
17 |
14 |
31 |
Seminaris |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
3 |
0 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
8 |
10 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc. |
Treballs |
Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions de pràctiques al laboratori: sòls. Sessions sala ordinadors: pràctiques cliamtologia |
Seminaris |
Discussió a l'aula de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita empresa o centre de recerca, relacionada amb els continguts explicats a classe |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs.
Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle
Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx
Mail: miriam.lampreave@urv.cat
Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia
Per consultes millor concertar dia i hora per mail |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Elaboració de climodiagrames
Càlcul del balanç hídric Thornwaite
Elaboració de classificacions climàtiques
Integral tèrmica
En tots els casos es valorarà el lliurament en el temps requerit i la correcta realització dels exercissis plantejats pel professor: recerca de les dades i correcta aplicació de la Metodologia treballada a classe |
20% |
Treballs |
|
Se supera amb nota superior a 5. Es valorarà:
El correcte desenvolupament del contingut
La coherència de les diferents parts
L’aportació original en l’anàlisi crític i propostes de millora
Els aspectes formals de la presentació La incorporació de bibliografia, fonts consultades, annexes
El lliurament en el temps requerit
Es valorarà la correcta expressió i la utilització adequada del llenguatge científic.
Avaluació de la participació activa de la resta d'alumnes en el debat plantejat després de l'exposició. |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació de la part teòrica mitjançant exercici control teòric tipus test o de desenvolupament curt, a partir d’una nota superior a 5.
Avaluació de la part pràctica mitjançant realització d'un informe sobre del treball realitzat al laboratori: es valorarà el coneixements de la matèria, els calculs realitzats correctament,la bona discussió dels resultats obtinguts, la correcta expressió i la utilització adequada del llenguatge científic. |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida:
Es valorarà l'assistència i la participació |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Avaluació de la part teòrica mitjançant 2 exercicis control teòrics, no eliminatoris de matèria, a partir d’una nota superior a 5.
Els exercicis control teòrics constaran de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d’articles científics.
Es valorarà el coneixements de la matèria, la correcta expressió i la utilització adequada del llenguatge científic. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: segons l'Article 29.3 Qualificació per avaluació continuada de la Normativa de Docència la segona convocatòria no representarà el 100% de la qualificació, sinó que incorpora el 30% de la nota corresponents a les activitats realitzades en el procés d'avaluació continua, de treball i pràctiques camp/sortides. Per tant, la 2ª convocatòria es resoldrà amb una prova de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d'articles científics i resolució de casos pràctics. El pes de l aprova serà del 70% de la nota total. |
Bàsica |
Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 1994
DECKERS, J.A., NACHTERGAELE, R. O., SPAARGAREN, O. C , World Referente Base for Soil Resources, Acco, Leuven/Amersfoort, , 1998
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Fernandez García, Felipe,, Manual de climatologia aplicada, Madrid : Sintesis, DL , 1995
Jonathan Adams, Vegetation-climate interaction : how vegetation makes the global environment , Berlin : Springer; Chichester , 2007
|
|
Complementària |
|
Recursoselectrònics:
www.sigpac.es,http://xarxes.meteocat.com/, http://www.ruralcat.net,http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de Catalunya,http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero
Bibliografia complementària:
CLIMATOLOGIA
NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001
CLAVERO P. L., MARTÍN-VIDE J., RASO J. M,Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona, 1996
Martin Vide, J., Clasificación de los climas., Climas y tiempos de España, . Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001
Ramos, M.C, Rainfall distribution patternsand their change over time , Theoretical and Applied Climatology, 69, 163-170pp. , 2001
MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA
Fernandez García, Felipe, Manual declimatologia aplicada,
DARP, Metereologia agrícola i forestal aCatalunya, , DARP
Climate, Jackson, David, Wellington, N.Z. : Daphne Brasell AssociatesLtd, 2001
EDAFOLOGIA
NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001
Cobertera, E., Edafologia aplicada,Cátedra., Madrid, 1993 Jackson M.L, Análisis químico de suelos, Ed. omega, 1982
Anàlisi de sòls i foliars : interpretaciói fertilització , Villalbí i Forcadell, Isabel, Barcelona: Fundació Caixa de Pensions, 1988
Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España Madrid : Ministerio de Medio Ambiente y MedioRural y Marino, Centro de Publicaciones, DL 2010,
Anàlisi de sòls i foliars : interpretació i fertilització ,Villalbí i Forcadell, Isabel, Barcelona : Fundació Caixa de Pensions, 1988
Prácticas de diagnóstico y fertilidad de suelos Valencia : Editorial de la UPV, DL 2004
Duchaufour, Manual de edafologia, , 1987
Lampreave, Miriam. "Fisiologia de l'absorció en l'ecosistema vitícola sòl-planta-atmosfera i repercussions en la qualitat del raïm", Tesis Doctoral, 2002 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|