DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ENGINYERIA DE PROCESSOS AGROALIMENTARIS II Codi 20214118
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.guell@urv.cat
Professors/es
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant <div><div>En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, enllaços de vídeo, problemes per resoldre i exemples resolts) i l'alumnat treballarà a distància. Les classes presencials a l'aula s'utilitzaran per a treballar en casos d'estudi, resoldre dubtes i per a resoldre exercicis que formaran part de l'avaluació continuada de l'assignatura.</div><div><br /></div><div>El sistema d'avaluació en aquest període excepcional és el que s'explica en l'apartat "Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria" sota el títol ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21.</div></div><div><br /></div><div><br /></div><p> <b>DESCRIPCIÓ GENERAL:</b> Aquesta assignatura en la que es presenten les bases dels processos de concentració, assecat i envasat d'aliments </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A5.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria i tecnologia de bioprocessos aplicats als aliments, que inclou l'enginyeria i tecnologia dels aliments, l'enginyeria i lesoperacions bàsiques d'aliments, així com la tecnologia d'aliments.
 A5.2 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de processos i bioprocessos en les indústries agroalimentàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.5 Aplica els principis de transferència de matèria i energia al disseny d'assecadors per convecció, d'assecadors per atomització i mitjançant liofilització.
Dissenya i modela sistemes d'evaporació simple i múltiple.
 A5.1 Defineix el concepte d'activitat d'aigua i aplica els models d'isotermes d'adsorció.
Calcula les propietats físiques de l'aire humit.
 A5.2 Distingeix entre diferents materials i la seva aplicació a l'envasament d'aliments.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Concentració i evaporació. 1.1 Disseny d'evaporadors d'efecte simple
1.2 Disseny d'evaporadors d'efecte múltiple
2. Disseny d'assecadors. 2.1 Isotermes d'adsorció
2.2 Activitat d'aigua
2.3 Deshidratació per convenció
2.4 Disseny d'assecadors continus i discontinus
2.5 Liofilització i atomizació
3. Introducció a l'envasat d'aliments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.5
A5.1
A5.2
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.5
A5.1
A5.2
B4.1
12 18 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1.5
A5.1
A5.2
B4.1
3 4.5 7.5
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves de desenvolupament
A1.5
A5.1
A5.2
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A1.5
A5.1
A5.2
2 0 2
Proves pràctiques
A1.5
A5.1
A5.2
B4.1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l'estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants

Atenció personalitzada
Descripció

La professora estarà disponible en l'horari que s'indicarà al Moodle per atendre als estudiants i resoldre dubtes.

L'atenció personalitzada es farà remotament a través de TEAMS o Skype, i serà necessari enviar un correu (carme.guell@urv.cat) per concretar dia i hora.

 

Dra. Carme Güell

Despatx 317 ETSE, Departament d'Enginyeria Química

carme.guell@urv.cat

Tel: 977 558 504

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1.5
A5.1
A5.2
B4.1
L'estudiant ha de donar resposta al cas pràctic plantejat, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràtics de l'assignatura 15%
Proves de desenvolupament
A1.5
A5.1
A5.2
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'estudiant ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'estudiant és extensa. 35%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.5
A5.1
A5.2
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'estudiant ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'estudiant és breu. 35%
Proves pràctiques
A1.5
A5.1
A5.2
B4.1
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) o activitat alternativa. Important alumnat que cursa el GTBA: no aplica el 15% de la nota procedent de l'API o de l'activitat alternativa sinó que un cas pràctic de disseny d'unitats de concentració i assecat d'aliments 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21:


Avaluació continuada:

Es manté un 70% de la nota corresponent a proves objectives de preguntes curtes i proves de desenvolupament. Es manté la contribució del 15% per la realització de supòsits pràctics i del 15% per proves pràctiques de disseny d'una planta de procés o activitat equivalent.


Segona convocatòria:

Es manté que el 30% correspondrà a la resolució de supòsits pràctics/estudi de casos (realitzats durant el curs) i el 70% correspondrà a una única prova de continguts de tot el curs.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora


Fonts d'informació

Bàsica A. Ibarz, G.V. Barbosa-Cánovas, Operaciones Unitarias en la Ingeniería de Alimentos, 2005, Mundi Prensa, Madrid
K. J. Valentas, R.P. Singh, Hanbook of Food Engineering Practice, 1997, CRC Press, Boca Raton, Fla

Complementària J.G.Brennan, Food Processing Handbook, 2006, Wiley-VCH, Weinheim

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SISTEMES DE QUALITAT EN INDÚSTRIES ALIMENTÀRIES/20234125
DISSENY DE PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20234114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234116
FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS/20234115
ENGINYERIA TÈRMICA/20234119
CINÈTICA DE BIOPROCESSOS I ENGINYERIA DE REACCIÓ/20234127
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent