DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LABORATORI INTEGRAT D'OPERACIONS UNITÀRIES Codi 20214121
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STÜBER , FRANK ERICH
Adreça electrònica daniel.salavera@urv.cat
carme.guell@urv.cat
juancarlos.bruno@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
antonio.atienza@urv.cat
richard.ahorsu@urv.cat
mariadelsangels.tejero@urv.cat
reyda.akdemir@urv.cat
mohamed.abokersh@urv.cat
alireza.zare@urv.cat
federica.vitrone@urv.cat
Professors/es
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
STÜBER , FRANK ERICH
ATIENZA MÁRQUEZ, ANTONIO
AHORSU -, RICHARD
TEJERO IBORRA, MARIA DELS ÀNGELS
AKDEMIR -, REYDA
ABOKERSH , MOHAMED HANY MOHAMED BASIUONY
ZARE , ALIREZA
VITRONE , FEDERICA
Web http://https://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Planificar, executar, interpretar, i presentar els resultats d’un treball experimental, formant part d’un equip però amb plena responsabilitat individual. S’adquireix experiència en les operacions unitàries de separació i tractaments d’aigües, incloent els biològics i en processos de transferència de calor i en enginyeria termodinàmica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A5.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria i tecnologia de bioprocessos aplicats als aliments, que inclou l'enginyeria i tecnologia dels aliments, l'enginyeria i lesoperacions bàsiques d'aliments, així com la tecnologia d'aliments.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'enginyeria i tecnologia dels aliments: enginyeria i operacions bàsiques d'aliments; tecnologia d'aliments; processos en les indústries agroalimentàries.
 A1.2 Aprèn a planificar una experimentació, a realitzar, interpretar i valorar els resultats de manera crítica.
Assigna un error als resultats obtinguts en els experiments en funció de l'error de les dades que utilitzin i de l'error experimental de les mesures que prenen. Considera la importància dels errors en la validació de resultats experimentals.
Aprèn les tècniques bàsiques de mesura en el laboratori. Decideix l'aplicació de les tècniques analítiques adequades per a cada problema.
Calibra instruments de mesura de cabal, temperatura i pressió.
Determina l'eficiència d'un procés de tractament tèrmic d'un aliment.
Obté correlacions dels coeficients de convecció i dels coeficients de fricció a partir de les mesures experimentals realitzades en un intercanviador de calor.
Estudia experimentalment un procés de compressió d'aire en una o dues etapes. Determina rendiment volumètric, mecànic, elèctric, isentrópico i isotèrmic del procés de compressió. Determina el coeficient politròpic del compressor.
Analitza un procés de combustió i l'efecte de l'excés d'aire en l'eficiència de la caldera i en les emissions de la caldera.
Escala plantes de digestió biològica i de floculació-sedimentació a partir de dades experimentals obtingudes amb equips d'escala de laboratori.
 A1.3 Treballa seguint sempre les normes de seguretat. Opera al laboratori minimitzant el consum d'energia i de matèries primeres i produint un mínim de residus.
 A1.5 Resol problemes experimentals relacionats amb balanços de matèria i energia, termodinàmica, transport de matèria, calor i fluids.
Optimitza les condicions d'operació de processos unitaris utilitzant les dades experimentals obtingudes al laboratori.
 A2.1 Coneix i aplica les especificacions dels equips, i dissenya els experiments d'acord amb les especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
 A5.1 Estudia el comportament de diferents tipus de reactors ideals i reals, i calcula paràmetres d'operació sobre la base de cinètiques obtingudes en la bibliografia.
Determina la influència de les condicions d'operació en l'efectivitat d'operacions unitàries de separació controlades per la transferència de matèria.
Analitza l'efecte de les condicions inicials de la matèria primera i de les variables d'operació en l'assecat d'aliments.
Analitza l'efecte de les condicions d'operació sobre el rendiment d'un cicle de refrigeració.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Reactors Químics 1. Anàlisi de reactors ideals i reals: CSTR, 2CSTR en sèrie, PFR i reactor de flux laminar.
Mòdul 2. Operacions de Separació 2.1 Destil·lació
2.2 Absorció
2.3 Extracció
2.4 Bescanvi Iònic
2.5 Òsmosis Inversa
2.6 Digestió aeròbica i anaeròbica/ Floculació-sedimentació
Mòdul 3. Tractaments d'aliments 3.1 Liofilització
3.2 Pasteurització
3.3 Assecat de sòlids
3.4 Congelació
3.5 Homogenització
3.6 Bioreactors
Mòdul 4. Operacions de Bescanvi de Calor 4.1 Banc de bescanviadors de calor
4.2 Anàlisis de la combustió d'una caldera
4.3 Compressió de l'aire
4.4 Cicle de refrigeració per compressió mecànica de vapor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
A5.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
60 60 120
Estudis previs
A1.1
10 10 20
Presentacions / exposicions
A1.1
4 8 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització en grups de les pràctiques de laboratori per a l'estudi experimental dels conceptes bàsics de la matèria. S'inclou el treball no presencial d'anàlisis dels resultats obtinguts.
Estudis previs Estudi previ per part de l'alumne per a la preparació de les pràctiques de laboratori, la redacció dels informes i la preparació de les probes pràctiques.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels resultats de las pràctiques (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Atendre i resoldre dubtes dels alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Prof Frank Stüber Dep. Enginyeria Química, Despatx 310 Tel: 977 55 9671 frankerich.stuber@urv.cat Prof Josep Font Dep. Enginyeria Química, Despatx 305 Tel: 977 55 9646 jose.font@urv.cat Prof Joan Carles Bruno Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112 Tel: 977 297068 juancarlos.bruno@urv.cat Prof. Carme Güell Dep. Enginyeria Química, Despatx 317 Tel: 977 55 8504 carme.guell@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
A5.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
Avaluació dels informes de pràctiques: Els resultats de l'experimentació són analitzats per l'alumne i les conclusions, reflectides en un informe, que s'avalua, juntament amb la bona praxis de la llibreta de laboratori. 70.0%
Estudis previs
A1.1
Informe de disseny experimental realitzada pel grup abans de cada pràctica 15.0%
Presentacions / exposicions
A1.1
Presentació (amb ajut de les TIC) i defensa dels resultats de l'experimentació obtinguts pel grup. 15.0%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIONS: Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Durant les sessions experimentals i de guió, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la sessió, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica MCCABE, W.L.; SMITH, J.C.; HARRIOT, P., UNIT OPERATIONS OF CHEMICAL ENGINEERING, 5A ED. MCGRAW-HILL, 1993
COULSON, J.M., COULSON, J.M., VOL. 1-6, Pergamon Press, 1994
METCALF & EDDY, INGENIERÍA DE AGUAS RESIDUALES TRATAMIENTO, VERTIDO Y REUTILIZACIÓN, MCGRAW-HILL/INTERAMERICANA DE ESPAÑA, 1995
FARIÑAS, M., OSMOSIS INVERSA. FUNDAMENTOS, TECNOLOGÍA Y APLICACIONES, MACGRAW HILL, 1994

Complementària F.P. INCROPERA, D.P. De WITT, FUNDAMENTOS DE TRANSFERENCIA DE CALOR, 4ed, PRENTICE HALL, 1999
A. IBARZ & G.V. BARVOSA-CÁNOVAS, UNIT OPERATIONS IN FOOD ENGINEERING, CRC PRESS Boca Raont, 2003
P.G. SMITH KLUVER, INTRODUCTION TO FOOD PROCESS ENGINEERING, ACADEMIC/PLENUM PUBLISHERS, NEW YORK, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent