DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ENGINYERIA DE LES INSTAL·LACIONS DE LES INDÚSTRIES AGROALIMENTÀRIES Codi 20214122
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
LARA CUADRA, ALFREDO
Adreça electrònica alfredo.lara@urv.cat
Professors/es
LARA CUADRA, ALFREDO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La docència d'aquesta assignatura serà presencial. Atenent a les indicacions de les autoritats, a causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19, poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de la assignatura.&nbsp;</p><p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21.</p><p><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA</b></p><p>Estudi, disseny i dimensionament d'instal·lacions elèctriques, instal·lacions de transport i gestió de líquids i sòlids, instal·lacions auxiliars (ventilació,.), i el seu manteniment, en l'àmbit de les indústries agroalimentàries.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A2.5 Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades en l'Ordre CIN/323/2009.
 A5.9 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els equips i maquinàries auxiliars de la indústria agroalimentària.
 A5.10 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria de les obres i instal·lacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de: Equips i maquinàries auxiliars de la indústria agroalimentària. Enginyeria de les obres i instal·lacions.
 A2.5 Coneix i aplica el marc legal en la realització i execució de projectes.
 A5.9 Coneix, dissenya i calcula instal·lacions auxiliars de la indústria agroalimentària: pneumàtiques, de ventilació, de refrigeració, de calefacció i vapor.
Defineix i planifica el manteniment d'instal·lacions industrials.
 A5.10 Dissenya i calcula les instal·lacions elèctriques en indústries agroalimentàries.
Dissenya i calcula instal·lacions de transport i gestió de líquids.
Dissenya i calcula instal·lacions de transport i gestió de sòlids.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Instal·lacions elèctriques en indústries agroalimentàries: Línies i màquines.
TEMA 2. Instal·lacions de transport i gestió de líquids: Circuits hidràulics, bombes, dipòsits.
TEMA 3. Instal·lacions de transport i gestió de sòlids: Tremuges de recepció, sistemes de neteja i pesat, cintes de transport, transport pneumàtic, emmagatzematge.
TEMA 4. Instal·lacions auxiliars de la indústria agroalimentària: pneumàtiques, de ventilació, de refrigeració, de calefacció i vapor.
TEMA 5. Manteniment d'instal·lacions industrials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A2.5
A5.10
B4.3
14 17 31
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.5
A5.9
A5.10
B5.3
10 12 22
Treballs
A1.1
A2.5
A5.9
A5.10
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B5.1
B5.3
5 5 10
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A2.5
A5.9
A5.10
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B5.1
B5.3
5 5 10
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.10
2 0 2
Proves pràctiques
A1.1
A5.10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i dels criteris d'avaluació de la mateixa. Presentació dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició teòrica del contingut del temari amb l'ajuda de presentacions, projeccions, vídeos i qualsevol altra documentació adient.

S'exposaran i discutiran exemples i caracteristiques de les diferents instal·lacions englobades dins de la indústria agroalimentària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament, desenvolupament i resolució de problemes relacionats amb el temari de l'assignatura i simulant casos reals.
Treballs Realització d'un document comú on s'integren diverses instal·lacions d'un tipus de nau agroalimentària, realitzant informes i treballs parcials dels documents d'un projecte. Els estudiants han de treballar en equip i enfrontar-se a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d'aprenentatge, de cooperació, de lideratge, d'organització, de comunicació i d'enfortiment de les relacions interpersonals. Aixì com, la resolució de casos reals que es poden trobar a la seva vida professional.
Pràctiques a laboratoris Realització d'informes i documents
Atenció personalitzada Els alumnes poden fer les consultes que creguin convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es necessari concertar cita prèvia a través del Moodle per tal d'assegurar la disponibilitat del professor.

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes poden fer totes les consultes que necessitin durant les hores de classe i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit s'haurà de concertar la tutoria prèviament per tal d'assegurar la disponibilitat del professor Alfredo Lara Cuadra. Aquest horari de tutoria s'ha de consensuar entre alumne i professor via Moodle/correu electrònic. Les tutories podran ser presencials o virtuals via Teams, correu electrònic (alfredo.lara@urv.cat), fòrum de Moodle, etc.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1.1
A2.5
A5.9
A5.10
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B5.1
B5.3
Treball pràctic que s'avaluarà: el document entregat per cada equip de treball, la presentació i la defensa d'aquest informe, i una nota individual de seguiment del treball en equip realitzat per cada alumne 35%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.10
Avaluació individual dels conceptes teòrics abordats a les classes magistrals. 30%
Proves pràctiques
A1.1
A5.10
Avaluació individual dels conceptes teòrics-pràctics abordats a les classes magistrals i durant la resolució de problemes i exercicis a l'aula. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura

Comentaris sobre la primera convocatòria

La part de proves objectives de preguntes curtes té un pes del 30% de la nota final del curs, la part de prova pràctica té un pes del 35% de la nota final del curs, i la part de treball té un pes del 35% de la nota final del curs.

La part de continguts (preguntes curtes i pràctiques) s'avaluarà mitjançant exàmens i la part del treball és a través d'un document pràctic col·lectiu i de l'evolució del treball per part dels participants de forma individual.

La nota mínima per fer promig ha de ser:

- 5 sobre 10 per cadascuna de les parts dels continguts (proves objectives de preguntes curtes/de desenvolupament i exercicis pràctics).

- 4 sobre 10 per a la part de treball (documentació escrita i gràfica, defensa del treball de forma col·lectiva i seguiment individualitzat del treball en equip).

En cas de suspendre l'avaluació de continguts i/o suspendre el treball es suspèn tota l'assignatura d'ENGINYERIA DE LES INSTAL·LACIONS A LES INDÚSTRIES AGROALIMENTÀRIES.

Comentaris sobre la segona convocatòria

A segona convocatòria es podrà recuperar tant la part de teoria/continguts i proves pràctiques, com la del treball.

L'avaluació de la part de teoria i pràctica a segona convocatòria es farà mitjançant un examen escrit.

L'avaluació del treball es farà mitjançant l'entrega d'un nou document en un termini no superior a la data de l'examen de segona convocatòria.

Important: es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves d'avaluació, a excepció del consentiment exprés del professor.

Per la prova de contingut les calculadores utilitzables seran NO PROGRAMABLES.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells/dispositius que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat d'avaluació d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat d'avaluació. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.



Fonts d'informació

Bàsica Ministerio de Fomento, Coçódigo Técnico Edificación (CTE), ,
Ministerio de Industria y Energía, Reglamento de instalaciones térmicas de los edificios. RITE, ,
Ministerio de Industria y Energía, Reglamento electrotécnico para baja tensión (REBT), ,

Complementària varios, Refrigeración. Sistemas y aplicaciones., ,
P. Malgarejo, Aislamiento, cálculo y construcción de cámaras frigoríficas, ,
Pablo Amigo Martín, Termotecnia. Aplicaciones agroindustriales, ,
José Baquero Franco, V. Llorente Martínez, Equipos para la industria química y alimentaria, ,
Varios, Nuevo Curso de Ingeniería del frío - COI DE MURCIA, ,
P. Malgarejo, Cámaras friforíficas y túneles de enfriamiento rápido, ,
Ministerio de Industria y Energía, Operadores industriales de calderas, ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
OFICINA TÈCNICA/20234106

 
Altres comentaris
Es recomana cursar o haver cursat prèviament l'assignatura d'Oficina Tècnica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent