DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) MÈTODES NUMÈRICS I PROGRAMACIÓ ALGORÍTMICA Codi 20224003
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CITO ., SALVATORE
Adreça electrònica robertmanuel.gilabert@urv.cat
josh.s.david@urv.cat
salvatore.cito@urv.cat
mojtabagoraki.fard@urv.cat
Professors/es
GILABERT MALLOL, ROBERT MANUEL
SELVARAJ ., JOSHUA DAVID
CITO ., SALVATORE
FARD ., MOJTABA GORAKI
Web
Descripció general i informació rellevant El curs tindrà dues parts. Una, de molt breu, en la qual es tractaran el pricipals temes informàtics de maquinari i programari i una altra, que constituirà el nucli del curs, en què es presentarà en l'entorn MATLAB, un conjunt d'eines bàsiques de programació, que es precisaran quan la modelització de problemes diversos requereixi de la solució de d'equacions o sistemes d'equacions algebraiques lineals i no lineals, la representació gràfica, la interpolació de funcions i la derivació o la integració numèrica. L'alumne haurà de portar a classe el seus ordinador personal amb el programa MATLAB degudament instal·lat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A3.3 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria (FB3)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica la programació dels ordenadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics a la enginyeria.
 A3.3 Coneix els aspectes bàsics del hardware i el software
Enten el funcionament elemental dels diferents sistemes operatius.
Compren els entorns de bases de dades relacionals.
S'introdueix en el món de les xarxes d’ordenadors
Analitza un problema i dissenya un algoritme que el resolgui.
Enten i aplica les diferents estructures de control algorítmiques.
Treballa amb fitxers capaços d’emmagatzemar gran quantitat de dades.
Aconsegueix un primer pas d'abstracció a través del disseny descendent.
Representa dades de forma gràfica i les manipula de forma eficaç.
Dissenya processos per a la solució numèrica de problemes amb sistemes d’equacions lineals i no lineals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció a un entorn de programació estructurat Introducció a MATLAB
Variables, operacions i funcions
Vectors i matrius
Estructures de control: bucles i bifurcacions
Representació gràfica de dades Gràfics en dos dimensions
Gràfics en tres dimensions
Errors i propagació
Resolució de sistemes d'equacions lineals Mètodes matricials de resolució de sistemes d'equacions lineals
Mètodes iteratius de resolució de sistemes d'equacions lineals
Resolució numèrica d'equacions i sistemes d'equacions no lineals Mètodes de punt fix i mètodes de localització en la resolució d'equacions no lineals
Mètode de Nerwton i de la secant en la resolució d'equacions no lineals
Mètode de Newton Raphson per a la resolució de sistemes d'equacions no lineals
Regressió Regressió lineal
Regressió polinòmica
Interpolació Interpolació lineal
Interpolació polinòmica
Derivació i integració numèrica Diferents tipus de derivades numèriques
Mètodes d'integració numèrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3.3
21 21 42
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A3.3
23 18 41
Seminaris
A1.1
A3.3
C1.2
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A3.3
7 7 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura i planificació dels seus continguts.
Descripció de l'avaluació de l'assignatura
Sessió Magistral Introducció a la programació computacional
Estudi dels diversos mètodes de resolució de problemes usant els mètodes numèrics.
Introducció al coneixement dels ordinadors
Pràctiques a través de TIC Elaboració de programes computacionals
Resolució de problemes amb l'ús de programes informàtics
Seminaris Treball en grup més reduït sobre aspectes puntuals de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes amb l'elaboració i ús de programes informàtics
Atenció personalitzada Anàlisi dels punts febles de l'alumne en la utilització dels mètodes numèrics. Aquesta atenció es farà a l'aula mentre els alumnes resolguin problemes o a les hores d'atenció als alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Anàlisi dels punts febles de l'alumne en la utilització dels mètodes numèrics. Aquesta atenció es farà a l'aula mentre els alumnes resolen problemes o a les hores d'atenció a l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A3.3
L'alumne, en grup, respondrà a preguntes que se li formulin durant els laboratoris.. Els alumnes en grup hauran de respondre el 90% dels laboratoris que es proposin. La nota mitjana haurà de ser superior a 4. 20
Altres  

L'alumne, individualment, respondrà a un conjunt de preguntes dues vegades durant el curs.

80
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà d'un test relatiu a totes les matèries estudiades durant el curs. Per als alumnes que hagin seguit normalment el curs aquest test valdrà el 80 % de la nota i l'altre 20% correspondrà a la nota mitjana dels laboratoris. Per als altres tipus d'alumnes la nota final correspondrà al 100% de la nota del test final.


Fonts d'informació

Bàsica Chapra, S. C., Canale, R. P., Métodos numéricos para ingenieros, McGraw Hill Education, 2015
García, J., Rodríguez, J.I., Vidal, J., Aprenda MATLAB 7.0 como si estuviera en primero, Universidad Politécnica de Madrid, 2005

Complementària Numerical Methods for Engineers and Scientists, Hoffman, J.D., , MacGraw Hill Inc.
Mathews, John H., Fink, Kurtis D., Métodos Numéricos con MATLAB, Prentica Hall, 20090

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent