IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) FUNDAMENTALS OF CHEMISTRY IN ENGINEERING Code 20224009
Study programme
Bachelor's Degree in Mechanical Engineering (2010)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Castellà
Department Mechanical Engineering
Chemical Engineering
Coordinator
GIAMBERINI , MARTA
E-mail marta.giamberini@urv.cat
lauracarolina.valencia@urv.cat
Lecturers
GIAMBERINI , MARTA
VALENCIA VALERO, LAURA CAROLINA
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24591
General description and relevant information <div><p>DESCRIPCIÓ GENERAL: Aprofundir en el coneixement i la comprensió de les propietats de les substàncies i de les interaccions entre elles, i aplicar els esmentats conceptes a casos pràctics per tal de posar una base sòlida dels fets, conceptes i teories fonamentals de la química. Utilitzar els procediments propis de la metodologia científica en el procés d’aprenentatge</p></div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A3.4 Ability to understand the basics of general chemistry, organic and inorganic chemistry, and their applications in engineering (FB4)
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica correctament els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica en la enginyeria.
 A3.4 Construeix la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula periòdica.
Interpreta les propietats atòmiques i periòdiques.
Prediu els productes de reaccions inorgàniques de precipitació típiques, àcid-base o de formació de gasos.
Prediu els productes d’una reacció redox inorgànica.
Construeix els enllaços químics de molècules o ions.
Explica les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base als models atòmics i d’enllaç químic.
Relaciona l’estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
La matèria Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions
La taula periòdica L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d
A l’interior dels materials Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars.
Nomenclatura i formulació La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució.
Les reaccions químiques Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Concepte de àcid i base. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions.
L’estequiometria de la reacció Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió.
Els gasos Lley de Boyle. Lley de Charles. La lley dels gasos ideals. Mesclas de gasos ideals.
Equilibri químic Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri. Equilbri àcid-base.
Electroquímica Piles galvàniques; potencial de pila; notació de les piles; potencials estàndard; equació de Nernst; cel • les electrolítiques; llei de Faraday; corrosió; piles en la pràctica.
Cinética química Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1.1
A3.4
44 50 94
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A3.4
25 22 47
Personal attention
3 0 3
 
Short-answer objective tests
A1.1
A3.4
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Lecture Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Problem solving, exercises in the classroom Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description

Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura o amb la resolució de problemes i/o qüestions  mitjançant teams i adobe connect. El professor de l'assignatura es pot contactar directament en el seu despatx, o concertant cita a través del correu electrònic.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Short-answer objective tests
A1.1
A3.4
2 exams. Each one counts 50% of the final mark 100
Others  
 
Other comments and second exam session

No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.

És imprescindible treure una nota mínima de 3 al segon examen parcial per poder fer la mitjana amb el primer examen parcial

Segona convocatòria: un examen final que pot incloure tot el temari


Sources of information

Basic Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H , Química General , ISBN 84-205-3533-8,,
Atkins, P. y Jones, L,, Principios de Química, Editorial Médica Panamericana, 5a edició, Buenos Aires 2012
, , ,

Complementary Sales, J., Vilarrasa, J, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada,, ISBN 8429175512
, , ,

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.