Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A4.8 |
Coneixement i utilització dels principis de la resistència de materials (RI8) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica els principis de la resistència de materials.
| | A4.8 |
Realitza l'anàlisi del sòlid mecànic segons les hipòtesis d'elasticitat.
Determina tensions i deformacions en camp elàstic generades en un sòlid com a conseqüència de les solicitacions exteriors.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
T1. Introducció |
Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat. |
T2. El Tensor de Tensions |
Components intrínseques del vector tensió. El tensor de tensions. Reciprocitat de les tensions tangencials. Lema de Cauchy. Canvi de sistema de referència. Tensions i direccions principals. El cercle de Mohr. Tensions tangencials màximes, tensions octaèdriques, tensor esfèric i desviador. Tensió plana. |
T3. El Tensor de Deformacions |
Concepte de desplaçament i de deformació. Deformació en un punt. Significat físic del tensor de deformació i de la matriu de gir. Components intrínseques del vector deformació. Correlació entre el tensor de tensions i el de deformacions. Tensor esfèric i desviador. Equacions de compatibilitat. Deformació plana. |
T4. Llei constitutiva o criteris de falla |
Llei de Hooke generalitzada. Mòdul transversal d’elasticitat. Llei de comportament. El problema elàstic. El problema tèrmic. Principi de Saint-Venant. Representació en el espai de les tensions principals. Superfícies de plastificació i trencament. Criteris de falla. Tensió equivalent, coeficient de seguretat i tensió de treball. |
T5. Conceptes bàsics de la Resistència de Materials |
Barra prismàtica. Plantejament general del model de barres. Tensions en la secció, concepte d’esforços. Diagrames d’esforços. Estructures isostàtiques i hiperestàtiques. |
T6. Esforç Normal |
Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques. |
T7. Cilindres i esferes de parets primes a pressió |
Equilibri d’una làmina de paret prima. Casos particulars per al càlcul de les tensions: anells, dipòsits cilíndrics i esferes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
29 |
29 |
58 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
14 |
28 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
8 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
12 |
16 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
Pràctiques a través de TIC |
Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document electrònic via Moodle amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos. |
Descripció |
Les consultes es realitzaran al despatx 114. L'horari de consultes del professor es definira a principi de curs. Es recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores.
Tota l'informació de l'assignatura es publicarà via Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
15% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document electrònic via Moodle amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a clase. Primer examen: 25%.
Segon examen: 30% |
55% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Resolució breu de qüestions relatives a conceptes bàsics de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua. Per poder aprovar l'assignatura és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dos proves de desenvolupament. SEGONA CONVOCATÒRIA: En la 2º convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic exàmen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista |
Bàsica |
L.Ortiz Berrocal , Elasticidad, McGraw-Hill, 1998
L.Ortiz Berrocal , Resistencia de Materiales, McGraw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system, Wiley, 2008
S. De la Flor López, Apunts docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens d'ELAR I, Interna URV, 2012
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LABORATORI D'ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20224105 | ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS II/20224107 | TEORIA I DISSENY D'ESTRUCTURES/20224118 | DISSENY DE MÀQUINES/20224122 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I/20224103 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA II/20224005 | FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/20224006 | FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA I/20224004 | FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II/20224007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|